tisdag 23 juli 2019

Utdelande företag är som mjölkkossor!

Jag ser mina utdelande aktier som en besättning mjölkkor där jag som pensionär kommer att använda mjölken (utdelningarna) att leva på.

Med väl valda företag kommer kossorna att växa till sig och ge fetare och mer mjölk med tiden (utdelningstillväxt). Men med fel valda företag kommer kossorna att utarmas (för högt uttag av utdelningar) och man riskerar att kossorna dör eller blir gamla och sjuka (konkurs samt värdefall och sjunkande utdelningar).

Dessutom vill jag som inte har några arvingar helst inte riskera att dö med en rejäl besättning rekordfeta mjölkkossor och därför räknar jag med att emellanåt slakta någon av kossorna (sälja av aktier) vilket ger ytterligare konsumtionsutrymme.

Nivån på denna slakt kommer vara svår att bestämma då jag inte vill riskera att bli helt utan mjölk i slutet av livet, men en idé är att ha 1/4 av kossorna (kapitalet) kvar när man når sin förväntade livslängd. Då kommer jag att ha en bra slant kvar även om jag överträffar den förväntade livslängden. En vit svensk man, icke-rökande, tjänsteman/akademiker, född 1970 med måttligt drickande, kommer kanske att ha en genomsnittslivslängd bortom 85 år, men det kan jag kolla upp senare.

4 kommentarer:

  1. Klockren liknelse med nötkreaturen. Nej det är ju svårt att veta hur länge man lever och ha noll kossor kvar på dödsdagen. Har du inte allmän pension och TjP om pengarna tar slut i förväg?

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ville hålla det enkelt, men tanken är att tjänstepension & privat pension tas ut 55-64 år, allmän pension 64 år och framåt.

      Om mitt kapital helt tar slut för att jag blir otroligt gammal finns äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg att söka.

      Radera
    2. Och behöver ju inte ha 0 kossor kvar, men kanske 1/4 eller hälften kvar vid en ålder man tror är rimlig att man ska uppnå. Som ickerökande vit man född 1970 tror jag genomsnittsåldern kommer vara drygt 85 år, men det går ju kolla upp någon gång.

      Radera

  2. Att hjälpa är det enda sättet att erbjuda sin eviga kärlek till världen för att vara nära Gud och det är mycket viktigt. Varje person som behöver ekonomisk hjälp har en logisk orsak. För detta ger vi dig lånerbjudanden, snabba och garanterade krediter mellan 2000 och 10 000 000 till alla personer med kapacitet att återbetala det. Räntan är 3% med mycket enkla förhållanden som hjälper dig att starta ditt eget företag. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Så vänligen kontakta oss för mer information.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com
    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera