tisdag 17 januari 2017

Ange ökning av totala utdelningar i procent eller kronor?





Läser flera bloggkollegors bokslut för utdelningarna 2016 och ser att många anger procentuell ökning mot året innan.

Detta kan vara roligt i början men efter något år kommer procentökningarna att minska allt eftersom lönesparandet blir en allt mindre del av ökningen av portföljvärdet samtidigt som värdeutveckling och återinvesterade utdelningar blir en allt större del av värdeökningen.

Redan idag känner jag att en månadsavsättning av lönen varken gör från eller till på portföljvärdet på kort sikt.

Intressantare blir då ökningstalen av utdelningen i reella kronor då det ändå är kronor man lever av.

Mitt långsiktiga mål är att leva på direktavkastningen (ihop med pension) och därför kommer jag att fokusera på hur den totala direktavkastningen utvecklas från år till år och t o m från månad till månad genom att följa upp utdelningarna på rullande 12 mån.

I år blir det troligen låga 40 KSEK i direktavkastning och nästa år höga 40 KSEK och året därefter låga/medium 50 KSEK. Sedan vågar jag inte sia längre fram, men förhoppningsvis börjar snöbollen rulla ordentligt då. Ser jag bara att utdelningarna är stabila och att ökningstakten mellan åren växer med några tusenlappar år för år så känner jag mig trygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar