måndag 9 januari 2023

Uppföljning på inlägget om betydelsen av ytterligare en månads arbete

Hur har jag tänkt använda vetskapen från förra inlägget att ytterligare en arbetad månad innan jag tar FIRE ger 200-250 kr/månad ytterligare att spendera?

Detta nämnde jag inget om i inlägget men i kommentatorsfältet framkom en del intressant:

  • Arbeta längre för att nå min utgiftsbudget. Min egen tanke var att jag 2025 ska jämföra min FIRE-budget med beräknat uttag från mitt kapital. Om beräknat uttag är minst lika stort som utgiftsbudgeten är det bara att gå i FIRE. Om inte, får jag jobba på med 200-250 kr/mån ökning tills jag matchar utgiftsbudgeten.
  • Arbeta längre för att sätta guldkant på tillvaron. Det här alternativet kom upp, men nu när jag tänkt efter ska det redan i utgiftsbudgeten finnas tillräckligt med guldkant för att jag ska vara nöjd - annars är budgeten för lågt satt!
  • För varje månad man väntar med att gå i pension försvinner en månad av den tid man har kvar. Mycket viktig synpunkt som jag fick läsaren av Anonym och jag brukar själv tänka att en månad extra i FIRE är som att få ett helt arbetsårs semester extra, vilket verkligen ger ett värde på månaden.
Min FIRE-budget ligger just nu på 25.000 kr/mån men låt oss anta att det saknas 10% när jag tänkt gå i FIRE år 2025 (alltså saknas 2.500 kr/mån). Vad gör jag då?
  1. Arbeta 10-12 månader ytterligare. Grundtipset är att jobba 10-12 månader ytterligare för att stänga gapet mellan uttag och budget. Om jag inte vantrivs för mycket på jobbet alltså. Ett nytt jobb skulle kunna ge den nytändning som gör detta till ett bra alternativ.
  2. Pruta på budgeten. Nej, budgeten ska visa på den utgiftsnivå som jag vill gå in i FIRE med, så detta känns som det minst attraktiva alternativet. Ska det prutas så är det något som får ske tillfälligt en bit in i FIRE för att Pengamaskinen gått sämre än väntat under en period.
  3. Fylla ut med deltidsarbete. Att gå i FIRE som planerat 2025 och dra in 2.500 kr/mån i från deltidsarbete känns absolut möjligt för att fylla ut budgeten. Helst vill jag inte göra detta utan eventuellt extraknäck ska vara för att sätta guldkant, men skulle jag vara väldigt trött på att arbeta så kan det ändå vara det rätta då jag blir fri 10-12 månader tidigare. Deltidsarbete kan vara vad som helst men kanske helst arbete där man gör sina timmar och får sin lön och sedan är det lugnt till nästa gång, typ publikvärd eller provvakt. Detta skulle bara behövas fram till allmän pension kan tas ut då denna är flera tusen större än min tjänstepension, alltså 55-64 år.
  4. Studera med omställningsstudiestöd. Det nya omställningsstudiestödet där man kan få lön för att studera upp till ett läsår låter som en möjlighet om man gör det i direkt anslutning till att man säger upp sig. Ännu bättre vore kanske att studera när man fortfarande är anställd och sedan säga upp sig lagom till att studierna slutförs - mer hängslen och livrem men inte samma FIRE-känsla som det första alternativet. Jag har dock läst artiklar att stödet trots att det står att syftet ska vara att stärka den sökande på arbetsmarknaden så är det främst bristyrkesutbildningar som godkänns vilket gör stödet mindre attraktivt ur min synvinkel. Många har därför fått avslag.
  5. Gå på arbetslöshetskassa. Ett sista alternativ är att säga upp sig för att stämpla A-kassa under en period. Strunt samma att man blir avstängd ett tag för att man själv sagt upp sig då varje tusenlapp är välkommen när den väl kommer. Dessutom blir ersättningsperioden inte kortare utan den skjuts bara framåt i tiden. Detta skulle kunna skjuta upp uttagen av eget kapital ett antal månader. Negativt är att sitta i klorna på Arbetsförmedlingen och med allt vad det innebär är det kanske inte bättre än att arbeta fast med sämre betalt - moraliskt ser jag dock inga problem och så värst många timmar tror jag inte skulle behövas läggas ner för att förhindra en avstängning.
Märk väl att punkt 1-5 ovan inte är exklusiva utan det går att genomföra flera eller till och med alla. Det som känns mest aktuellt dock är att 1) jobba några extra månader, 2) gå på A-kassa och 3) deltidsarbete om det skulle behövas.

10 kommentarer:

  1. Omställningsstudiestödet är lurigt. Sökte men fick inget. CSN tyckte inte att den utbildningen jag ville läsa var relevant. Verkar som att man bara får det för att läsa till typ polis eller sjuksköterska. Dvs bristyrken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det, jag läste en artikel om det nyligen också. Otroligt lång handläggning med osäkert resultat gör det svårt att räkna med. Ännu en reform som inte träffar rätt.

      Radera
  2. Inte en kommentar på just detta inlägg utan tidigare (hoppas ok).
    Du planerar att flytta till din fars hus vid FIRE. Är planen att ni ska bo tillsammans? Eller ska han flytta när du flyttar in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är en känslig fråga men han ska absolut ha flyttat när jag flyttar in. Huset är för litet för 2 ensamma gubbar...Det kan dock på bli svårt att tima ihop utflytt och utflytt så alla blir nöjda vilket är den stora svagheten i min FIRE-plan (köpa ett annat Smålands-hus eller bo kvar i Sthlm känns inte aktuellt i FIRE). Jag kommer att vara redo att flytta ner från 2025 men han kanske vill och kan bo kvar till 2035?

      Pappa är dock 84 år och börjar tycka det är tungt med hus samtidigt som han inte vill flytta till lägenhet eller köpa in tjänster. Om 2,5 år när jag tänker mig FIRE skulle han vara 86 år vilket är väldigt gammalt för män i vår släkt. Om han lever då
      vore det bästa för mig att han flyttade till lägenhet. Men vad vore det bästa honom? Bo kvar i huset eller flytta till lägenhet?

      Detta är problem som jag är medveten men som kanske löser sig själva när jag är FIRE-ready. Vi får se helt enkelt.

      Radera
    2. Vill komplettera svaret då jag tänkt vidare: Ett alternativ är att själv flytta ner till lägenhet (BR eller hyres) och när tillfället är rätt så byter pappa och jag boende. Han får då ett känt lättskött boende och nära till service och jag får min FIRE-villa.

      Radera
  3. Alltid lika intressant att läsa dina funderingar! Har undrat lite över den känsliga frågan, inte helt enkelt med timingen. Undrar för egen del om inte ett jobb där man kan hoppa in 1-2 dagar i veckan vore fint. Kan tänka att de extra tusenlapparna sitter fint o man får lite piska att göra nåt o vara behövd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Timingen kan bli svår helt klart, men det kan också vara så att löser sig själv enkelt. Men som sagt det ligger så långt fram att det inte är lönt att planera.

      Jobb kan vara bra för en del men för egen del tror jag att jag kan vara utan piska. Skrev ett inlägg för ett tag sedan om vad jag ska göra i FIRE, https://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2022/08/vad-vill-jag-gora-med-min-fritid-nar.html, där det enda med piska och yttre krav var Utbildning och just Sidoinkomster/deltidsarbete.

      Radera
    2. Vill komplettera svaret då jag tänkt vidare: Ett alternativ är att själv flytta ner till lägenhet (BR eller hyres) och när tillfället är rätt så byter pappa och jag boende. Han får då ett känt lättskött boende och nära till service och jag får min FIRE-villa.

      Radera
  4. Väldigt intressant att läsa om någon som börjar närma sig exekveringsfasen, de flesta av oss andra håller ju på med uppbyggnad. Jag kommer absolut att vilja sysselsätta mig med något annat än kontorsarbete när jag går i FIRE. Tror inte jag är så sugen på att göra "extraknäck" som handlar om programmering, dels är det svårt att hitta och dels är jag redan väldigt trött på det. Mina andra hobbies är bilvård och har även hobbylackerat lite, så det är antagligen detta jag kommer att pyssla med för att dra in lite extra stålar. Rekonditionera bilar, lacka om några skärmar och huvar eller skåpluckor. Allt detta kan jag göra i garaget, och kräver inte så värst mycket i inköp som inte går att debitera mot kunder. Kommer inte jobba ihjäl mig kan jag dra in 10000 per månad skattat och en del svart är jag glad. Frun verkar vilja fortsätta jobba, hon vill också ha nåt att göra och är inte lika trött på sitt jobb som jag är på mitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är några som börjar närma sig Exit och jag ska nog försöka leta upp fler som är nära för nya uppslag.

      Väl i FIRE kommer det bli än mer intressant med andra som redan tagit steget tidigare.

      Sysselsättning - bilvård låter väl bra som extraknäck, men risken är att fritidsintresset bilar "förstörs" om det blir för professionellt. Kan inget om lack mer än att dammfritt är viktigt vilket kan vara svårt att få till hemma kanske?

      Själv är jag ambivalent när det gäller extraknäck vilket framgår i inlägget. Oj, 10' vitt + mer svart per månad är väldigt mycket mer än jag tänkt jobba. Max 5' per månad eller en dag per vecka i snitt säger jag och det gäller fram till 65 år och sedan blir det troligen inget alls.

      Radera