fredag 30 november 2018

Månadsuppdatering november 2018


Under november har portföljvärdet fortsatt tagit stryk men jag står (relativt) stark i min övertygelse att vara mycket långsiktig.

Portföljvärdet

Under november har portföljen fortsatt falla. Men med insättningar och lite utdelningar avslutas månaden med portföljvärdet 1.255.428 kr. Fallet är fortfarande inte värre än att värdet ligger på samma värde som i augusti.

När det faller får man ta ett steg tillbaka och titta på hur det gått för en längre period. Därför har jag gjort en ny graf med utvecklingen av portföljvärdet sedan 2016-12-31 (Inklusive insättningar och utdelningar men exklusive belåning). Förutom den lilla knäcken uppåt i höstas som följdes av de senaste månadernas fall, så följer portföljvärdet sin trendlinje väldigt nära utan utflykter uppåt eller nedåt.

Portföljvärdet ökar därmed från förra månaden med 685 kr (+0,05 %) inklusive lönesparande eller minskar med 10.415 kr (-0,83 %) exklusive lönesparande. Det svänger mycket på börsen, särskilt för mig som använder mig av belåning och tidigare under månaden har portföljvärdet varit betydligt lägre. Därför är jag fortsatt mest intresserad av utdelningarna som är avsevärt mer stabila.

Inkomster & Sparande

Denna månad blev det en månadslön med 28.446 kr netto, något bättre än en "ren" månadslön.

Lönesparandet blev 11.100 kr, och mer än jag tänkt eftersom jag tänkt betala tillbaka förra månadens "översparande" till lönekontot, men det får bli i december då det troligen inte blir något sparande alls.

Löneinkomst: 28.446 kr
Utdelningar: 4.640 kr
Sidoinkomst: 0 kr
Total inkomst: 33.086 kr

Lönesparande: 11.100 kr
Återinvesterade utdelningar: 4.640 kr
Sparande inkl utdelningar: 15.740 kr

Sparkvot: 47,6%

Sparkvoten på rullande är fortfarande fel eftersom jag tömde lönekontot oktober, men snittet kommer att rättas till när jag betalar tillbaka i december.

I ärlighetens namn tycker jag nog att jag varit för snål mot mig själv i år, vilket har byggt upp ett visst konsumtionsbehov. Troligen skjuter jag över det till nästa år dock.

Utdelningar

För denna månads utdelningar blev det med 4.640 kr en ökning 86% eller 2.146 kr jämfört med förra årets 2.494 kr.

Utdelningen på rullande 12 ökar därför något, från 5.337 kr till 5.516 kr och kurvan börjar svagt öka igen, men platån som började april 2018 kommer att bestå fram till mars-april nästa år. Detta beror på omplaceringar där jag nu satsar mer på utdelningstillväxt än hög utdelning.

Nytt för denna månad är trendlinjen i grafen nedan.

Frihetskvoten & Arbetsfridagen

Arbetsfridagen och frihetskvoten blir felaktig då jag tömde lönekontot i oktober och jag registrerar därför inga värden denna månad.

5 kommentarer:

  1. Härlig sparkvot och inga dåliga utdelningar. Tror det kan vara bra att ha lite gott och blandat i portföljen, både utdelningsaktier och värdeaktier. Tycker dock det är svårt att hitta bra case numera, har spanat en del på Boeing och Microsoft, men de känns fortsatt dyra... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! 11.000 kr i lönesparande tycker jag är sådär nuförtiden, men det är egentligen jättebra jämfört med mig själv före år 2016.

      Vill inte lura mig själv att tro att jag ligger närmare att klara mig på utdelningar än vad som är fallet genom att köpa riktiga skitaktier med hög utdelning (men med fallande värde).

      Letar inga nya aktier just nu, köper bara mer i de jag redan "godkänt"/innehar.

      Radera
  2. 86% utdelningsökning! Bra jobbat, särskilt om trenden håller i sig även nästa år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra men månadssiffran säger inte så mycket. Jag är mer stolt att utdelningarna kommer att öka +50% för helåret 2018(66 KSEK 2018 vs 42 KSEK 2017).

      Nästa år blir det dock betydligt mindre ökning, idag tror jag på strax över 80 KSEK.

      Radera
  3. Trevligt med ett nytt inlägg igen!

    SvaraRadera