tisdag 29 oktober 2024

Som boende på landet kommer jag att behöva bil

Jag har idag ingen bil men har faktiskt i höst köpt en släpvagn (öppet gallersläp). Anledningen till köpet är att jag ska först ska använda det till Smålandsflytt och sedan använda det som alla husägare använder dem (utom för ved för det orkar jag inte hålla på med). Först flyttlasset gick förresten för ett par veckor sedan och då med en del otympliga saker jag inte behöver i Stockholm.

On topic, det var ju bil vi skulle snacka om. Jag kommer redovisa mina tankar och vill se om någon av mina läsare har någon input innan det blir köp.

Det förväntade körmönstret liknar säkert många andras med vardagsresor på 4-8 mil och några gånger per år längre resor till kanske främst Stockholm och Dalarna. Som husägare kommer jag såklart vid behov installera en laddbox i garaget. Ensamhushåll utan hund. Dragkrok är ett krav för att kunna köra släp och båttrailer.

Det finns idag 3 biltyper jag kan tänka mig. Trolig budget för alla 3 är 250 KSEK +/- 25KSEK och då vill jag ha något hyggligt nytt, kanske max 4 år och max 6000 mil. Detta diskvalificerar "finmärkena":

  1. Elbil. Är inte direkt påläst ännu men lite äldre och mindre elbilar som ligger i min prisklass är inte klassade för i alla fall 750 kg släp och det är ett krav för mig - jag kan ju inte behöva köpa en gammal Volvo också för att ha som dragare.

  2. Traditionell hel- eller halvkombi bensin. Min far som gick bort i somras lämnade efter sig en jättefräsch VW Polo från 2019. Värdet på den ligger långt under min budget men smidigast vore att ta över den men jag vill nog ha något laddbart. Denna Polo har heller ingen dragkrok vilket ju såklart går att sätta på om man är långsiktig men den är heller ingen stark dragare. Skulle jag själv välja en bil i denna klass skulle jag gå upp en klass till Golf-klassen men det skulle kunna bli ett annat (billigare) märke.

  3. Laddhybrid el/bensin. Min bror har köpt Kia Cee'd laddhybrid och jag gillar laddhybridkonceptet där jag skulle klara den mesta vardagskörningen på el men köra långresorna problemfritt på bensin. Kia Cee'd är dock lite väl lång och låg för mig och den har verkligen ingen körglädje med sin kombinerade effekt på 141 hk  - och när strömmen är slut är det bara 105 hk. Dock välutrustad, väl ihopskruvad, bra garanti (7 år), prisvärd och bekväm. Kia Niro laddhybrid är i princip samma bil som Cee'd men kortare och högre och passar mig bättre - dock fortfarande en tråkig körupplevelse, men det är absolut en som tävlar om en plats i mitt garage.

    Seat Leon laddhybrid är i princip en VW Golf GTE i billigare utförande vilket skulle kunna passa mig. Den är stark med kombinerad effekt på 204 hk men är låg precis som Cee'd.

    En lite udda fågel är kinesiska Lynk & Co 01 (se bild). Det är en SUV med kombinerad effekt på 261 hk och räckvidd på hela 69 km (enligt gällande mätregler). Det som gör den ännu mer intressant är att märket ägs av Geely som också äger Volvo och bilen är faktiskt en systerbil till Volvo XC40 men till avsevärt lägre pris (XC40 ligger långt utanför min budget...). Jag kan hitta flertalet 2021:or på Blocket för 260 KSEK. Bilen är alltid fullutrustad och det enda valet man kan göra är att välja mellan blå eller svart lack. Lite frågetecken för servicetillgänglighet kanske? Men just idag är detta faktiskt min favorit!
Finns det några bilintresserade bland mina läsare som har någon input? Jag är väl medveten om det ligger mycket förnuft och mindre känsla bland mina exempelbilar ovan - men om jag skulle vilja odla mitt bilintresse köper jag hellre även en hobbybil där en SAAB från 1980-talet och då speciellt SAAB 900 turbo 16 cabriolet eller kombicoupé ligger högst på önskelistan.

2 kommentarer:

  1. Av de bilar du listar ovan har jag bara provkört Kia Niro, både gamla och nya modellen som elbil, och gillade den gamla modellen bättre.

    Det finns nog en och annan sådan till salu som ryms i din budget, se bara till att den är fullservad, helst på Kia-verkstad, så har den 7 års garanti (räknat från första regdatum).

    Vet dock inte om den får dra tunga lass, men bilen finns även som laddhybrid och vanlig hybrid, så de kanske får.

    Servicen verkar dock dyr, men ska man behålla bilen för evigt spelar det nog ingen större roll om man hoppar över typ varannan service. Elbilar brukar inte behöva så mycket service.


    SvaraRadera
    Svar
    1. "Gamla" Kia Niro elbil var förstaval bland mina elbilsval ett tag. De tidigaste är inte godkända för dragkrok alls och de lite nyare för 300kg vilket är för dåligt. De nyaste får dra 750kg vilket vore OK men de är inte i min prisklass. Så Kia E-Niro blir det inte!

      Japp, min bror var noga med att hans begagnade Cee'd skulle vara Kiagodkänd och ha kvar 7-årsgarantin.

      PS Det finns t o m elbilar som är godkända för drag men som bara kan belastas med ett cykelställ...

      Laddhybrid Niro ligger däremot högt på min lista och får dra.

      Är Kias service dyr? Jämfört med vadå? Det är ju ändå ett budgetmärke.

      Radera