måndag 23 juli 2018

Har levt halva året på utdelningar!

Varje månad skriver jag ner min frihetskvot i mitt månadsinlägg.

Frihetskvoten definieras som:

Erhållna utdelningar / Totala utgifter = Frihetskvot

Såväl utdelningar som utgifter anges som genomsnitt på rullande 12 månader

Frihetskvoten kan alltså påverkas av förändringar i utdelningar och/eller utgifter.

Frihetskvoten visar alltså hur väl dagens totala utgifter täcks av dagens erhållna utdelningar, vilket är både en styrka och en svaghet. Styrkan är att måttet är helt objektivt och utan uppskattningar. Svagheten är att mina utgifter som pensionär kommer att ha både en helt annan struktur och en annan höjd.

I och med juli månads uppdatering kan jag med glädje konstatera att frihetskvoten är 50,01 %, vilket innebär att jag det senaste året har täckt exakt halva årets totala utgifter med erhållna utdelningar.

En starkt bidragande faktor har varit låga utgifter, bara 10.959 kr/mån senaste året.

Nu när jag nått halvvägs kan jag börja räkna ned i stället för att räkna upp.

Det känns helt fantastiskt att redan nå detta. Lite smolk i glädjebägaren är att frihetskvoten troligen kommer dippa lite mot slutet av året innan den tar fart till våren igen.

Nedan de månader då jag erhållit utdelningar för ytterligare en månads utgifter:

1 månad: april 2017
2 månader: maj 2017
3 månader: februari 2018
4 månader: mars 2018
5 månader: maj 2018
6 månader: juli 2018

Når jag 12 månader innan jag slutar arbeta tycker jag mig ha uppnått ett ekonomiskt oberoende på åtminstone en sorts grundnivå.

Till denna grundnivå behövs såklart säkerhetsmarginal och nöjesmarginal på några tiotals procent, vilka jag inte känner att jag behöver beräkna förrän jag har närmat mig betydligt.

Konsumtionsnivån som pensionär beräknas bli avsevärt högre vilket möjliggörs av pensionsinkomster och investerad överlikvid efter bostadsbyte.

4 kommentarer:

  1. Grymt jobbat smålänningen! Räknat du på totala eller fasta kostnader?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Totala faktiska utgifter under senaste 12 månadersperioden.

      Tack så mycket!

      Radera
  2. Gratulerar! Redan nu har du en stor trygghet i form av utdelningar.

    MVH

    SvaraRadera