onsdag 13 december 2017

Höjd ålder för allmän pension till 62-63-64 år

Editerad 2017-12-14.

Årets mest lästa inlägg handlar om min pensionsplan och jag har redan börjat skissa på en uppdaterad och förbättrad version för nästa år.

Som väntat kommer (även om det inte är klubbat än) tidigaste uttag av allmän pension höjas stegvis till 64 år till 2026. När jag är i den åldern kanske de hunnit höja ytterligare.


Detta kommer helt säkert att ställa till det för mig som tänkt gå i pension kanske vid 55 år, detta då jag nu måste leva på enbart utdelningar, privat pension och tjänstepension i minst 9 år i stället för som tidigare 6 år. Detta spär ut inkomsterna rejält och antagligen kommer det till och med att försena min pensionering något eller ett par år om inte levnadsstandarden ska vara väldigt låg (oacceptabelt) eller om jag inte säljer av aktier för konsumtion (detta ska jag räkna på) för denna tid.

Men det enda jag kan göra i nuläget är att fortsätta spara så mycket pengar som möjligt och köpa fler aktier och återinvestera utdelningar så att utdelningarna växer så snabbt som möjligt.

Som avslutning vill jag bara säga att höjningen av pensionsåldern inte på något sätt är en anledning att sluta spara själv, tvärtom är det viktigare än någonsin.

4 kommentarer:

  1. Ja detta påverkar även oss, hade tänkt plocka ut pensionen så tidigt som möjligt, men nu blir det alltså att vänta i 2 år till... nu vill jag ha garanti från staten att jag lever i minst 100 år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 100 års garanti är taget! Tack för din kommentar.

      Såg ditt inlägg om pension och ska syna det och några andras innan jag lägger upp min uppdaterade pensionsplan nästa år.

      Radera
  2. inget konstigt med att riksdagen höjer denna, vi har ju många som aldrig kommer att komma i arbete som har någon typ av bidrag, och fler importerar vi med MP i spetsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt klart inte bra att vissa jobbar ihjäl sig och vissa aldrig kommer i arbete.

      Tycker för övrigt att det borde vara en större ekonomisk vinst för de som jobbar vs de som inte jobbar.

      Radera