måndag 10 januari 2022

Öva på att konsumera och läget på Djurparken

Konsumtion

Många av oss i pre-FIRE har länge jobbat mot höga sparkvoter men trots att jag är smålänning är det inte så jag vill leva i FIRE. Och nu är det slut på det. Framöver ska jag öva på att konsumera inför FIRE.

Utgiftsområdet jag tänkt (jag har redan börjat lite) blir mat och mer exakt hemmamat. Inga jättestora förändringar men tänk:

  • Korv Stroganoff blir Biff Stroganoff
  • Pressad skinka blir Parmaskinka och ibland någon mellanväg
  • Riven ost på pastan blir Parmesan
  • Bravojuice blir Tropicana (eller annan ej från koncentrat)
  • Margarin blir smör
  • Mamma Scans köttbullar blir hemrullat
  • Famous Grouse (standardwhisky) blir minst 12-åring single malt
  • etc
Kläder är ett annat område jag skulle vilja göra detta på men jag vägrar köpa kvalitetskläder i den storlek jag har nu. Lyckas jag klippa ett antal kilon däremot skulle jag vilja köpa bra kläder som jag kan ha länge.

Teknik. Egentligen är jag tekniknörd och skulle vilja ha nytt inom bl a Audio och Video samt nya Datorer. Detta väntar jag dock med till jag sitter i en villa i Småland och vågar köpa rejält ljud med subwoofer till TVn (eller projektorn).


Djurparken

Chefen är tillbaka från långledigt imorgon och nästa möte på Djurparken närmar sig med stormsteg (Medarbetarsamtal 4 i vinter) och blir även det utan Facket som inte är notifierat ännu. Tror han vill försöka komma överens med mig utan fackets inblandning för att det blir besvärligt annars, men för att det ska ske får han överraska mig rejält positivt vilket jag ser som väldigt osannolikt.

Jag är ganska säker på att chefen vill ha allt klart till mars/april när vi drar igång det nya verksamhetsåret på allvar.

11 kommentarer:

  1. Jag köpte ganska bra audio en gång i tiden för 20 år sedan som håller fortfarande, NAD 218 THX och NAD 116 och Technics CD/skivtallrik. Nu använder väl ingen CD och vinyl längre såklart (utom jag då). Högtalarna var AudioPro Blue Diamond. Jag har kvar dom men kör nu med Dynavoice Challenger M85 (så slipper man blåsa suben) på stereon. Det låter iaf mycket å ganska bra.

    Intressant med hur dina samtal utvecklas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generationsfråga det där. De yngre tycker Bluetoothhögtalare eller mobilhögtalaren låter OK.

      Min CD-spelare (Yamaha) är i förrådet, DVD-spelaren oxå Yamaha är inkopplad men har körts < 5 filmer samt en Yamahareceiver som är halvtrasig och ca 8 år.

      Mina högtalare däremot är Göteborgsbyggda äldre QLN från mitten av 90-talet. 2 stora golvare fram, 1 stor center och 2 stativare på väggen bak. Riktigt bra men den riktiga punchen i actionfilmer saknas till grannarnas glädje. Så en ny reciever, stor TV/projektor och sub får det bli när det blir hus.

      Just det, Har en NAS med några tusen familjefilmer också.

      Ja, nästa samtal blir intressant. Jag ska inte låta AG sätta sig på mig. Jag är så nära FIRE nu om börsen inte fortsätter krascha för länge och jag har jag 5 månaders uppsägningstid från AG:s sida, 2 månaders innestående semester från april samt A-kassa 15 månader = totalt 22 månader försörjning och då är vi precis i slutet på 2023. Och uppsägningstid + semester kan försörja mej dubbla tiden om jag är försiktig som nu. A-kassan blir såklart sämre än lönen och försämras också efterhand.

      Radera
    2. Känns som att du har stärkts gentemot AG. Det gläder mig...

      Radera
  2. Lycka till med allt!
    Mackan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Skakig börs nu, men hellre nu än början i FIRE.

      Radera
  3. Kör hårt bara och tror både din transformation att unna dig lite mer och göra det lite jobbigt för din AG är fina grejor längre fram på din resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Det behöver inte vara att göra transformationen från 100% löneslav till FIRE via en deltid på något år.

      Lite jobbigt blir det nog för AG. Jag har en plan som börjar ta form och snart kommer nästa avsnitt i serien Djurparken.

      Radera
  4. Yo Småland,

    long time no see. Var håller du hus ??

    SvaraRadera
  5. Kommer det inte något nytt intressant inlägg snart?

    SvaraRadera
  6. Tyst om dig en längre tid, ska jag bli orolig?

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  7. Vi saknar dig US och dina uppdateringar. Hoppas allt är bra?

    SvaraRadera