tisdag 4 juni 2019

Månadsuppdatering maj 2019

Det är inte roligt att se sparkvoter eller frihetskvoter så här efter att ha handlat bil i mars för 150.000 kr. Inte förrän i mars nästa år kommer 12 månaders rullande att ligga där jag vill ha dem.

Jag får koncentrera mig på utdelningar, portföljvärde och månadssiffror fram tills dess.

Utdelningar

För denna månads utdelningar blev det med 17.158 kr en ökning med 5.264 kr (+24 %) jämfört med förra årets 11.890 kr.

Dessa 17.158 kr är en summa som placerar månaden på en fin tredje plats över bästa utdelningsmånad någonsin.
Utdelningen på rullande 12 ökar från 6.108 till 6.547 kr/mån, vilket är såklart är rekordhögt. Nu kommer kurvan dock att ligga plant fram till mars eller april nästa år när jag troligen når 7.000 kr/mån.

Portföljvärdet

Månaden avslutas till 1.251.988 kr efter en mycket svag månad jämfört med förra månadens 1.328.744 kr.
Portföljvärdet minskar därmed från förra månaden med 76.756 kr (-5,8 %) inklusive lönesparande eller minskar 86.756 kr (-6,5 %) exklusive lönesparande. Stora siffror och den rekyl/korrektion jag oroade mig för förra månaden blev sann. Rent praktiskt kommer jag inte göra något utan jag gör mina månadsköp för sparande och erhållna utdelningar i ur och skur.

Jag använder mig av belåning vilket gör mina portföljvärden mer volatila än för de som kör utan belåning. I grafen visas såklart bara mina egna pengar.

Inkomster & Sparande

Denna månad blev det ungefär en normal månadslön med 26.523 kr netto. Årets lönerevision gick åt h-e och jag fick bara +2,8 % (dock något mer än kollektivavtalets 2,3 %). Men mötet var produktivt och jag fick en bra beskrivning för vad som krävs för att höja min lön från 34.610 kr brutto till runt 40.000 kr vilket är en topplön på min arbetsplats. Det intressanta var att det är nåbart och chefen på eget initiativ sa sig vara villig att ta ett möte redan i höst om jag känner att jag når kraven.

Eftersom jag tömde lönekontot när jag köpte bilen kommer lönesparandet att vara litet i ett par månader medan jag bygger upp en buffert på motsvarande en lön eller 2 månaders utgifter där igen.

Löneinkomst: 26.523 kr
Utdelningar: 17.158 kr
Sidoinkomst: 0 kr
Total inkomst: 43.681 kr

Lönesparande: 10.000 kr
Återinvesterade utdelningar: 17.158 kr
Sparande inkl utdelningar: 27.158 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 62,2 %
Sparkvot exkl utdelningar: 37,7 %

Sparkvoten på rullande 12 månader ligger relativt stilla och känns måttligt intressant innan bilköpet försvinner ur siffrorna i mars.

Frihetskvoten & Arbetsfridagen

Arbetsfridagen och frihetskvoten förbättras en del och är nu 27/9 och 26,4 %. Även dessa kommer inte tillbaka till tidigare nivåer (ca juni resp +50%) förrän i mars nästa år p g a bilgåvan.

2 kommentarer:

  1. Godkväll utdelningssmålänningen! Åt h-e... Får istället säga grattis till dina 2.8% och supergrattis till chefens inställning till dig. Verkar ju lovande. Sen i ärlighetens namn är dessa "lönepåslag" under 3% eftersom de ofta är återkommande år efter år. Svenska företag premierar inte sin egen ryggrad o hjärna, den sitter oftast i de som tas för givna, dvs de som inte byter jobb stup i kvarten. För mig en gåta, är väl bl.a därför jag inte är chef eftersom jag inte "förstår".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Med mina drygt 34.000 kr ligger jag långt över även högsta grupp i vårt avtal, så egentligen tror jag att arbetsgivaren inte behöver ge mig något alls. Detta skulle man nog se som en tydlig hint att söka annat jobb. Så egentligen är det OK att få 2,8% om inflationen är 2,2%. Kanske skriver om lönesättning någon dag.

      Radera