torsdag 3 januari 2019

Årskrönika - en analys av 2018

Mitt andra helår som utdelningsinvesterare är till ända och det har varit en prövosam period i slutet av året. Denna årskrönika avser jag ska bli årligt återkommande.

Löpande under året använder jag mig av linjediagram för värden på rullande 12 månader för att snabbt se trender. Här i bokslutet använder jag mig dock av stapeldiagram och helårssiffror för att kunna analysera ett år i taget, vilket ger en helt annan och tydligare bild.

Utdelningar

Först utdelningarna som får huvudfokus då hela mitt sparande syftar till att utdelningarna ska vara det som gör att jag kan gå i pension tidigare än vad som annars vore möjligt.
Utdelningarna ökar från 42.412 till 66.688 kr och är en ökning med mycket fina 57%.

Detta beror på ett starkt nysparande, återinvesterad utdelning och ökad belåning.

Mina utdelningar anges alltid brutto, men netto är bara några hundralappar mindre då jag har haft så lite utländska utdelningar. Dessutom räknar jag med att få igen källskatten till största delen senare.

Sparande, Inkomster och Utgifter

Min sparkvot har längre historik än mina utdelningar då jag sparat pengar regelbundet sedan jag började på mitt nuvarande jobb sommaren 2013. Även innan detta fanns ett visst sparkapital. Här redovisar jag siffror från och med 2014 då det är de första helårssiffrorna jag har.
Det syns tydligt ovan att sparkvoten tagit ett steg framåt även under 2018 och den största orsaken är att även sparandet inklusive återinvesterade utdelningar tagit ett rejält kliv och till och med kravlat sig över 250 KSEK med 255.756 kr ! 

Det ökade sparandet har gjorts trots att löneinkomsten minskat drygt 8.000 kr, vilket beror på lägre kostnader och högre återinvesterade utdelningar. Det är roligt att se att utdelningen nu utgör 17% av inkomsten mot bara 11% för 2017.

Portföljvärde

Även portföljvärdet (exklusive belåning) som inte fokuseras på under året har en viktig plats i årsbokslutet.

Under hösten 2018 var värdet nära 1,3 MSEK, men föll tillbaka kraftigt sista kvartalet. Det blev då tydligt hur meningslöst det är att sätta kortsiktiga mål på portföljvärdet,

Portföljvärdet har förändrats på grund av värdeförändring i aktiepris, utdelningar, skatter (källskatt, KF-skatt), ränteintäkter (sparkonto), räntekostnader (belåning), courtage, övrigt och lönesparande.

I skrivande stund orkar jag inte göra en mer detaljerad analys utan nöjer mig att visa portföljvärdet vid utgången av nedanstående år: 
De officiella portföljvärdena vid utgången av resp år:
2016: 772.389
2017: 990.304
2018: 1.171.964

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar