onsdag 1 februari 2017

Utdelningar januari 2017


Januari är inte den starkaste utdelningsmånaden, men totalt brutto 882,48 kr är ändå pengar.

Som för många andra med mycket svenska aktier ligger tyngdpunkten av utdelningarna i mars-maj, vilket inte är något problem nu men när man ska leva på utdelningarna kan de gärna vara lite mer utspridda över året. En lösning på detta är att leva på utdelningarna från år 1 först år 2. Fördelen med detta är att man har likviditeten hela tiden och vet vad man har att röra sig med, nackdelen är att pensioneringen kommer ett år senare.

Tyvärr blev redovisningen på Avanza "fel" när HCP knoppade av QCP. De 674,94 kr som syns ovan är ingen riktig utdelning. Orkar dock inte grotta ner mig i det.

Jag jämför med januari 2016 som var 0 kr. Det blir intressantare jämförelser januari 2018. Vågar man hoppas på över 1000 kr då (+13%) ? Den procentuella ökningen bör bli allt mindre för varje år, medan ökningen i kronor bör bli allt större.

Min favoritgraf för trend är utdelningen på rullande 12 månader, som i varje punkt visar ett helt år och man får då bort alla säsongsvariationer.

Grafen kommer (förhoppningsvis) att ha en ständigt svagt stigande kurva när jag varit igång 12 månader. Åtminstone borde det bli så om jag inte omplacerar för mycket (men planen är mycket långsiktiga innehav) eller företagen byter utdelningsmånad. Det ska mycket till om inte kontinuerliga köp och återinvesterad utdelning ska leda till en ständigt ökande rullande 12 månader.


Grafen startar i augusti 2016 då jag köpte min första aktie. Utvecklingen för första året blir såklart våldsam. Riktigt intressant blir det inte förrän till hösten 2017 när jag varit igång ett helt år.

I februari väntar jag mig runt 2000 kr i utdelning beroende på växelkurs.

2 kommentarer:

  1. Ska bli intressant att följa dig! Önskar dig lycka till med investeringarna framöver, må du möta stabila och ökande kassaflöden.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma. Allt är så nytt nu men det känns bra att vara igång.

      Radera