torsdag 31 augusti 2023

Uppdatering augusti. Första månadens portföljutveckling för optionskontot


Läge 2023-09-01 med 82 stenar i burken och 18 stenar i glaset

Detta månadsinlägg ska bli återkommande och presentera
  • Vad som hänt i mitt liv under månaden
  • Hur optionskontots värde utvecklar sig
Det som saknas i detta och kommande liknande månadsinlägg är hur huvudkontona utvecklas samt hur det går med sparandet men jag kommer inte skriva om detta i fortsättningen om inget speciellt händer. Detta beror på att kontona utvecklas ibland lite bättre, ibland lite sämre än index samt att nysparandet ligger stabilt på ett antal tusenlappar varje månad och inte ens jag tycker det är intressant att skriva om.

Det har förflutit några veckor sedan jag introducerade min nedräkningsburk för FIRE så här är den igen - nu med 82 veckor till tänkt FIRE april 2025. Startpunkten var alltså nya jobbet som jag började 2/5. Hur många stenar rymmer whiskyglaset? Inte alla, kanske 50st, men när tiden är kommen plockar jag fram ett whiskyglas till.

Augusti är förbi och hösten närmar sig med stormsteg men ännu så länge har höstdepressionen inte infunnits sig. I år har jag ingen semester kvar att ta till mot höstdeppen så därför ska jag prova att träna mig igenom hösten (se måluppfyllelse nedan). Detta kommer att kräva investeringar i en del träningskläder men det känns som goda kostnader.

Nya optionskontrakt är utställda sedan 21:a augusti och mer om detta kommer efter lösen 15:e september.

Måluppfyllelse 2023

Inför 2023 satte jag "bara" 2 kortsiktiga mål eftersom jag har svårt att fokusera på många saker samtidigt. Inget av dessa mål är heller ekonomiskt utan handlar om att förbättra psykiskt och fysiskt välmående:
  1. Hitta nytt jobb: Jag mådde inte längre bra på min förra arbetsplats och behövde luftombyte. Detta mål nådde jag redan 2023-01-27 så därefter kan jag fokusera enbart på mål 2. Naturligtvis måste jag även lägga en del energi på att komma in i jobbet men det är ju inte direkt så att jag tänker göra karriär så jag sparar den mesta energin till mål 2 och som alltid FIRE-målet.
  2. Förbättra hälsan: För att öka möjligheterna till en lång och frisk tid i FIRE och som pensionär behöver jag förbättra hälsan vilket ska ske genom träning och bättre kosthållning. Under juni-augusti har fokus legat på att lustfyllt komma igång med träningen och jag vill påstå att det gått så bra att även om det är lång väg att gå till acceptabla värden så har jag redan lyckats. Stora anledningar till detta förutom en vilja om en bra hälsa i FIRE är
    a) att jag har friskvårdstimmar på jobbet som ledningen uttalat vill att vi utnyttjar.
    b) att jag har gratis tillgång till ett toppgym precis i anslutning till arbetsplatsen.
    c) att jag kan träna med och få instruktioner av min bror som är ett träningsmonster och har tillgång till samma gym.
    Alla 3 anledningarna ovan har koppling till det nya jobbet och det är absolut ingen slump utan något jag kalkylerade med redan när jag sökte mig till just denna myndighet. Även om jag inte har satt några mål för 2024 ännu är jag säker på att detta mål kommer att bli huvudmålet då. Om målet för 2023 "bara" var att komma igång med träningen så bör målet för bli 2024 mer detaljerat. 

Avkastningstävling: Optionskonto vs aktieindex

Mest spännande i detta månadsinlägg tycker jag avkastningstävlingen mellan optionskontot och aktieindex är.

Det är viktigt att värdet för optionskontot på Degiro utvecklar sig bra och bättre än index. Vilket index ska jag mäta mot då? Jag har valt OMXSGI som är ett svenskt avkastningsindex som tar med både aktiernas kursutveckling och deras utdelningar i beräkningen och därför ligger närmast det sätt jag utvärderar resten av portföljen på - alltså totalavkastning.

Därför ska jag varje månad från augusti mäta hur det gått för optionskontot. För augusti har optionskontot ökat med 1,15% medan OMXSGI har minskat med 3,76% vilket gör optionskontot till månadens solklara vinnare vilket är trevligt och en bra start men detta är ingen sprint utan ett maratonlopp och det är på lång sikt som optionskontot måste vinna.

Smolk i glädjebägaren är dock att flera innehav gått så bra att de kan komma att säljas fram till septemberlösen för priser lägre än marknadspriset på grund av lösen av Covered Calls. Inget har dock hänt per dags dato och det kan såklart förändras fram till lösen 15/9.

För att överskådligt vissa denna avkastningstävling över tid har jag lagt in ytterligare en ny tabell på optionssidan.

7 kommentarer:

  1. Tjenare,

    Du kan ju se om det är läge att rulla någon av dina CC till nästa månad eller månaden därpå, om inte vill sälja av med allt för stor allternativkostnad.

    Ha d gott
    Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Antar du menar köpa tillbaka min utställda CALL och ställa ut en ny CALL med högre lösenpris och senare datum.

      Har inte använt mig av det ännu. En observation är att det nya jobbet i princip utan tillgång till Internet gör det svårare att ha daglig koll - detta blir lättare efter testperioderna (alltså i FIRE).

      Radera
  2. Alltid kul med månadsbrev i en tid då fler och fler överger bloggformatet till fördel för X. Jag måste bara fråga; varför optioner? Det känns som ett riskfyllt och tillkrånglat sätt att tillskansa sig pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Snålgrisen,

      Jag vet inte inte varför optioner har så skamfilat rykte om att vara så riskfyllt. Jag skulle hävda att det är precis tvärt om. Man skulle kunna likställa optioner med Swing Trading fast med hängslen och livrem. Det fina med att ställa ut optioner är att du får en premie som kan likställas med utdelning, med enda skillnaden att du kan göra det månad efter månad och dessutom påverkar premien inte aktiekursen negativt så som utdelningar gör. Det är helt enkelt pengar rakt in på kontot.

      Men såklart finns det även optionsstrategier som är riskfyllda, men håller man sig till Covered Calls & Secured Puts ser jag inga större risker med optionshandel. Sen finns det oftast en möjlighet att rulla sin position framåt i tiden om man skulle ligga snett i aktien/positionen.

      Tror bara det handlar om kunskap, när man väl känner till optionsverktygen är det inte konstigare än att köpa en vanlig aktie.

      Sen har du även möjlighet att köpa skydd(Försäkring) mot din portfölj om du fruktar en ordentlig nedgång. Men då får du istället för att mottaga premier betala en premie som du kanske inte får någon nytta av.

      Förstår att ovanstående kan verka superkomplext, men det är det faktiskt inte. Bara att läsa på lite så kommer det att ge sig.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    2. Bättre än mitt tänkta svar Glenn.

      Optionsstrategierna Glenn nämner (CC & SP) gör oss till närmast "optionspremiejägare" vilket är avsevärt mer än utdelningar och vad jag tror kan även ge en ganska jämn inkomst månad efter månad.

      Optionspremierna är som Glenn nämner värdeskapande och inte som utdelningar som egentligen bara är en bekväm bankomat: Du har 100 kr på kontot, tar ut 5 kr och har 95 kr kvar på kontot.

      Oförsiktighet i kombination med okunskap om optioner är dock en livsfarlig kombination i ännu högre mycket högre grad än för aktier.

      Radera
    3. Om det är riskfyllt och krångligt eller ej så är det precis sådana frågor och många andra som jag hoppas få svar på under mina Testperioder 2023-2024.

      Då hoppas jag ha beslutsunderlag för att välja om jag ska utveckla eller avveckla min optionshandel. Men jag är redan nu försiktigt optimistisk.

      Radera
  3. Hallå US!

    Ja, det är du och Glenn nu!
    Skriv gärna Optioner för dummies, kommer läsa det inlägget många gånger.

    SP = secured puts
    CC = covered calls

    Försöker hänga med här. Alldeles för lite tid för att ha orkat ta itu med optioner även om Glenn redan erbjudit vägledning. Har lite dåligt samvete över detta men det är så mycket annat hela tiden. Att se Glenns siffror säger att han hittat en riktigt bra strategi vilken du antagligen är på väg mot.

    SvaraRadera