söndag 3 februari 2019

Snökaoset gav mig lite konsumtion & träning

Har velat ha en NAS, Net Attached Storage, ett tag men inte velat ta pengar från investeringsutrymmet. Man har blivit bra snål sedan man började blogga.

Nu fick jag tillfälle att jobba som handskottare i helgen. Jag körde både lördag och söndag och är nu bra mör...

16h á 325 kr (367 kr/h inkl semesterersättning) + 500 kr/helgdag för att dyka upp var dealen. 6.900 före skatt och 4.800 kr efter skatt räcker nästan till den NAS jag ville ha (exklusive hårddiskar).

Dessutom fick jag två bra träningspass.

PS Bilden är från ett bostadshus där jag skottade gångar, trappor och portar runt hela huset. Lokalt har det fallit över 35 cm sedan igår. Det var mjukt grus under så på detta stället gick det inte köra in med maskin.

4 kommentarer:

  1. Det låter ju riktigt schyst. Hur får man ett sådant jobb?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt fall personliga kontakter. "Okända" fick lite mindre, men ca 270 kr/h är nog minsta (inkl helgövertid). 500 kr för att dyka upp var nog för att det var just snökaos och kanske inte återkommande.

      Finns annonser på Arbetsförmedlingen och kolla med trädgårds- och anläggningsfirmor och liknande firmor.

      Radera
  2. Bra kombination av friskluft, träning och intäkter! Visst blir det en Synology DS718+?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes bra kombo. Tröttheten idag är i närheten av efter ett Vasalopp (yes jag har åkt ett antal gånger), vilket känns när jag ska lyfta pennan.

      Funderade på Synology men då dess storebror DS918+ då jag ville ha plats för 4 diskar, men den föll på målsnöret och var mitt andraval.

      Det blev istället Qnap TS-453Be-2GB. Varför? jo ville ha störningsfri och säker mediauppspelning på TV och den har HDMI för 4K.

      Är nybörjare på området och tror att jag kommer hitta fler användningsområden senare.

      Den har allt väsentligt som TS-453B har men saknar ett par portar, en fjärr och har mindre minne.

      Fjärr och minne går dock köpa till mycket billigare än vad prisskillnaden var och portarna behöver jag inte.

      Radera