tisdag 4 november 2025

"Hemmatankning" av min laddhybridbil

Laddning av elbilar och laddhybridbilar är en hel vetenskap och kan ha många fokus och jag är fortfarande bara i början av att lära mig:

  • Hur minimerar man laddkostnaden hemma?
  • Hur laddar man så snabbt som möjligt?
  • Hur laddar man säkert?
  • Hur laddar man billigt och snabbt på väg? - som laddhybridägare laddar jag inte utanför hemmet
I somras köpte jag mig en Kia Niro PHEV (Plugin Hybrid Electrical Vehicle) av årsmodell 2023. Detta är första årsmodellen av andra generationens Niro och även om priset var ganska mycket högre än en 2022 av första generationen tycker jag det var värt det då den både ser och känns fräschare än den gamla.

Det blev en laddhybrid då jag inte var redo att köpa en helelektrisk bil ännu men nästa gång blir det troligen en begagnad elektrisk elbil med dragkrok och dragvikt minst 750 kg. Men idag vill jag inte att skriva om laddhybrid vs elbil eller Tesla vs alla andra elbilar utan idag vill jag prata om hemmaladdning av min laddhybridbil.

Ladda säkert

Min laddhybridbil har jämfört med elbilar ett relativt litet batteri på 11,1 kWh och till skillnad från med en elbil ska det vara säkert att ladda bilen från ett vanligt uttag, alltså Schukokontakt 230 V och 10 A.

230 V-laddaren kan ställas in på 6, 8, 10 eller 12 Ampere. Av säkerhetsskäl ställer jag nästan alltid den på 6 A men det fungerar även på 12 A om jag har bråttom vilket jag sällan har nu i FIRE. Bilen visar även i 12 A-läge att den laddar 2,3-2,4 kW vilket känns mer som 10 A ändå. Effektlagen för er som skippade fysiken: P (effekt i W) =  U (Spänning i V) * I (Ström i A). Här alltså 230 V * 10 A = 2300 W = 2,3 kW.

Jag har ett vattenskyddat Schukouttag på utsidan av garaget som jag använder till även högtryckstvätt och dammsugare (inte samtidigt såklart). Det finns även ett uttag längst fram i garaget att ladda från om jag parkerar i garaget.

Det kan ändå hända att jag av säkerhetsskäl köper mig en laddbox senare.

Ladda snabbt

De flesta villahushåll har ett elnätsabonnemang på 16 Ampere, så även jag. Detta betyder att hela villan kan dra maxeffekten 3 faser * 230 Volt * 16 Ampere = 11.000 W = 11 kW.

Därav säljs de flesta laddboxar som just 11kW-laddboxar. Med en sådan och en lastbalanserare för att förhindra att säkringarna går kan man ladda bilen med 11kW minus det som huset tar.

Min laddhybrid kan dock som snabbast ta emot med 3,7 kW från en laddbox vilket är en tredjedel av 11 kW. Detta gör det också ohållbart att ladda längs vägen då det skulle ta nästan 3 timmar att ladda för att få drygt 5 mils batteriräckvidd.

3,7 kW från en laddbox eller 1,4-2,4 kW vid 6 resp 12 A från Schukouttaget spelar ingen större roll då jag oftast har hela natten på mig att ladda fullt ändå.

När effekttarifferna kommer blir det ännu mindre intressant att ladda snabbt.

Ladda billigt

Jag har rörligt pris på elen vilket betyder att priset är samma i en månad. Detta område lämnar jag för idag men det finns kvartspriser och snart effekttariffer och V2H (Vehicle to Home - bilens batteri driver huset när elen är dyr och laddar sig när det är billigt), V2G (Vehicle to Grid - bilens batteri säljer till nätet när det är dyrt och köper när det är billigt) och det blir intressantare att styra förbrukningen med en riktig elbil (gärna med hembatteri, solpaneler och smart värmestyrning).

För att få allt ovan krävs en laddbox med vissa egenskaper och dessa har knappt hunnit ut på marknaden så jag väntar med att köpa laddbox även av detta skäl.


Vad kostar det i bränslekostnad att köra min laddhybrid?

Så länge jag håller mig till resor på dryga 5 mil som max kan jag köra på enbart el. Alltså om jag inte trycker hårt på gasen eller om det är väldigt kallt eller väldigt varmt för då behövs hjälp från bensinmotorn. Bensinfria resor händer mig väldigt ofta här nere i mitt FIRE-liv i Småland men det blir svårare i vinter. Här vore ett varmgarage och/eller motorvärmare/kupévärmare perfekt. Men även mitt kallgarage är bättre än ute då jag slipper snö och is och bilen är några grader varmare än ute.

Bilens system visar hur mycket bensin bilen tar men inte hur mycket el den tar.

Batteriet är på 11,1 kWh men när jag har ca 17% eller ca 2 kWh kvar startar bensinmotorn automatiskt och bilen blir en vanlig hybridbil som också behöver lite batteri för att fungera.

Men säg att jag har 9-9,5 kWh att använda för ren batteridrift. Räckvidden på batteri anges till 65 km vilket jag aldrig nått men strax över 60 km har jag nått i somras. 55 km känns dock mer som ett snitt. Då drar bilen 1,6-1,7 kWh/mil vilket känns lite lågt? Med 10% laddförluster räknar jag med 1,8 kWh/mil.

För september betalade jag 1.527 kr för elen, men 269 kr är fasta avgifter som jag inte vill belasta bilen med då det kostar ändå. Kvar rörliga kostnaden 1.258 kr för 511 kWh (tack elområde 4!), dvs 2,46 kr/kWh. Andra månader kan vara billigare eller dyrare.

Detta betyder att när jag lyckas hålla min bil bara på el blir milkostnaden 1,8 kWh/mil * 2,46 kr/kWh = 4,43 kr/mil. En bensinbil i samma storlek borde dra 0,6 liter á 15 kr/liter = 9 kr/mil. En OK kalkyl men när bensinen var som dyrast med 24 kr/liter under 2022 var kalkylen riktigt bra.

Lika bra jag säger det: Jag vet att min bils laddhybridteknik inte kommer gratis men det ligger utanför dagens scope.

PS I somras körde jag ekonomikörning till Stockholm och tom bil på 0,31 liter/mil + 1 tömning av ett fullt batteri.

Till sist vill jag säga att om man ska ha en laddhybridbil utan att bli enerverad så krävs det att det är mycket lätt att dra laddkabeln till bilen eftersom man bör ladda efter varje biltur. Tur då att jag bor så i alla fall i min villa i Småland. 

8 kommentarer:

  1. Intressant, bra genomgång. Tja, varför inte. Jag kollade hur den ser ut den där Kia´n. Snygg, ser ut som nya bilar ser ut nuförtiden.

    Volvo XC60 eller XC40 har jag kollat mest på, bensinare helst. Men för mig är de flesta resorna 0,5-4 mil "till vardags". Å så kan det bli långresor ibland, en hybrid skulle kunna funka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volvo är fina men dyra. För dyra för mig. Jag har ganska många 7-8 mil-resor jag vill göra som bilen inte klarar på batteri och flera av de nyaste laddhybriderna klarar detta men de kostar ju...Då betalar jag hellre den ca litern bensin det blir på dessa resor.

      Klagomål på Kian hittills: lägre kvalitetskänsla (men tror kvaliteten är bra (dvs allt hänger ihop)), dålig ljudisolering.

      Fast inlägget handlar om hemmaladdning och jag kunde likaväl köpt en Seat Leon, VW Passat, Cupra Formenttor/Leon eller Lynk & Co 01.

      Vardagsresor på max 5 mil och långresor ibland - det är nog ett körmönster många har. Jag har ingen laddmöjlighet vid min lägenhet men det är ju ett övergående problem när jag säljer den.

      Radera
  2. Kul med Kian, ser fram emot ett rejält blogginlägg om själva bilen. Ekonomi, eventuella fel, etc.

    Var nära att jag köpte en ny sådan fast den helelektriska versionen när jag skulle lämna tillbaka min ID.3, men besinnade mig och dammade av familjens tidigare andrabil som nu blivit min förstabil. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite bilsynpunkter i svaret till NLI ovan.

      Hade min på service häromveckan (5005 kr) och fick lite tid över: Niro EV är tydligen nedlagd nu, liksom Ceed PHEV. De satsar mest på EVx-serien och den som passade mig mest är EV3 och helst då Long Range. Ligger på ca 450.000 kr för lätt begagnade 1-åringar. Om 2-3 år kanske den går att lösa. "Nya" Tesla Model Y Standard med nypris 499.000 kr kanske också är intressant begagnad om några år.

      Radera
    2. Model Y har blivit "billig", fast jag tror att Standard bara har bakhjulsdrift.

      Om jag ska köpa en begagnad Tesla får det bli en som driver på alla fyra hjulen. :-)

      EV3:an är klart intressant som lätt begagnad.

      Radera
    3. Har aldrig haft bakhjulsdriven men antar att det inte är som barndomskompisarnas BMW 320i eller Volvo 240 längre... De var lite lynniga.

      Jag tror inte jag kommer att betala mycket extra för fyrkrafs. Tyngre och kortare räckvidd får man på köpet. Och dyrare. Tillräckligt snabba är alla (?) elbilar.

      Men jag har minst 3 år på mig att bestämma mig och kommer att ändra mig många gånger.

      Radera
  3. Även om jag som ingenjör är allergisk mot hybridbilar av ett antal olika skäl är det kul att höra att du kan köra så mycket som möjligt med el. Med det lilla batteriet är det nog enklast att starta och stoppa laddningen manuellt. Alternativt skaffa nån smart hem plattform eller Tibbers smartladdning. Jag kör Home Assistant och hemmabyggd automation.

    Jag tycker det är intressant när folk säger att de inte är "redo" för en elbil, sen köper de en hybridbil som är sämre än både en ren elbil och en ren fossilbil. Ta det på rätt sätt, det är en intressant tankefälla som jag tror många gör. Man tänker att det är "tryggt" att ha bensin, för det känner man till och vet hur det fungerar. Dock biter man sig själv i svansen när man sen helst vill köra på el hela tiden men begränsas av det lilla batteriet som måste laddas hela tiden. Tyvärr kommer driftskostnaderna antagligen att hamna högre då det är två drivlinor som ska hållas vid liv. Visst, man kan skaffa en hybrid för att "känna på" elbilar, men då hade jag nog hellre hyrt en Tesla eller liknande i en vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I denna fråga är inte eniga. Med den skillnaden att jag inte är emot elbilar utan tyckte laddhybriden gav mig mer just nu.

      Jag ser laddhybriden för vad det är: en hybridbil med lite större batteri som ger möjlighet att köra de flesta vardagsresor helt eller mestadels på el och obegränsad räckvidd med hygglig bensinförbrukning på bensin/hybrid-drift när jag vill det.

      Det relativt lilla batteriet ska laddas fullt varje gång så därför finns ingen anledning att starta/stoppa manuellt eller med en mojäng. Kan också starta/stoppa ladd med Kia-appen. Vet att elbilsägare ofta håller sig till 80% laddnivå.

      Radera