onsdag 23 juni 2021

Räkna ut Totalavkastning

Förra veckan skrev Kronan till Miljonen ett mycket intressant inlägg om att Räkna ut totalavkastning för ett företags aktie. Läs gärna det först.


Bakgrund

Jag har länge funderat på att det inte duger att titta på enbart direktavkastning eller enbart kursutveckling utan att båda måste tas hänsyn till när vi bedömer hur ett bolag gått.

Det går inte att jämföra AT&T svaga kursutveckling (överst) med Apples starka kursutveckling (nederst) utan att ta hänsyn till AT&T:s stora och Apples små utdelningar.

Beräkning av totalavkastning inklusive återinvesterad utdelning är svaret på detta! Dessa siffror har jag velat ha länge men det har verkat så arbetsamt att ta fram dem. Bolagets egna siffror vill jag inte använda utan jag vill ha ett enkelt sätt att ta fram siffror där företag kan jämföras.


Lösningen

Jag har kommit fram till en lösning som är enkel, men visst blir det en hel del jobb att genomföra den och även att underhålla den.


För att ni ska se hur den är uppbyggd har jag delat den här.

För enkelhets skull har jag lagt in samma siffror som Kronan till Miljonen gjorde i sitt exempel och alltså använt Investor för perioden 2016-06-15 t o m 2021-06-15. Egentligen har jag bara lagt KtM:s tabell på en enda rad.

KtM får totalavkastningen till 231,5%, Investors egna siffra är 228,5% och jag får det till 227,1%. Skillnaderna mellan mig och KtM beror på olika börskurser (Jag har använt closingkurser för Investor B från Googlefinance och formeln finns bl a i cell E4). Skillnaden mellan mina och Investors egna siffror är troligen att de räknat med exakta datum för återinvestering av utdelningar. Skillnaden är dock så liten att jag låter det bero.

På flik 2 har jag lagt in hur jag verkligen tänker jobba med totalavkastningen, dvs med helårssiffror i efterhand.


Lägga in nytt år

Genom att kopiera ett börsårs 8 kolumner höger funkar allt och det är bara att skriva in utdelningarna i den blå rutan (den blå rutan är det enda som ska skrivas in manuellt) och byta år. Du måste också göra om Totalavkastningsformlerna så att du får med rätt urval av år.

Lägga in nytt bolag

Se till att ha rätt kortnamn (STO:INV-B) i B-kolumnen och kopiera bara företaget ovanför och lägg in rätt i utdelningar i de blå cellerna. Klart! (se ABB).

Övriga funderingar

Jag är oerhört långsiktig i mina investeringar (30+ år) och tänker att jag ska uppdatera totalavkastningar årligen per nyårsafton när alla siffror är klara. Detta gör mina siffror lite gamla under stor del av året men inte i förhållande till min investeringshorisont.

Alternativet är att hela tiden göra som i exemplet och räkna 1, 3, 5 och 10 år bakåt från aktuellt datum, men det blir knöligt med utdelningarna som inte är erhållna eller ens bestämda vid vissa tidpunkter. Prognoser vill jag inte jobba med utan endast utfall. 

Troligen kommer jag att använda totalavkastning/år enligt formeln (se cell C5)

(Slutvärde / Startvärde) ^ (1/n) - 1

Detta ger att exemplets Investors genomsnittliga totalavkastning de senaste 5 åren är 26,7% vilket är enastående även om det inte är fokus i detta inlägg.

Jag är medveten om att detta är steg ifrån att titta på utdelningar och utdelningstillväxt som jag hittills gjort, men jag tycker det är intressant.

En annan sak att tänka på är att ingen vet hur korrelationen mellan historiskt hög totalavkastning och framtida blir.

Tips och synpunkter tas tacksamt emot innan jag gör det stora jobbet att jobba mig igenom hela mitt innehav.

2 kommentarer:

  1. Klart intressant inlägg!
    Tänker att det är ett sätt att se på utvecklingen för bolaget i sig, men för din investering så bör väl GAV + total utdelning ge en bättre visning hur just din investering är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!
      Yes, ett sätt att se hur bolaget i sig gått JÄMFÖRT med andra och med TIDEN som faktor.

      GAV + utdelnining för mitt innehav är intressant men utan tidsfaktorn blir värdet mindre. En fördubbling på 5 år låter bra ända tills man ser att Investor skulle gett mer än en tredubbling...

      Tänker mig ha detta som ett ytterligare urvalsinstrument.

      Radera