onsdag 6 mars 2019

Portföljvärdesanalys med vattenfallsgraf

En relativt ny graf i Excel och Google Sheets är vattenfallsgrafen.

Den kan användas för att analysera portföljens värdeförändring under året, vilket är precis vad jag har gjort.

Jag kände behovet av denna graf då jag visste att jag började 2018 med 990.304 kr och avslutade året med 1.171.964 kr i portföljvärde men inte hade riktigt koll på hur jag kommit dit.
Den är väldigt illustrerande när man väl lärt sig hur man ska läsa den.

Jag börjar året med ett Portföljvärde för ingående balans (IB) längst till vänster, i mitten sker det olika saker som påverkar portföljvärdet positivt eller negativt och summan av detta blir Portföljvärdet för utgående balans (UB) längst till höger.

Här använder jag samma värden som jag gör på mitt Google Sheets och det är därför endast kontorörelser på mina 5 redovisade kapitalkonton som redovisas. Detta gör att räntenettot är brutto eftersom ränteavdraget för mina belåningsräntor sker i deklarationen och kommer att synas på lönekontot senare. Likaså sker beskattningen av ISK i deklarationen medan beskattning av KF sker direkt på kapitalkontot. Det är alltså inte hela min ekonomi som redovisas.

Men man skulle absolut kunna lägga in nettoräntor och beskattning av ISK för att få grafen mer korrekt, men jag väljer att göra så här just nu.

Över till analysen: Vi ser tydligt att aktiernas mycket svaga värdetillväxt (-69.773 kr) förra året är det som sticker ut mest. Detta har såklart att göra med den mycket svaga avslutningen av året.

Ser ni styrkan i den mycket enkla grafen? Även om du måste ha bra koll på dina siffror för att få till den.

2 kommentarer:

  1. Fin graf, ger en bra bild över vad som bidragit till förändring i värde!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Hoppas på en blåfärgad värdeförändring på aktiepris i år bara...

      Radera