onsdag 5 oktober 2022

Elförbrukning - en tidigare ickefråga som blivit en jättefråga

Elförsörjningen och elkostnader har under de 2 senaste åren rusat som diskussionsämne.

För mig som bor i lägenhet har det dock alltid varit en mycket liten fråga men idag kände jag att det var dags att kolla hur det egentligen ser ut.

Dessutom har jag pratat med pappa om hans elförbrukning vilket blir särskilt relevant då han bor i mitt framtida FIRE-boende.


Lägenhetsboende

Idag bor jag i en tvårumslägenhet (bostadsrätt) men så länge man bor själv i en lägenhet borde inte elförbrukningen skilja så mycket om det hade varit ett eller fem rum så länge man anammar talesättet:

  • Ett tomt rum är ett mörkt rum
Vidare har jag varmhyra vilket tydligen inte är självklart. Varmvatten ingår så klart.

Jag har ingen tvättmaskin/torktumlare i lägenheten, har bytt nästan alla ljuskällor till lågenergi och använder mig av att ett tomt rum är ett mörkt rum utom för hallen som ligger centralt i lägenheten och alltid är tänd när jag är hemma kvällstid.

Förbättringspotential finns i:

  • Att stänga av datorn när den inte används. Tidigare har den gått dygnet runt så länge jag inte åker iväg flera dagar.
  • Kyl- och fryskombinationen är 25 år gammal och inte helt frisk utan bildar mycket is både i kylen och frysen. På kort sikt gäller det att hålla isfritt och vakta temperaturen (+5 resp -18 grader verkar vara det som gäller). På lite längre sikt ska jag byta skåpet som en del i att snygga till lägenheten innan försäljning ca 2025 så den nya behöver inte betala sig bara med lägre energikostnader.
  • En del av mina lågenergilampor är av den gamla krökta lysrörstypen och kan bytas till LED.
  • Jag har mindre lysrör i köket och badrummet som troligen kan bytas till LED-lysrör.
Nedan ses min elförbrukning månadsvis och för rullande 12 månaders genomsnitt. Observera skalan på Y-axeln som börjar på 175 kWh.
Jag hade ingen aning om hur jämn min förbrukning är, speciellt R12. Man kan se en liten dipp i juli både 2021 och 2022 när jag var iväg från lägenheten ett par veckor. Någon gång i september bestämde jag mig för att börja stänga av datorn när den inte används och möjligen ser jag resultat av det redan då september månads förbrukning minskat från 205 till 190 kWh sedan förra året.

Till helgen ska jag köpa lite nya ljuskällor delvis för att spara el men också för att de nuvarande gått sönder. Avfrostning ska jag också göra samt fixa en termometer till kyl och frys för att kanske kunna ställa upp temperaturen.

R12 ligger stabilt runt 215 kWh/månad (+/- 3 kWh bara) och första målet måste vara att komma under 200. Med en ny kyl och frys tror jag 150 kWh finns inom räckhåll.


FIRE-boende i villa

Vid FIRE tänker jag flytta in i föräldrahemmet som är en enplansvilla med källare (ca 100 + 100 m2) från 1970-talet.

Här är energianvändningen egentligen mer intressant än i min lägenhet.

Villan har en luft-vatten-värmepump som installerades i augusti förra året så den första hela månaden med den blev september 2021. Detta betyder att efter augusti 2022 hade den gått ett helt år och jag var tvungen att fråga pappa hur mycket el han gjort av med och det ligger runt 9.000 kWh/år men är såklart väldigt mycket mer varierande över året än mina lägenhetssiffror.

9.000 kWh tycker jag är ganska OK då jag vet att han har väldigt varmt hemma och går omkring i kalsonger utan sockar. Inför denna vintern har han dock skruvat ner värmen en aning och det ska bli intressant att se vad det kan ge.

Innan värmepumpen kom på plats förbrukades årligen 5 pallar pellets som idag kostar ca 25.000 kr i en ineffektiv konverterad gammal oljepanna. 5 pallar á 52 st 16-kg-säckar blir 4.160 kg. Med ett energivärde på 4,86 kWh/kg blir detta 20.217 kWh/år för uppvärmning och varmvatten. Tillkommer gör då hushållsel.

Vad skulle jag själv kunna göra om huset redan var mitt:
  • Sänka temperaturen i källaren. Hur mycket vågar man sänka innan det blir risk för fuktskador? Pappa säger 18 grader men det tycker jag låter högt. Kan man kompensera låg temperatur genom att sänka luftfuktigheten med avfuktare?
  • Sänka temperaturen på boningsplanet och ta på sig innetofflor och kläder.
  • Elda i öppna spisen som har en insatskassett. Detta kräver dock att en sotare tittar på den då den inte varit använd på ett tag. Och om den används får man börja sota regelbundet igen.
  • Se över ljuskällorna precis som jag tänker göra i lägenheten.
  • Isoleringen är bra och tjockare i väggar och tak än vad som var standard på 70-talet.
  • Vindsluckan som är på boningsplanet är troligen oisolerad och möjligen kan jag täta den något.
  • Dörren från källaren upp i det ouppvärmda garaget är en vanlig innerdörr vilken troligen läcker ganska mycket värme. Men om jag isolerar och värmer upp garaget behöver den inte bytas.
  • Läste om att isolera vattenrör och är det till åtminstone hälften sant ska jag se över rören även om jag vet att de till åtminstone stor del är isolerade.
  • Fönster och altandörrar har nybytta lister efter en ommålning ganska nyligen.
  • Överväga solceller. 45-50 m2 solceller på ena takhalvan (söderläget) kan ge 9-10.000 kWh/år vilket i bästa fall motsvarar hela dagens elförbrukning. Tyvärr måste troligen det gamla taket bytas i förtid för detta först, så det blir en mycket stor investering.
  • Fönster och altandörrar är original och jättefina och skulle med lite skötsel lätt hålla min livslängd ut. Men det är 2-glasfönster med dåligt energivärde och dragigt vid karmarna - särskilt vid altandörrarna. Dessutom är det jobbigt att putsa 4 sidor och behöva göra det delvis utifrån. Bra moderna fönster kan vändas och putsas inifrån och har bara 2 sidor att putsa. Det finns även möjlighet renovera befintliga fönster på olika sätt, t ex genom montera en isolerruta på befintliga fönster.
  • Smart styrning av värmesystemet. Kanske smartstyrda radiatortermostater t ex Tado med eller utan Tibber. En sak är att spara kWh genom att dra ner temperatur enligt schema en annan att elda på när strömmen är billig för att spara SEK.
  • Se över hela huset med en värmekamera för att se om jag missat något ovan.
Jag har även funderingar på saker som skulle öka elanvändningen:
  • Bygga isolerat uterum med uppvärmning.
  • Isolera och värma upp garage.
  • Renovera badrum i källaren med golvvärme.
  • Sätta in badkar i övre badrummet.
  • Köpa en lite bättre ovanjordspool med uppvärmning via värmepump.
  • Köpa en stor frys för att lagra egenproducerad mat och för bulkköp när det är fyndläge i butiken.
  • Installera torktumlare, men börjar tveka då det i 50 år fungerat med torklina ute och inne (på senare tid med avfuktare).
  • Laddbox för elbil om det blir elbil eller laddhybrid.
  • Använda den fina bastu som redan finns.
Till sist så är det klart viktigt oavsett boendeform att ha bra elavtal - vad det nu är? Särskilt om man är elproducent tror jag det är viktigt. Idag sitter jag med ett hyggligt 5-årigt fastprisavtal som har ett par år kvar.

Vad har ni för tips angående att spara energi? Såklart beror det på vilka boendeförutsättningar man har, vilket syns tydligt bara i de 2 fallen jag visar ovan. Själv tror jag inte jag kommer göra extrema saker utan komfort blir en viktig faktor för mig även framöver.

7 kommentarer:

  1. Låter som bra åtgärder. Vi har gjort en översyn av huset, även då det är byggt 2005 och får anses modernt med bra tjocklek på isolering och dylikt. Ändå läckte det in kall luft genom ytterdörren som hade slagit sig lite, och några eldosor kom det kall luft igenom. Det var främst på övervåningen det fanns problem. Ju äldre hus, desto större möjlighet att spara. VI har en gammal Nibe 310P där jag har via ett shelly-relä ordnat så att vi spärrar elpatronen när elpriset är som högst, och kör på extra värme på natten istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, 2005 är för mig helt modernt. Ytterdörren i mitt FIRE-hus är nog det bästa i hela huset - en dörr i massivt tungt hårt ädelträ som känns som ett kassaskåp. Den får vara kvar!

      Eldosor - den var helt ny för mig och som jag aldrig tänkt på.

      Ju äldre hus desto större möjligheter, men jag vet att man får vara försiktig när man bättrar isolerar så att man inte skapar sig fukt- och mögelproblem.

      Timpris eller inte, säkringsstorlek och andra avtalsregler får bli ett annat inlägg när jag väl är på plats i Småland. Idag pratar jag bara kWh.

      Googlade och såg att Nibe 310P verkar varar en frånluftsvärmepump

      Radera
    2. Med en värmekamera kan man säkert hitta alla energiförluster, men runt altandörr räcker det gott och väl med baksidan av handen för att lokalisera kylan.

      Radera
  2. Det låter som att du tänkt på det mesta. Det där med gamla 2-glas är väl vad jag reagerar mest på att det bör åtgärdas. Själv bytte jag för 8 år sedan nu. Tyvärr har jag dåligt med statistik över det.

    Det som drar mest energi i ett hus är definitivt uppvärmning av luft och vatten. Har experimenterat lite i min lilla stuga och idag är förbrukningen 2,7kWh per dag med enbart kyl/frys igång och 3,3kWh om all elektronik är istoppad.

    När vi är i stugan är det ca 13-15 kWh med uppvärmning av vatten och matlagning. Men utan att någon luft värms ännu, det räcker med braskaminen än så länge.

    I februari är det ca 15kWh för att hålla underhållsvärme med LVP och element, 25-30 kWh per dag när vi är där. Men då kan det ju vara -25 grader utomhus eller ännu kallare.

    Så det varierar väldigt mycket här i Norrland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom lite jobb emellan svaret till Snålgrisen och till dig...Får snart bli ett nytt kapitel om Djurparken.

      Ontopic: Å ena sidan känns det fel att slänga ut 2-glasfönster i nyskick och ersätta med sämre kvalitet. Därför är jag lite intresserad av en tredje ruta i de gamla fönstrena.

      Å andra sidan om jag köper nytt får jag bättre energivärden och den fönsterputsande jag som 70+ år tackar nog den yngre mig. Blir det helt nytt är jag tveksam till att köpa de billigaste PVC-fönstren - hur ser de ut efter 10år? . Alu eller trä låter bättre men dyrare. Men detta är spekulationer från min sida - vad köpte du för fönster och vad fick dig att välja de du valde? Tillval finns det också har jag sett.

      Mest energi drar varmvatten och uppvärmning av luft. Ska försöka ta reda på hur hushållsströmmen låg på innan när värmen/varmvatten kom från pelltets (utom på sommaren då var varmvattnet från elpatron). 7 kWh/dag för mig låter lite mycket när jag jämför med dig - men jag får se om jag hittar någon annan lägenhetsboende.

      Södra Småland får sällan/adlrig -25 grader, -15 kan det bli någon gång men ofta är runt 0 på dagen och ett par minus på natten kanske. Kalla dagar blev extra påtagligt när pappa tyckte sig stå och hälla pellets i karet hela tiden.

      Jag tror nog att man ska energieffektivisera först och sedan enerigproducera.



      Radera
    2. Traryd träfönster första svängen och därefter Elitefönster träfönster. Hade bäst avtal på dessa så enkelt var det med det :)

      Radera
    3. Rediga småländska företag hör jag. Vet inte om allt tillverkas i Sverige längre dock. Känner VD på Kronfönster som håller på med polska lågprisfönster.

      Får läsa på mer när det blir aktuellt.

      Radera