lördag 6 januari 2018

Sammanställning utgifter 2017

Runt nyåret vimlar det med inlägg med diverse årssammanställningar och här kommer ytterligare en. Bara jag har redan skrivit tre sådana inlägg tidigare (Uppföljning målHur långt täcker mina utdelningar mina utgifter? och Årskrönikan).

Detta är första gången jag gör en sådan här sammanställning och jag har inte haft någon budget för året, så siffrorna får stå för sig själva. Inte heller för 2018 har jag någon budget, men nästa år ska jag kunna jämföra med 2017.

Jag är ingen kvittosamlare utan har tagit kontoutdraget för 2017 och angivit kontoklass och konto för varje notering. Detta fungerar ganska bra då jag inte använder kontanter längre, även om vissa noteringar var svåra att identifiera.

Förutsättningarna: Jag bor själv i en bostadsrättslägenhet i Stockholm, arbetar i stan och jobbpendlar med elcykel och cykel.

Totalt har jag enligt kontoutdraget haft utgifter på 169.735 kr under 2017, vilket motsvarar 14.144 kr/mån. Detta är små utgifter i den riktiga världen, men bland mina bloggkollegor framstår jag som en riktig slösare. Mitt mål för 2018 är därför att minska kostnaderna något, särskilt i förhållande till inkomster och sparande.

Nedan följer en uppdelning av utgifterna i kontoklasser och därefter en analys av respektive kontoklass.

Uppdelning i kontoklasser

Kollade på tavlan från TV3:s Lyxfällan som har 7 kontoklasser:


Jag tar dock inte med "Sparande" som är sönderanalyserat i alla andra blogginlägg. "Kläder" är inget stort konto för mig och får gå in under "Övrigt". Även "Lån" tar jag bort (Bostadslån ligger under "Bostad") och lägger in mitt Studielån under "Övrigt". Då hamnar jag på 4 kontoklasser med följande utgiftsfördelning:


Detta säger inte så mycket utan jag hoppas kunna göra en jämförelse nästa år.

Bostadsutgifter

De totala bostadsrelaterade utgifterna blev 67.250 kr eller 5.604 kr/mån, vilket får anses vara OK för ett singelhushåll i Stockholm. Det motsvarar 39,6% av de totala utgifterna.


För 2018 räknar jag med en betydande ökning av bostadsutgifterna då:
  • Brf-avgiften (38.893 kr) har redan höjts 10% till 2018 p g a stora genomförda renoveringar (tak, fasad, dränering, fönster). Den kommer dock ligga stilla eftersom en månadsavgift avseende 2016 råkade betalas först 2017.
  • Bolån (22.559 kr) kommer att minska något p g a byte av bank, se Bankbyte. Obs att bolånen är brutto (dvs hela utgiften) och att det avgår 30% i ränteavdrag.
  • El och Försäkring (4.421 resp 1.377 kr) kommer att ligga hyggligt stilla.
  • Underhållskostnaderna (0 kr) måste upp för att hålla bostaden i skick. Närmast i tid ligger nya vitvaror samt lite ommålning.

Matutgifter

De totala livsmedelsrelaterade utgifterna blev 32.271 kr eller 2.689 kr/mån, vilket är för mycket för ett singelhushåll och motsvarar 19,0% av utgifterna. Faktiskt är det dock lite lägre än jag trodde.


För 2018 hoppas jag på en minskning av de totala matutgifterna genom att:
  • Livsmedel (14.578 kr) minskar något eller åtminstone håller sig oförändrade genom att laga mer mat från grunden. Dessutom hoppas jag på mindre godis och snacks. Detta är förutom en satsning på lägre matutgifter även en del av min satsning på bättre hälsa.
  • Utemat (17.692 kr) minskar rejält genom att mer mat lagas själv eller i värsta fall så ersätts vardagslunch i stor utsträckning av helfabrikat.
I "Livsmedel" ingår allt som köps i livsmedelsbutik såsom tvätt, disk, hygien etc förutom ren mat. Även besök på Systemet förs hit.

I "Utemat" ingår även alkohol köpt på krog.

Transportutgifter

Transportutgifterna blev 17.102 kr eller 1.425 kr/mån, vilket är mycket för en person utan bil, men egentligen inte så farligt totalt sett. Det motsvarar 10,1% av de totala utgifterna.


För 2018 blir det en trolig rejäl minskning av transportutgifterna genom att:
  • Cykelutgifterna (14.342 kr) blir mycket lägre då jag nu har 2 bra cyklar (elcykel + vanlig) som bara behöver lite underhåll, försäkring, tillbehör och cykelkläder.
  • Kollektivtrafik (2.660 kr). Trots att jag nästan alltid cyklar blir det en del kollektivtrafik och kanske det går minska utgiften några hundralappar genom att cykla ännu mer.
  • Bilutgifterna (100 kr) ligger under brusnivå och kostnader för bil kan komma att öka något 2018. Det finns dock inga bilköparplaner så länge jag bor kvar i Stockholm.
Längre resor räknar jag till kontot "Resa & Nöje" som ligger under kontoklassen "Övrigt".

Övriga utgifter

Övriga utgifter blev 53.112 kr totalt:


För 2018 vet jag inte vad om det totalt kan bli en minskning eller blir en ökning då:
  • Inventarier (14.428 kr) innefattar främst lösöre i lägenheten inklusive hemelektronik. Jag ser inga större investeringsbehov just nu och tror på en minskning.
  • Studielån (11.206 kr) kommer att öka då lönen som betalningarna baseras på har ökat (trevligt!).
  • Resa & nöje (10.853 kr) kan komma att öka då jag 2017 genomförde bara en utlandsresa där målet är 2. Nöjen som innefattar bl a bio och andra inträden hoppas jag ska öka 2018. Hit räknas även längre tågresor än kollektivtrafikens.
  • Abonnemangsutgifterna (4.632 kr) är redan ganska låga då 1) Internet & fasttelefon ingår i Brf-avgiften, 2) Arbetsgivaren betalar mobiltelefonen och jag har inte längre Spotify eller Netflix. Utgiften består främst av kabeltv och förväntas minska något i år.
  • Gåvor (3.677 kr) är julklappar och födelsedagspresenter till mina 2 brorsbarn och förväntas bli relativt lika.
  • Kläder (3.025 kr) ligger ganska lågt då det innefattar även sportutrustning. Kan komma att öka något för vanliga kläder. Sportgrejor har jag ganska bra.
  • Hälsovård (2.093 kr) är ett eftersatt område som innefattar bl a medicin, frisör, sjukvård och tandvård. Speciellt tandvård är ett område där jag faktiskt vill satsa lite pengar i år.
  • Spel (2.000 kr) är alltså spel på bl a Lotto och Stryktipset. Jag hoppas minska till hälften.
  • A-kassa (1.200 kr) känner jag att jag måste ha även om jag sitter ganska säkert på min arbetsplats. I år blir det ingen skillnad, men jag har funderingar på att gå med i facket, vilket skulle höja kostnaden markant. Främst är det inkomstförsäkringen jag är ute efter.

Slutkommentar

Det är tydligt att sammansättningen av utgifterna kommer att förändras markant när jag som pensionär kommer att bo i villa med bil, men just nu nöjer jag med att se vad jag kortsiktigt kan göra med utgifterna så länge jag bor och jobbar i Stockholm.

2 kommentarer:

  1. Bra sammanställning, det är roligt att ha lite koll på sina utgifter, då ser man snabbt om någonting håller på att skena iväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det tog en stund att bestämma vilka kontogrupper och konton jag skulle ha, men sedan flöt det på bra.

      Hade jag försökt analysera kontoutdraget för några år sedan hade det blivit mycket sämre då det varit mycket kontantuttag där jag inte vetat vart pengarna gått.

      Radera