Jag har idag ingen bil men har faktiskt i höst köpt en släpvagn (öppet gallersläp). Anledningen till köpet är att jag ska först ska använda det till Smålandsflytt och sedan använda det som alla husägare använder dem (utom för ved för det orkar jag inte hålla på med). Först flyttlasset gick förresten för ett par veckor sedan och då med en del otympliga saker jag inte behöver i Stockholm.
On topic, det var ju bil vi skulle snacka om. Jag kommer redovisa mina tankar och vill se om någon av mina läsare har någon input innan det blir köp.
Det förväntade körmönstret liknar säkert många andras med vardagsresor på 4-8 mil och några gånger per år längre resor till kanske främst Stockholm och Dalarna. Som husägare kommer jag såklart vid behov installera en laddbox i garaget. Ensamhushåll utan hund. Dragkrok är ett krav för att kunna köra släp och båttrailer.
Det finns idag 3 biltyper jag kan tänka mig. Trolig budget för alla 3 är 250 KSEK +/- 25KSEK och då vill jag ha något hyggligt nytt, kanske max 4 år och max 6000 mil. Detta diskvalificerar "finmärkena":
- Elbil. Är inte direkt påläst ännu men lite äldre och mindre elbilar som ligger i min prisklass är inte klassade för i alla fall 750 kg släp och det är ett krav för mig - jag kan ju inte behöva köpa en gammal Volvo också för att ha som dragare.
- Traditionell hel- eller halvkombi bensin. Min far som gick bort i somras lämnade efter sig en jättefräsch VW Polo från 2019. Värdet på den ligger långt under min budget men smidigast vore att ta över den men jag vill nog ha något laddbart. Denna Polo har heller ingen dragkrok vilket ju såklart går att sätta på om man är långsiktig men den är heller ingen stark dragare. Skulle jag själv välja en bil i denna klass skulle jag gå upp en klass till Golf-klassen men det skulle kunna bli ett annat (billigare) märke.
- Laddhybrid el/bensin. Min bror har köpt Kia Cee'd laddhybrid och jag gillar laddhybridkonceptet där jag skulle klara den mesta vardagskörningen på el men köra långresorna problemfritt på bensin. Kia Cee'd är dock lite väl lång och låg för mig och den har verkligen ingen körglädje med sin kombinerade effekt på 141 hk - och när strömmen är slut är det bara 105 hk. Dock välutrustad, väl ihopskruvad, bra garanti (7 år), prisvärd och bekväm. Kia Niro laddhybrid är i princip samma bil som Cee'd men kortare och högre och passar mig bättre - dock fortfarande en tråkig körupplevelse, men det är absolut en som tävlar om en plats i mitt garage.
Seat Leon laddhybrid är i princip en VW Golf GTE i billigare utförande vilket skulle kunna passa mig. Den är stark med kombinerad effekt på 204 hk men är låg precis som Cee'd.
En lite udda fågel är kinesiska Lynk & Co 01 (se bild). Det är en SUV med kombinerad effekt på 261 hk och räckvidd på hela 69 km (enligt gällande mätregler). Det som gör den ännu mer intressant är att märket ägs av Geely som också äger Volvo och bilen är faktiskt en systerbil till Volvo XC40 men till avsevärt lägre pris (XC40 ligger långt utanför min budget...). Jag kan hitta flertalet 2021:or på Blocket för 260 KSEK. Bilen är alltid fullutrustad och det enda valet man kan göra är att välja mellan blå eller svart lack. Lite frågetecken för servicetillgänglighet kanske? Men just idag är detta faktiskt min favorit!
Av de bilar du listar ovan har jag bara provkört Kia Niro, både gamla och nya modellen som elbil, och gillade den gamla modellen bättre.
SvaraRaderaDet finns nog en och annan sådan till salu som ryms i din budget, se bara till att den är fullservad, helst på Kia-verkstad, så har den 7 års garanti (räknat från första regdatum).
Vet dock inte om den får dra tunga lass, men bilen finns även som laddhybrid och vanlig hybrid, så de kanske får.
Servicen verkar dock dyr, men ska man behålla bilen för evigt spelar det nog ingen större roll om man hoppar över typ varannan service. Elbilar brukar inte behöva så mycket service.
"Gamla" Kia Niro elbil var förstaval bland mina elbilsval ett tag. De tidigaste är inte godkända för dragkrok alls och de lite nyare för 300kg vilket är för dåligt. De nyaste får dra 750kg vilket vore OK men de är inte i min prisklass. Så Kia E-Niro blir det inte!
RaderaJapp, min bror var noga med att hans begagnade Cee'd skulle vara Kiagodkänd och ha kvar 7-årsgarantin.
PS Det finns t o m elbilar som är godkända för drag men som bara kan belastas med ett cykelställ...
Laddhybrid Niro ligger däremot högt på min lista och får dra.
Är Kias service dyr? Jämfört med vadå? Det är ju ändå ett budgetmärke.
Köpa bil är inte ett av mina favoritnöjen. Har bara gjort det 3ggr sedan 1987, det om något är väl ett bevis på min aversion. Köpa bil finns även i mitt medvetande lite av och till.
SvaraRaderaPrisnivå hoppar lite fram och tillbaka, för mig skulle det funka bara med ngt verkligt lågpris. Det handlar mest om att kunna köra fram och tillbaka från huset vid havet till stan, typ 2 mil enkel väg, några ggr i veckan om jag ngn gång bestämmer mig för att bo naturnära ett tag. Billig Volvo, billig japanare. Det mesta funkar.
Andra ggr överväger jag ngt liknande dig eller en helt ny bil. El vet jag inte om det känns intressant, har iofs ingen erfarenhet av det heller. Mest hoppas jag väl bara att snubbla över ngt lämpligt.
Tänk att nu är det snart bara 2 veckor kvar till du slutar jobba !!
Knepigt med bil numera. Förra gången jag köpte bil (2000) var det självklart med en bensinturbo (9-3 Aero).
RaderaBillig Volvo förresten. Vad skulle det vara? När jag kollade senast för 15 år sedan fick man mkt bil för pengarna om man köpte de stora sedanerna (S80/S90).
Bilval är något jag får leva med ett flertal år så jag vill verkligen göra ett välinformerat beslut - inte aktuellt att snubbla över något här...Utom Polon som vi redan har och den valde jag ut till pappa men den passar inte riktigt mig.
Yes, bara 2 veckor kvar (ledig kommande fre+mån) efter imorgon.
Intressant. Jag har under senaste halvåret letat efter en värdig efterträdare till vår gamla V70 som har mer rost än vad jag är bekväm med. Är en elbilsnörd sedan gammalt och har koll på det mesta, och har väl egentligen kommit fram till att det endast finns en sorts elbil som uppfyller våra krav, och det är en Tesla Model 3. Effektiv drivlina, stor skärm, ledande laddinfrastruktur och enkelhet, dragkrok 950 kg, OTA-uppdateringar och över lag gott betyg rent mekaniskt utan tvingande services. 2021-modellerna fick dessutom en rejäl uppdatering med värmepump, bättre interiörer etc. Pris ligger runt 260000 för en 2019 och runt 320000 för lågmilare 2021. Hybridbilar förstår jag mig inte på alls, där måste man både tanka och ladda hela tiden, två drivlinor som behöver service vilket för mig osar problem när saker börjar krångla. Hela poängen är ju att slippa den fossila drivlinan och alla dess slitdelar. Räckvidden för den billigaste teslan ligger runt 40 mil sommar och 30 mil vinter. Det räcker gott och väl för oss.
SvaraRaderaTesla revolutionerade elbilsmarknaden och har såklart varit varit även i mitt kikarsikte - men med min budget blir de för dyra eller för slitna och fastnar inte i Blocketfiltret och då har jag ändå stretchat budgeten en del.
RaderaDet stämmer att min bror laddar el i laddhybriden efter varje tur men med privat parkering och privat ladduttag gör det mig inget. Bensin däremot tankas mest för långresor. Dubbla drivlinor dubbla problem? Kanske är det så, men jag ser laddhybriden som ett mellansteg mellan bensinbilen och nästa steg elbilen.
Är inte laddhybrid det sämsta av två världar? Det fungerar säkert bra så länge bilen är ny men när bilen är några år och har gått ett antal tusen bil. Dyra servicar (för förbränningsmotor) och ett batteri som får många laddcykler (behöver med stor sannolikhet att bytas ut mycket tidigare än en ren elbil). Men KIA Niro Laddhybrid är nog den jag också skulle välja i så fall. De har mycket bra garantier. Om det gäller rena elbilar skulle jag nog titta på antingen en Tesla Model 3 med dragkrok och värmepump eller en Volvo XC 40 Recharge med dragkrok om jag vore dig. Men jag är ingen expert…
SvaraRaderaAntingen så är laddhybrid det sämsta av två eller det bästa av två världar...
RaderaJag gillar idén med att laddhybriden låter dig köra vardagsturerna med vanlig hushållsel om man bor med egen stolpe. Samt kan köra långturer genom att tanka som vanligt .
Men dina synpunkter som även Snålgrisen var inne på är intressanta.
Det blir väldigt mycket pengar om man ska ha en dragande elbil men jag ska se över budgeten och även se vilka alternativ (om några?) det finns inom dragande elbil som inte spränger banken.
PS Ibland känns det som att jag bara vill köpa en bättre begagnad bensin bil för en mindre summa. Eller hänga drag på Polon och lösa ut den från bror.
Vi behöver byta ut vår trotjänare efter ca 15 år (köpt begagnad) då den börjat rosta lite väl mycket + andra konstiga saker som verkstan ibland behöver åtgärda akut. Funderingarna gick till hybrid då vi till vardags kör väldigt korta sträckor men har ett antal långresor då vi inte vill stå i kö efter 7 bilar (á 45 minuter) på nån öde slätt ute i landet.
SvaraRaderaEfter funderande och tittande på allt möjligt så väljer vi till slut mellan Subaru och Mitsubishi. Båda funkar för familjens fritidsintressen, kan ju nämna att vi också har kravet dragkrok. Men hoppsan vad litet bagageutrymmet är när man är van vid gammal svensk Saab/Volvo!
Vi får se vad det blir i slutändan, valet är inte gjort än.
Spargrisen
Aha, du är pro-laddhybrid. Servicepris pga dubbla drivlinor och möjligen kortbatterilivslängd pga många djupurladdningar som skrevs om i svar ovan är intressant men inget jag hört något om - men bilarna är inte så gamla ännu heller.
RaderaSubaru har jag inte tittat på alls. Vilken modell är det då?
Mitsubishi har jag inte heller tittat. Vet de sålt många Outlanders som laddhybrid men de är för stora före mig.
Bagaget verkar smått i de flesta då batteripaketet gör att golvet kommer väldigt högt. Seat Leon halvkombi laddhybrid är löjligt litet men den finns ju som helkombi också och då är det OK men inte mer än så.
Om jag hade fått välja idag så hade jag fortfarande valt en Lynk & Co 01, fast med dragkrok. Köpte en begagnad som vi har haft i snart 2 år och jag är fortfarande lika nöjd varenda gång jag sätter mej i bilen. Klart den har väl sina brister men det har nog alla bilar, infotainment systemet kunde vara lite snabbare att komma igång när man startar bilen, men det är nog enda bristen jag kommer på. På sommaren så har vi nog kommit som längst 85km på ren el när vi testade räckvidden på bara el. Men kör man längre sträckor och kör hybrid läget så kickar elen in när det finns eftersom det laddar i nerförsbackar och vid inbromsning. Kan väl säga att vår bensin räkning har minskat rejält, har inte tankat bilen många gånger under dessa 2 år.
SvaraRaderaMVH
/Poor Bastard