torsdag 25 maj 2017

Elcykel - både bättre ekonomi och bättre hälsa



Transportstyrelsen definierar elcykel som ett:

  1. elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen.
  2. elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
  3. elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik. (källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/).

Det som vanligtvis avses som en elcykel är ett fordon av kategori 1 ovan.

Anledningen till att jag skriver detta inlägg på en ekonomiblogg är att det går att spara pengar, tid samt kan ge förbättrad hälsa att cykla elcykel.

Jag har jobbpendlat året runt 2 x 12 km med elcykel genom Stockholm City i 2 år nu.

Flera bekanta och kollegor tycker det är fusk med elcykel men de har inte fattat grejen: jag ersätter alltså SL-kortet á 830 kr/mån med en elcykel som gör att jag kommer fram till jobbet fräschare, säkrare, billigare och mer vältränad än om jag tar tunnelbanan.

Ett alternativ är förstås vanlig cykel som kan kosta mycket mindre men då är det svårt att komma fräsch till jobbet.

En bra elcykel kostar över 20.000 kr vilket avskräcker många vilket är mycket pengar även jämfört med en sämre begagnad bil, men då skiljer sig driftskostnaderna åt avsevärt.

Elcykelns höga pris gör dock att jag rekommenderar ett bra SSF-godkänt lås som du kan använda för att låsa fast cykeln i något. Jag rekommenderar även en extra försäkring med självriskeliminering i tillägg till hemförsäkringen. På detta sätt blir det inte så dyrt när/om cykeln blir stulen.

Numera åker jag kollektivt för mindre än 100 kr/mån och därmed kan jag räkna av mer än 700 kr/mån av elcykelns pris varje månad (månadskortet på SL kostar 830 kr). För att inte tala om mina kollegor som kör bil till jobbet: de betalar parkering hemma minst 500 kr/mån, trängselskatter runt en tusenlapp/mån. Parkering vid jobbet på våra platser är än så länge gratis. Och detta är innan vi pratat om bränslekostnad och andra bilkostnader (allra helst avskrivningar som vi ekonomer kallar det, eller värdeminskning för gemene man).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar