lördag 19 oktober 2019

Ersättning vid arbetslöshet vid olika försäkringsnivåer

Jag har tidigare skrivit om att jag gått med i facket, bl a för att få inkomstförsäkring vid arbetslöshet.

Nu har jag tittat på vad arbetslöshetsersättningen skulle bli vid olika försäkringsnivåer:
  1. Bara A-kassa
  2. A-kassa med Unionens inkomstförsäkring
  3. A-kassa med Unionens inkomstförsäkring samt Unionens tilläggsförsäkring

Förutsättningar

  • Vi tar mig själv som exempel och jag tjänar 34.610 kr/mån brutto idag vilket blir 26.668 kr netto.
  • I exemplet nedan används skattetabell 30.
  • Vidare antar vi att det går 22 ersättningsdagar på 1 månad.
  • Vi antar att jag blir uppsagd av arbetsgivaren vilket ger 6 dagars karenstid. Säger jag upp mig själv blir det ytterligare 45 dagars karenstid (totalt 51 dagar). Karenstiden kortar inte ned ersättningstiden utan skjuter den framåt.
  • Jag är medveten om inte alla har A-kassa eller har kvalificerat sig för A-kassa utan kan få nöja sig med grundersättning om max 365 kr/dag INNAN skatt.
  • Jag är medveten om att olika fackförbund har olika villkor för inkomstförsäkring, men så mycket tro jag inte det skiljer.

A-kassan

A-kassa ger ersättning enligt följande (brutto):
Dag 1-6 (karens): 0 kr
Dag 7-106: max 910 kr (80% av lön)
Dag 107-206: max 760 kr (80% av lön)
Dag 207-306: max 760 kr (70% av lön)

I själva verket blir ersättningen för de allra flesta heltidsarbetande som blir arbetslösa just maxbeloppet.

Kostar 110 kr/mån och har en kvalificeringstid på 12 månader.

Inkomstförsäkring (Unionens)

Inkomstförsäkring ger dig för rimliga inkomster (upp till 60.000 kr/mån) verkligen 80% av lönen i ersättning för 150 ersättningsdagar.

Ingår i Unionens medlemsavgift och kostar 225 kr/mån om man tjänar över 15.000 kr/mån brutto samt har en kvalificeringstid på 12 månader. 

Tilläggsförsäkring (Unionens)

Om man tjänar mer än 60.000 kr/mån och/eller vill öka antalet ersättningsdagar med 50 dagar finns en tilläggsförsäkring.

Tilläggsförsäkringen kostar 50 kr/mån och har en kvalificeringstid på 12 månader.

Min ersättning vid uppsägning

Vi utgår i exemplet från att jag blir uppsagd av arbetsgivaren (6 dagars karenstid i stället för 51 dagar) och att jag "stämplar" en hel period om 300 dagar.

894 kr/dag är inte 80% av min lön på 1.212 kr/dag utan bara knappt 74%. Detta beror på att skatten är lägre för arbete.

Det första som slår mig är att en nettoersättning om totalt 894 kr/ersättningsdag (vilket ger 19.668 kr/månad vid 22 ersättningsdagar) är riktigt bra för mig som lever på 13-14.000 kr/månad idag. Jag kan t o m ha kvar ett litet sparande. Faktum är att jag nästan klarar mig på de 560 kr/dag som bara A-kassan ger dag 207-306 då detta ger 12.320 kr/månad och på kort sikt skulle det säkert räcka helt.

Idag har jag valt att ha A-kassa med inkomstförsäkring via medlemskap i facket, men har inte tagit någon tilläggsförsäkring. Möjligen kommer jag senare att överväga tilläggsförsäkringen som ju ger 334 kr/dag extra i 50 dagar = 16.700 kr vid fullt utnyttjande för en kostnad om 50 kr/månad.

En effekt av att A-kassan inte räknas upp så ofta blir att inkomstförsäkringarnas värde ökar för varje löneförhöjning man får.

Om jag skulle få sparken är det inte tiden i diagrammet ovan jag är orolig för. Det är tiden efter om jag inte lyckas hitta något jobb och inte har tillräckligt med utdelningar för att tacka för mig och gå i pension.

11 kommentarer:

  1. Hej

    Jag har räknat ut att du kan få maximalt 55997 kr genom att nyttja inkomstförsäkringen + tilläggsförsäkring.

    Nu vet jag inte exakt hur din privatekonomi ser ut men du verkar ha det ganska bra ställt. Jag gjorde som så att jag placerade de 55.000 i ett separat konto ifall man får kicken. Då slipper jag betala in pengar till en organisation som har politiska åsikter som jag ej klaffar 100% med.

    Din inbetalning till inkomstförsäkringen + tillägg är tillsvidare och ger ett maxbelopp du kan få. Sätter du 55k i preffar eller annat säkert får du ränta, dvs ökar ditt maxbelopp med tiden.

    Unionen tar din ränta med tiden. Vill du inte själv ha de pengarna?

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är man borta några timmar och kommentatorsfältet exploderar. Trevligt!

      Jag gick med i facket (inkomstförsäkring) utan tillägg så sent som i september i år. Inom 5-6 år räknar jag med att gå i pension och kommer då att ha betalt i 13.500-16.200 kr i fackavgift. Det är väl bara den summan jag kan placera? Det är bara ca en månads sparande för mig och värt det tycker jag. Utfallet för bara inkomstförsäkringen är maximalt 40.200 kr (just nu, högre lön skulle göra inkomstförsäkringen mer attraktiv) och alltså 2,5-3 gånger kostnaden. Faktiskt kan fackmedlemskapet betala för mer, bl a kurslitteratur och det tänker jag utnyttja.

      Vill inte prata politik men jag blev alltså 49 år innan jag gick med i facket, så du kanske kan räkna ut det ändå...

      Tilläggsförsäkringen (som jag inte har) ger 50 x 334 = 16.700 kr så maximalt utfall blir ungefär som du skrev 56.900 kr. Inga jättesummor när jag räknar med utdelningar på ca 100.000 kr nästa år.

      Radera
  2. Min egen uträkning gav att jag efter 47 år betalt in lika mycket i form av fackavgift och A-kasseavgift som jag skulle få ut om jag utnyttjar en hela arbetslöshetsperiod. Det är ju en ganska bra försäkring i det avseendet. Man skall ju komma ihåg att om man inte är med i A-kassan, så kommer man ända att betala för den utan att kunna utnyttja den. Det gör via det som heter "Arbetsmarknadsavgift", som ingår i arbetsgivaravgiften. Den är på 2,64% av din bruttolön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanz, du har rätt i att det kan vara en förmånlig försäkring. Roade mig att räkna lite på det.

      Antagande: Fackföreningsavgift: 225 + tilläggsavgift 50 kr = 275 kr /mån. Vet ej om a-kasseavgiften ingår här?

      Räknar med ett arbetsliv om 42 år. 275 x 12 x 42 = 138 600 kr.

      Då har jag inte ens räknat med ränta-på-ränta-effekten. Antaget 10% ökning om du sparar dessa 3300 (275x12) själv i en indexfond.

      Det ger dig 1 713 464 kr då du fyller år. Istället för att du låtit facket ta din ränta-på-ränta kan du själv köpa något kul den dag du går i pension. (om du har turen att inte drabbas av uppsägning under arbetslivet för då kan det bli hack i kurvan)

      mvh

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Då du går i pension ska det stå

      Radera
    4. Jag har alltid varit med A-kassan, men först nu gått med i facket, så kommer inte att ha betalt så mycket som en hel ersättningsperiod ger. Dessutom har jag faktiskt stämplat tidigare så A-kassan kommer alltid att vara en "plusaffär" för mig.

      Radera
    5. Myntaren: Orkar inte kontrollräkna ditt exempel men det känns mycket med 1,7 MSEK. Räknar du med att den sista månadens avgifter innan pension bara kommer att ha en månads avkastning?

      Avgifterna är 110 kr (A-kassa), 225 kr (Fackavgift), 50 kr (Tilläggsförsäkring). Totalt 385 kr om man tar alla 3.

      Tror du menar att om man har tillräckligt stora marginaler och ett stort sparande så behöver man inga försäkringar alls.

      Radera
    6. Kan ha räknat fel men utgick från z2036's sparkalkylator basic.
      https://z2036.blogspot.com/p/sparkalkylator.html


      Ingående värde: 0
      Månadsinsättning: 275
      Spartid: 42
      Årlig ökning: 10%

      Ja, 1,7 mkr känns mycket och är mycket. Det är därför fackföreningarna badar i guld, i medlemmarnas pengar. Det är fantastiskt vad ränta-på-ränta gör.

      Jag förstår dock det fördelaktiga upplägget för din del.

      Radera
  3. Har du lån vill jag uppmärksamma dig på att det är endast akassan som det dras skatt på och det kan alltså nu med endast akassa att din inbetalda skatt inte räcker för ränteavdrag fullt ut vid deklarationsdags
    Det kan alltså bli (ännu) dyrare att gå arbetslös även fast du på pappret har 80% (ja 70%+ i dittfall) då de faktiska räntekostnaderna ökar pga ev minskat avdrag.

    Den här informationen har jag i princip aldrig sett någonstans, vilket egentligen är konstigt då väldigt många människor har stora lån idag.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Att inkomstförsäkringen är skattefri tänkte jag inte på.

      Dag 7-106 från diagrammet är maxbeloppet 910 kr brutto och 659 kr netto. Dag 107-306 är maxbeloppet 760 kr brutto eller 560 kr netto. För en hel A-kasseperiod blir då skatten att kvitta mot räntor 65.100 kr utslaget på 2 kalenderår. Med räntor på 5-6% igen skulle detta kunna bli ett problem, men inte nu.

      Radera