torsdag 21 maj 2026

Uppföljning #2 av mitt smartahem: Accent- och stämningsbelysning i gillestugan

I vintras släppte IKEA nya smarthemprodukter vars pris/prestanda slår ut allt annat. Många har svårt att förstå vad de ska ha ett smart hem till och tror att det behöver bli väldigt dyrt och väldigt krångligt. Mitt mål med denna inläggsserie är att visa att så inte behöver vara fallet utan att det faktiskt kan bli förhållandevis billigt och dessutom förenkla tillvaron.

Nya smartahem är väldigt modulära och man kan bygga ut det vartefter man känner behov. Mitt råd är därför att börja med en enda smartlampa. Kanske har du redan en Matterkompatibel hubb hemma som kan styra ditt system som t ex Apple TV, Samsung SmartThings, Amazon Echo eller Google Nest Hub. Annars kan du köpa IKEA Dirigera som jag. Kolla noga in kvintetten av företag som satsar på standarden 'Matter over Thread' så förstår ni vilket kapital som finns bakom.

Tidigare inlägg i denna serie:

Belysningens syfte

Det finns 4 olika syften med belysning:
  • Allmänbelysning. Sprider ett jämnt ljus i hela rummet och gör det lätt att orientera sig.
  • Funktionsbelysning / Arbetsbelysning: Riktat ljus för specifika uppgifter, till exempel läslampor och köksbelysning.
  • Accentbelysning: Används för att lyfta fram detaljer som tavlor, växter eller husfasad.
  • Stämningsbelysning: Skapar atmosfär och mysfaktor med mjukare ljus.
Allmänbelysning tycker jag inte lämpar sig för automatisering - en vanlig väggströmbrytare fungerar väldigt bra för både på och av för takarmaturer. Man kan installera smarta brytare bakom väggströmbrytare men dessa är dyra och dessutom krävs det elektriker vilket gör det riktigt dyrt. Nej, inga fasta installationer för mig då det blir för dyrt för material, installation, underhåll och avinstallation. I alla fall om man ska hålla sig till reglerna.

Inte heller funktionsbelysning / arbetsbelysning lämpar sig för smartahem. 

Däremot såväl accent- som stämningsbelysning lämpar sig väl för ditt smartahem.
 

Accent- och stämningsbelysning i gillestuga

Problembeskrivning: Många med mig har många fina armaturer som accent- eller stämningsbelysning men de används extremt sällan för att det är för jobbigt att tända och släcka dem. Vem orkar springa igenom rummet och leta efter strömbrytare till vitrinen, tavelbelysning, bordslampor, golvlampor etc? Nej, i stället blir det bara takarmaturen som används, i bästa fall med en dimmer.

Lösningen är att göra belysningen smart och att styra den med en fjärrkontroll (eller mobil)!

I mitt fall har jag just nu 3 st källor för accent- och stämningsbelysning i gillestugan, en vitrinbelysning, en golvlampa och en bordslampa. Detta är inte tillräckligt och det kommer att bli mer och jag vet inte riktigt vad ännu men en smart LED-list runt den öppna spisen vore kul även om de fortfarande är lite dyra.

Just nu renoverar jag det gamla nästan oanvända "Finrummet" som ska transformeras till ett välanvänt "Vardagsrum" och här kommer smart accent- och stämningsbeslysning bli ännu viktigare än i gillestugan.

Vitrinskåpet

I vitrinskåpet finns 2 st små ljuskällor á 25W med E14-sockel (päronlampor). Dessa tänkte jag ersätta med likadana IKEAs långsmala kronljuslampor som jag använder som fönsterbelysning i mitt förra inlägg, men tji fick jag då de inte fick plats.

Då fick jag tänka om och istället behöll jag de gamla lamporna och köpte en IKEA Grillplats smartplug (se bild) för att styra belysningen. Detta är en nödlösning då jag med smartpluggen inte kan dimra eller styra värmen på ljuset utan det är bara på eller av som gäller.

När jag kommer till en annan butik än IKEA, t ex Clas Ohlson kommer jag att köpa dumma LED-lampor som passar då det inte är hållbart med 2 x 25W i vitrinen. Det finns inte många högeffektslampor kvar i huset nu och jag plockar dem en efter en.

Golvlampan

Golvlampan har en synlig ljuskälla under skärmen och därför väljer jag en snyggare stor globformad lampa med klarglas där även om den kostar lite mer.

Bordslampan

Bordslampan har en skärm som döljer ljuskällan och där duger det bra med en vanlig vit klotlampa med måttlig ljusstyrka. Denna är med 49:- billigast i hela IKEAs smartlampsutbud och är rätt val i väldigt många fall. Men vill man ha mycket ljus, färgat ljus eller om lampan syns finns det bättre val.

Fjärrkontroll

För att binda ihop alla lampor i rummet behövs även en 2-knappars fjärrkontroll som kostar 79:-  men de går att köpa i paket med en ljuskälla eller som flerpack för att spara några kronor. Fjärrkontroller finns även med scrollhjul om man föredrar det - den har jag dock inte testat mer än i butik. Även med 2-knappars fjärren kan man dimra lamporna genom att hålla in knapparna.
Med en välplacerad fjärrkontroll blir det aldrig för jobbigt att tända och släcka vardagsrummets accent-och stämningsbelysning.

Totalkostnad

Detta delprojekt görs för att höja trivseln men har såklart en kostnad:
Totalkostnaden blir då 332:- vilket ändå får anses som rimligt för vad det ger och jämfört med konkurrenterna är det mycket billigt..

PS Det kommer kosta 100:- till när jag köper dumma LED-lampor till vitrinen på Clasohlson, men det kan räknas som energieffektivisering och inte en smartahemlösning.

8 kommentarer:

  1. Intressant att läsa. Trots (eller för att??) jag gillar teknik så resonerar jag lite annorlunda.

    Belysning som kan styras eller är automatiskt är endast av intresse om jag är bortrest, eller typ ytterbelysning som är tänd vid mörker och släkt annars. Belysning som jag styr på plats vill jag absolut inte ha via fjärrkontroller, appar eller telefoner. Teknik utvecklas, ändrar standard och kompabilitet. Det blir förr eller senare problem. Om inte förr så när man ska köpa nytt eller komplettera om några år. Har inga problem med att gå runt och tända vitrinskåp eller annan likande belysning. Tvärt om föredrar jag det och skulle faktiskt vara beredd att betala extra för att slippa smarta lösningar för just detta.

    Men fortsätt att rapportera, det är utvecklande att se vad som finns och möjligheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Jo, teknik är intressant och jag tycker att jag har väntat på att teknikområdet har mognat. Jag hoppas att Matter som är en öppen standard likt Linux ska kunna leva länge men man vet ju inte. Särskilt när man ser vilka företag som stödjer standarden.

      Kanske jag t o m byter IKEA-hubben mot en dator med Home Assistant om jag blir riktigt biten.

      Styrning av ljus och övervakning av vattenläckor och temperatur på distans är verkligen toppen.

      Kommer fortsätta rapportera. Får se vad nästa lilla projekt blir. Kanske en djupdykning i plånboken för att köpa mig en LED-list.

      Radera
  2. Håller med Tole, intressant läsning. Men för mig överkurs i mitt hus, dels är jag inte så teknikintresserad och dels upplever jag inte behovet. Naturligtvis kan det där förändras, vad jag upplever. En gång i tiden upplevde jag väl att bank-id var överflödigt men så en dag blev jag tvungen att skaffa det...och nu använder jag det 10 ggr per dag.

    Jag kör för utomhusbelysningen bara med några lampor med skymningsrelä inbyggt i "glödlampan". De tänder och släcker efter dygnets variation, snart tänder de väl inte alls när midnattssolen är här i Norrland.

    Jag har en K2 styrenhet till luftvärmepumpen, skickar sms vid tempvarningar och med den går det att styra luftvärmepumpen...även det via sms.

    Står i begrepp att dra in el i ett "nybyggt" förråd 15 kvm, men det blir bara ett uttag, en brytare och allmänbelysning i taket å möjligtvis något över arbetsbänken. Rörelsedetektor kanske.

    Men, intressant att följa ditt projekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får väl erkänna att jag är lite tekniknörd men också ofta för snål för att köpa det nyaste och värsta. Får också erkänna att "behovet" av smartahem är lite konstruerat men nu när priset är relativt lågt låter jag tekniknörden komma fram...

      Utomhusbelysning med skymningsrelä är smart. Jag har fixat det med IKEAs smartsystem vid garageport och entré men skulle vilja ha något på baksidan också. Får se vad det blir men troligen någon eller ett par buskbelysningar och något för altanen.

      Jag skulle vilja kunna styra min värmepump via mobil men det går inte. Tror inte det går att eftermontera heller men är inte säker. Det skulle helt säkert då bli så dyrt att det inte går att räkna hem - bättre att ha värmen på helt enkelt. Men jag kan övervaka temperaturen via IKEAs sensorer i alla fall - men inte göra något åt den alltså.

      Ett uttag, en brytare och allmänbelysning är väl precis vad man behöver i ett förråd.

      Radera
  3. Superintressant och jag börjar funderar på om jag ändå skulle göra ett omtag på det som finns kvar av mitt en gång tiden så svindyra Philips Hue-system. Det har varit igång i många år och fungerat alldeles utmärkt, men nu börjar den ena lampan efter den andra att slockna.

    För närvarande byter jag ut lamporna allt eftersom med nya dumma (och billiga) lampor, jag funderar ju på att flytta och har tänkt att jag väntar med nyinköp av smarta lampor tills dess.

    Men å andra sidan, idag är ju konkurrenternas smarta system så mycket billigare än det jag en gång betalade för Philips Hue att det inte är så stor prisskillnad mot dumma lågprislampor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helst ska de smarta systemen vara osynliga och bara vara där och fungera. Ungefär som panikbromsen som finns i moderna bilar och som inte märks förrän den behövs.

      Philips Hue ska gå att få att funka med Matter.

      Lite dyrare är ju de smarta systemen, åtminstone i procent. Ikeas normallampa E27 470 lm kostar 14,50 kr resp 49 kr. Om du köper något nytt smart får du väl plocka med det när du flyttar. Kanske bara köpa det som funkar även i lägenhet om du hamnar i en sådan.

      Radera
    2. Blir det lägenhet blir det down-sixing som heter duga, så får se hur jag gör. Så här på våren är det ändå rätt härligt att bo i villa, så det är lätt att börja tveka i om jag verkligen vill flytta.

      Men jag vet hur det är under det mörka halvåret, då vill man bara packa resväskan, låsa ytterdörren och bege sig till ett varmare land.

      Då skulle en lägenhet vara perfekt, det är ju enkelt att eftersända den vanliga posten till något av barnen och kasta krukväxterna i komposten och bara dra. :-)

      Radera
    3. Min farbror gjorde som 78-åring förra året en downsizing från villa till tvårumslägenhet och det var tufft och han var väldigt klar med att ha villa. Han hade 3 barn till hjälp och jag var med på ett litet hörn också.

      Men jag som bott i lägenhet sedan mitten av 90-talet tills nyligen känner verkligen att jag vill bo i villa ett bra tag nu. Men helst skulle jag vilja kunna sälja huset om jag känner att jag inte orkar med.

      Radera