söndag 27 januari 2019

Hur långt täcker mina utdelningar mina fasta utgifter?

I januari förra året skrev jag ett inlägg om hur långt mina utdelningar täckt mina fasta utgifter för 2017 och tänkte att jag måste skriva motsvarande inlägg i år.

I korthet täckte utdelningarna för 2017 alla fasta utgifter utom 11 månaders BRF-avgift.

Så här gick det 2018:

Fasta utgifter

Utdelningarna för 2018 blev totalt 66.688 kr och de totala fasta utgifterna blev 77.461 kr.

Vad som är fast utgift går att diskutera, men jag definierar det som en utgift som jag redan när året börjar vet kommer att komma och dessutom till stor del vet storleken på.

Detta till skillnad från rörliga utgifter såsom mat, kläder, inventarier, nöje, resor, transport mm som jag kan styra en del under året. De rörliga utgifterna uppgick till 63.375 kr och därmed de totala utgifterna till 140.836 kr.

Jag har redan skrivit ett inlägg om totala utgifter för förra året, se här.

Fasta utgifter som täckts av utdelningar

Akassa 1.320 kr
Cykelförsäkringar 598 kr
Hemförsäkring 1.442 kr
Bolån (netto)  12.491 kr
CSN 14.593 kr
Bankkostnad 420 kr
El 4.813 kr
TV 3.228 kr
8 månaders BRF-avgift 25.704 kr 
Summa 64.609 kr

Allt ovanstående täcks 2018 av utdelningar och det blir 2.079 kr över. Skillnaden mot 2017 är att ytterligare 7 månaders BRF-avgift täckts av utdelningar.

Fasta utgifter som inte täckts av utdelningar

4 månaders BRF-avgift á 3.213 kr = 12.852 kr

Slutkommentar

Målet för i år är självklart att täcka alla fasta utgifter med utdelningar, dvs även de sista 4 månadernas BRF-avgift.

De fasta utgifterna kommer att stiga till över 80.000 i år, men utdelningarna kommer också att stiga till ca 80.000 kr, så det kommer att vara möjligt, men det kan också vara så att jag missar men då troligen med bara 1 månads BRF-avgift.

Jag är lite trygghetssökande vilket blir tydligt då jag inte räknar hur mycket utlandsresor, OLED-TV-apparater eller utekvällar mina utdelningar räcker till.

2 kommentarer:

  1. Hej! Trygghet är bra! Några frågor angående kf på Nordea: hur funkar det? Värt jobbet? Några nackdelar? Några fördelar? Och då i jämförelse med avanza o nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite snabbt ur minnet:

      Nordea KF:
      Fördelar:
      + snabbt få tillbaka all källskatt utländsk utdelning
      + billigt courtage
      + billigare valutaväxling

      - hög belåningsränta
      - hemsk webplats
      - jobbigt att få konto

      Radera