torsdag 17 januari 2019

Arbitrage genomfört i SEB!

Genomfört arbitrage


Tidigare i veckan tjänade jag en rejäl hacka på att sälja SEB C och direkt köpa tillbaka SEB A.

SÅLT 930 st  SEB C 86.552 kr efter courtage
KÖPT 930 st SEB A 83.499 kr efter courtage
Nettovinst 3.053 kr

Min bästa arbitrageaffär någonsin trots att jag betalade alldeles för mycket i courtage, totalt 425 kr i köp och sälj. Har dessa aktier på Nordnet och borde åtminstone ha betalat fast pris 2 x 69 kr i stället, men bommade att byta courtageklass. Tyvärr hänger man då kvar i samma courtageklass i 30 dagar och kan inte göra sina små månadsköp.

Kanske ännu hellre skulle jag haft aktierna på ett annat ställe, men eftersom jag har marknadens kanske billigaste belåning (0,99%) på Nordnet tar det kanske ut det dyrare courtaget. Förutom den lilla belåning som Avanza ger räntefritt.

Jag har öppnat KF-konto på Nordea, men det är obelånat och kommer så förbli (6,10% i belåningsränta) och används till utländska aktier.p g a snabb återbetalning av källskatt och där är det billigare att köpa utländskt. Det lämpar sig därför inte heller för arbitragehandel.

Dessutom har jag ett konto på Avanza som är öppnat enbart för arbitragehandel, men där har jag inte fått in några större pengar ännu, men gjorde ändå en liten arbitragevinst även där:

SÅLT 36 st  SEB C 3.351 kr efter courtage
KÖPT 36 st SEB A 3.231  kr efter courtage
Nettovinst 120 kr

Totalt tjänade jag 3.173 kr på ett par minuters jobb, då jag gick in och sålde/köpte fort som bara den.

Ytterligare arbitragetankar

Min "arbitrageaktier" är SEB, Investor och SHB, där de olika aktieslagen turas om att vara billigast vilket gör dem lätt att handla i, bara man har koll på courtaget.

Det finns fler och Utdelningsseglaren har gjort en bra lista, men jag tror mina 3 är de som är bäst att handla i.

Vissa aktier kanske har dålig likviditet, vilket också ska tas hänsyn till.

Men jag skulle vilja ha koll på vad som statistiskt är en bra spread mellan ett företags olika aktier. Är 2% bra eller ska jag vänta tills det blir 4% och riskera att det inte blir någon affär alls?

När det gäller aktier vars ena aktieslag alltid är billigare än det andra: kan man där handla något när spreaden skiljer sig från det den brukar vara?

Hypotetiskt exempel:
Jag äger SSAB B som är just nu 16% billigare än SSAB A. Skillnaden kryper ihop till 5% och jag byter till SSAB A som ju dock fortfarande är dyrare, men skillnaden är mindre än den brukar vara. Därefter ökar skillnaden till sitt normalläge 16% och jag byter tillbaka till SSAB B igen.

Är detta något som låter sig göras om man lägger ner tid på att räkna på det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar