lördag 7 november 2020

Månadens investeringar oktober 2020

Detta är min andra investeringsrapport av många och jag får känna mig fram till ett bra upplägg.

Det kommer till allra största delen handla om köp då min strategi är att köpa för att behålla. När jag säljer ska det vara för att ett bra företag blivit dåligt eller för att jag har varit felinformerad.

Investeringsplan medellång sikt (ett par år)

Covid-19 våren 2020 avslöjade 2 stora svagheter i min portfölj:
  1. Portföljen var för högt belånad (Utnyttjat >90% av belåningsutrymmet för Nordnets lägsta ränta 0,89%)
  2. Portföljen var för tungt viktad mot Sverige (92% Sverige, 8% USA, 0% Europa)
Därför har jag lagt en plan där:
  1. Belåning <75% utnyttjande av Nordnets lägsta ränta
  2. Portföljens geografiska fördelning ska vara Sverige 50%, USA 33% och Europa 17%
Punkt 1 ovan har jag redan löst och det gäller bara att bevaka belåningen framöver. Punkt 2 kommer dock att ta flera år då jag bestämt mig för att inte omplacera utan att omfördelningen ska ske via nyinvesteringar.

Nedanstående investeringar ska naturligtvis ligga i linje med den medellånga planen.

Jag har dessutom ett underordnat mål där jag ska jämna ut utdelningarna över året.

Var kommer pengarna ifrån?

Pengar att investera kommer från 4 källor:
  • Nysparande (från lön och sidoinkomster)
  • Utdelningar (netto)
  • Amortering (en nära släkting har i maj 2020 lånat 290.000 kr som han betalar tillbaka i snabb takt)
  • Värdeförändring på portfölj (positiv värdeförändring ger ökat belåningsutrymme (och köputrymme) och tvärtom då jag ska hålla belåningen konstant i procent fortsättningen). I denna ingår förutom kursförändring på värdepapper även återbetald källskatt, belåningsräntor (före ränteavdrag), kapitalförsäkringsskatt, förändring av belåningsnivå och avgifter. Det är alltså härifrån resten av det investerade kapitalet kommer ifrån
Detta blev månadens kapital att investera:
  • Nysparande: 29.000 kr
  • Nettoutdelningar: 7.984 kr
  • Amortering: 20.000 kr
  • Värdeförändring: 15.262 kr 
  • Totalt att investera72.246 kr

Månadens investeringar

KF Utland
Allt nysparande och hela amorteringen utom en slant till Preferenskontot och Sparkontot går till KF Utlandskontot under överskådlig tid. Köpen blir oftast amerikanska utdelningsaristokrater och utdelande ETF:er med högt belåningsvärde på 70-80%.
  • Köp 4st Pepsi för 5.042 kr ökar utdelningarna 141 kr
  • Köp 32st AT&T för 7.689 kr ökar utdelningarna 575 kr
  • Sälj 4st Medtronic samt Köp 16st Altria för netto 1.651 kr ökar utdelningarna 400 kr
  • Köp 6st Chevron för 3.921 kr ökar utdelningarna 268 kr
  • Köp 15st Enbridge för 3.906 kr ökar utdelningarna 320 kr
  • Köp 5st Johnson & Johnson för 6.578 kr ökar utdelningarna 175 kr
  • Köp 11st Cisco för 3.890 kr ökar utdelningarna 137 kr
  • Köp 39st Benjamin Franklin för 7.676 kr ökar utdelningarna 364 kr
  • Köp 11st Altria för 3.913 kr ökar utdelningarna 335 kr
  • Köp 48st iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Dist) (IQQY) för 11.152 kr ökar utdelningarna 250 kr
  • Köp 13st iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (IUSA) för 3.985 kr ökar utdelningarna 58 kr
ISK Sverige
Kontot får inga insättningar under överskådlig tid. Eventuellt investeringsutrymme från utdelningar och värdeförändring investeras i utdelande USA-ETFer vars säte är på Irland och ingen källskatt därför dras.
  • Köp 38st iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (IUSA) för 11.676 kr ökar utdelningarna 168 kr
KF Preferens
Kontot får varje månad minst 600 kr (denna månad 1.200 kr) att investera i den preferensaktie som har utdelning i en månad vars utdelningar behöver stärkas.
  • Köp 5st Aros Pref för 501 kr ökar utdelningarna 42 kr
  • Köp 2st K2A Pref för 666 kr ökar utdelningarna 40 kr
Avanza Sparkonto
Kontot syfte är att skapa en buffert på 100.000 kr för oförutsedda händelser av de mest skilda slag. Det är alltså inget målsparkonto vars mål ju är högst förutsägbart. Kontot har 0,65% ränta vilket inte är bäst i klassen utan jag ska försöka hitta något lite bättre, dock fortfarande med bankgaranti.
  • Insättning 1.500 kr 

Total investering
Totalt har jag under månaden investerat hela 72.246 kr vilket främst beror på ett massivt lönesparande där jag minskat bufferten för i stället använda kreditkort som buffert. När privatlånet betalats av helt (troligen nästa höst) minskar investeringsutrymmet till mer normala kanske 30.000 kr.

Nyinvesteringarna sker denna månad till en hög genomsnittlig direktavkastning om 4,5% då jag vill ha upp den genomsnittliga direktavkastningen något. Den totala årliga utdelningsökningen för månadens investeringar blir därför hela 3.273 kr.

Den geografiska viktningen justeras till Sverige 80,0% , USA 12,3% och Europa 7,7%.


Disclaimer
Jag skriver att nyinköpen ökar den årliga utdelningen med en viss summa, men inget blev klarare än under Corona-krisen att det inte säkert blir så. Men jag antar här att utdelningarna även fortsättningsvis blir samma som den senaste utdelningen. Med tanke på val av värdepapper hoppas jag dock även på utdelningstillväxt.

2 kommentarer:

  1. Många härliga köp och därmed goda tillskott till utdelningarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. o tack! Har gjort en utdelningsprognos för nästa år med 2019 års siffror för de som som ställde in och sänkte samt 2020 års siffror för de som de som inte gjorde det och kommer fram till ca 90.000 kr.

      Med ytterligare investeringar och förhoppningsvis lite utdelningstillväxt tror jag nu på lite över 100.000 kr nästa år. En drömgräns för mig och många andra!

      Radera