onsdag 11 september 2019

Utdelningssmålänningen går med i facket!

Utdelningssmålänningen har gått med i facket och ökar sina månatliga utgifter med 225 kr. Trodde inte jag skulle skriva detta så försiktig som jag är med pengarna.

Bakgrund

Jag jobbar "på kontoret" på ett litet företag med bara ett kollektivavtal och då för arbetare. Min roll har tydligt varit tjänstemannalik, men för att vara försäkrad med bl a tjänstepension har även jag varit ansluten till arbetaravtalet.

I våras var jag dock med om en cykelolycka på väg till jobbet och när jag gjorde försäkringsanmälan skrev jag sanningsenligt in vad jag jobbar med.

Det blev då ett himla liv på FORA som menade att jag är felaktigt försäkrad och att de kommer att betala ut alla inbetalade premier sedan jag började till ARBETSGIVAREN utan värdetillväxt.

Dessutom skulle jag inte få några pengar för min cykelolycka. Nu var det "bara" ett handledsbrott och kostnaden blev några tusen. Men det kunde varit 1000 gånger dyrare med livränta osv.

Nu

Det blev en himla fart på VD som tog kontakt med Unionen och nu har vi ett nytt kollektivavtal för tjänstemän och förutom mig är det ett par till som kommer omfattas av det.

Allt är inte helt klart bakåt i tiden, men det verkar som att jag kan gå över som tjänsteman fr o m årsskiftet och att det gamla får ligga orört.

Dessutom har jag fått mina utlägg för cykelolyckan godkända, även om det var med tvekan.

Framåt 

Det blåser en del vindar på jobbet och ett par seniora personer har fått sparken i år, så jag tänkte att det var dags att komplettera min befintliga A-kassa med inkomstförsäkring, detta då jag kanske inte sitter lika säkert som jag trott tidigare.

Främst på grund av inkomstförsäkringen men även om det skulle bli problem valde jag därför att gå med i facket. Dessutom var en anledning till att jag inte var med i facket att jag inte kände mig hemma bland arbetarna, men den anledningen föll bort nu.

Inkomstförsäkringen har en kvalificeringstid på 12 månader, så än så länge har jag bara min A-kassa.

A-kassa med inkomstförsäkring ger under en period ganska mycket pengar för en hårdsparande utdelningsinvesterare, så jag funderar på att "stämpla" en period direkt efter att jag slutar arbeta (+ karenstid) och genom detta skjuta upp uttag av pension och utdelningar några månader. Detta är kontroversiellt men lagligt och tillåtet. Däremot kan det vara nedbrytande att vara i klorna på Arbetsförmedlingen, men vet man att det finns ett slut på eländet så kanske man klarar det bättre. Dessutom är det helt klart omoraliskt.

4 kommentarer:

  1. Intressant. Själv gick jag ut ur facket för länge sen, Fru Snålgris likaså. Vi resonerar som så att dels vill vi inte sponsra något vi sällan utnyttjar, då vi båda har bra koll på avtal etc, och jag har dessutom fri tillgång på jurister via jobbet om något skulle låsa sig rejält.

    Du kan möjligtvis se dessa "vindar" som en möjlighet att vässa din egen kompetens för att minimera risken att du själv skulle bli bortblåst. Man brukar ju ofta sparka folk med äldre kunskaper, som har slagit av på takten, och som inte gillar förändringar till förmån för yngre mer hungriga förmågor.

    Det framgår inte vad det var som kostade pengar i samband med cykelolyckan? Man betalar ju en cerimoniell avgift på akuten för att få behandling, och sen för nåt återbesök? Är sällan hos sjukvården men är nyfiken vad det är som egentligen kostar.

    Vi har en barnförsäkring, en villahemförsäkring och en olycksfallsförsäkring (via jobbet) som täcker det mesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att ni valt att inte vara med. Detta är dock första gången jag är med i facket.

      Vässa kompetens - absolut. Kan jag bara motivera behov av en kurs eller kortare utbildning för VD brukar det funka. Dessutom Unionen kan också sponsra (lärarledd) utbildning. Till viss har jag börjat blicka framåt 55-årsdagen (2025) och kanske har slagit av på utvecklingstakten...

      Jag fick knappa 3.000 kr. Ungefär lika fördelat på 3 kategorier:
      1. Läkarbesök, sjukgymnastik 1.150 kr = frikort ett år! Egentligen mer alltså
      2. Medicin och hjälpmedel 900 kr
      3. Kläder (hjälm, cykelbyxa) 800kr

      Medlemsskap i facket kostar på 6 år 18.000 kr och jag ska försöka få nytta av de pengarna: utbildning + inkomstförsäkring främst.

      Radera
  2. Jag är egentligen med i facket av en enda trygghetsanledning: A kassa 12 mån samt 6 månaders extra A kassa om ifall att... Om den behövs är avgiften intjänad i stort sett direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer att den är intjänad ganska snabbt. I mitt fall kommer medlemsskapet att kosta 18.000 kr på 6 år vilket är vad inkomstförsäkringen ger på 3 mån (netto) vid arbetslöshet. Och som jag skrev, man kan ju faktiskt bestämma sig för att bli arbetslös själv för att utnyttja den och ta tillbaka sina pengar.

      PS 12 mån + 6 mån extra A-kassa. Vad är det för extraförsäkring? Brukar väl vara mer att taket höjs med extra inkomstförsäkring än att längden förlängs?

      Radera