måndag 23 januari 2017

Att göra en fuling året innan man tar pension...

OK, det är ganska länge tills jag kan ta ut allmän pension (runt 15 år med dagens regler om 61 år). Men det kan aldrig vara fel att planera i tid.

Jag funderar på om man inte skulle se till att stämpla A-kassa de sista 15 månaderna ( = 300 A-kassedagar) innan man tar ut allmän pension genom att se till att få sparken vid rätt tillfälle.

Jag tror inte heller Arbetsförmedlingen kommer att lägga så mycket tid på att jaga en 60-plussare med aktivitetsrapporter, praktik eller vidareutbildning.

Idag är jag inte med i facket och har därför ingen inkomstförsäkring till A-kassan, men man skulle ju kunna gå med på äldre dar för att få del av inkomstförsäkringen.

Detta skulle göra att jag får "pensionspoäng" för denna min sista tid till arbetsmarknadens förfogande. Dessutom kommer min allmänna pension att tas ut senare vilket även detta höjer pensionen.

Detta är såklart starkt omoraliskt men jag har verkligen inte utnyttjat välfärdssamhället mycket hittills och skulle vilja ha lite tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar