torsdag 7 januari 2021

Startar upp ett Buffertkonto!

Idag

Tills nu har jag alltid legat investerad i aktier till i princip 100% i den portfölj jag visar här på bloggen. Mer än så om man räknar in belåning. Eller betydligt mindre än 100% om man räknar in pensioner och nettovärdet i min lägenhet. Allt beror på hur man räknar!

Jag har helt enkelt inte känt att jag behöver ha någon buffert då jag bor i lägenhet där det oförutsedda som kan hända inte kostar mer än vad jag kan lösa med månadslönen. Då menar jag utgifter av typen säng, resa, soffa, mobil, dator, TV, ugn, häll eller kyl som alla inte kostar mer än max 10.000 kr/st. 

I övrigt skulle jag kunna förlora jobbet och i värsta fall skulle det bli en lång handläggningstid till första A-kasseutbetalningen och där vore det faktiskt skönt med en buffert på 3-4 månadsutgifter på kanske totalt 50.000 kr.


Imorgon

Om 4-6 år ska jag bo som pensionerad i villa utan månadslön och då behövs det en buffert på en helt annan nivå än vid lägenhetsboende och med månadslön. 

Ett hus har bl a tak, fönster, fasad och värmesystem som har begränsad livslängd och kostar +100.000 kr vardera. Även om jag tänker köpa ett väl underhållet hus kan något stort hända med huset och därför behövs en rejäl buffert.

Därför startade jag i oktober upp ett buffertkonto där jag börjat spara 2.000 kr/mån och hoppas nå i alla fall 100.000 kr redan innan jag flyttar till villa. När jag väl flyttat kommer jag att fortsätta spara 2.000 kr/mån åtminstone tills jag når en viss nivå och kanske byter kontot då namn till underhållskonto.

Jag har följande krav på sparkontot:

  • Fria uttag och insättningar
  • Insättningsgaranti
  • Ska ge ränta
Då jag redan har konto på Avanza valde jag ett Sparkonto+ Collector där med 0,65% ränta. OK, men inte bäst i klassen och jag har sett att det går att få ett par tiondelar till.

Avslutning

Kontot blir alltså ett buffertkonto och därför räknar jag in det i sparandet och anledningen till att jag startar kontot är alltså att jag har stor respekt för vilka underhållskostnader ett gammalt hus kan dra med sig och vill inte behöva paniksälja aktier om när något händer med huset.

Jag är dock fortfarande övertygad om att det kommer göra ont att ha ett stort räntesparande med 0,65% ränta (som dessutom beskattas med 30%) som inte ens täcker inflationen och kunde ha investerats i mer avkastande värdepapper.

En annan typ av sparande är målsparande där man sparar till en specifik sak men sedan konsumerar. Detta räknar jag inte som sparande utan är uppskjuten konsumtion, men gränserna mot buffertsparande känns inte alltid knivskarpa. Även ett målspar kallat flyttkonto kommer att behöva startas upp relativt snart då det kommer att bli kostnader för att fixa upp lägenheten för försäljning, dubbla boenden, flytt och uppstartkostnader för nya boendet. Åtminstone kostnader som ska betalas innan betalning för lägenheten erhålls måste täckas.

Hur tänker ni som redan bor i hus?

Edit: Efter Fredriks kommentar är jag frågande till om buffertkontot ens är ett sparande? 

5 kommentarer:

  1. Jag har sparkonto för både villan och för sommarstugan som jag sätter in ett belopp månatligen. Känns för mig självklart. Värmepumpar ska bytas. Husen målas om. Ytskikt bytas ut. Bastu byggas m.m. Så jag ser det inte som konkurrent till prngamaskinen utan ett nödvändigt komplement. Men i mars tullade jag lite på bufferterna för att utnyttja aktieprisraset :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, att se underhållskontot som ett komplement till pengamaskinen och inte konkurrent låter helt rätt. Bra skrivet och precis så ska jag se det i fortsättningen. Det är helt enkelt något man får räkna med som husägare.

      Jag skiljer på rent Underhåll (t ex värmepumpsbyte) och Förbättringar (t ex ditt bastubygge) som tillför något nytt. Förbättringar kan kosta hur mycket som helst: utbyggnad, gästhus, garage, pool, uterum, verkstad, växthus... men är inte nödvändiga som underhållsposterna är.

      Radera
  2. Helt rätt att underhåll och renoveringar ska hållas isär. Bastu måste man inte ha. Jag har valt att spara för både underhåll och förbättringar på samma konto, men bastubygget kan jag avstå. Finns dock en risk med att göra som jag skriver ovan. Om jag tömmer kontot för bastubygget så blir det inte roligt om värmepumpen rasar strax efter. Jag behöver buffert i bufferten :-) så kontot aldrig blir tomt.

    SvaraRadera
  3. Skit i buffert. Starta ett nytt isk på Nordnet med värdepapper med hög belåningsgrad. Ansök om belåning till en tredjedel av saldo till 0,89 proc. Investera varje månad och låna bara vid buffert situationer. På Avanza är det lägre ränta men man får bara låna till värdepappersköp. Tänk på alternativ kostnaden på kontanter. Detta upplägg resulterar att man är offensiv och defensiv samtidigt. Skriv om någon vet bättre lånevillkor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din motsatta åsikt :) . Är inte främmande för belåning utan använder konstant Nordnets 0,89%-ränta för hävstång idag.

      Alltså:
      1. Spara mina 2.000 kr/mån i ur och skur på ett KF/ISK-konto med godkänt belåning och investera i värdepapper med ca 80% belåningsvärde.
      2. När det behövs göras ett uttag för underhållskostnad, bara ta ut pengar och betala ränta på 0,89%.
      3. Sluta köp värdepapper och amortera ner med sparandet på 2.000 kr/mån och förhoppningsvis är belåningen borta innan nästa underhållsbehov uppkommer.

      Så enkelt, och så bra. Helgens inlägg blir att skriva om detta bedöma hur mycket pengar som kan behövas.

      Hatar verkligen alternativkostnaden för kontanter/sparkonto men detta gör att sparkontot åtminstone kan göras mycket mindre.

      Radera