lördag 19 augusti 2023

Optionslösen 18 augusti. Resultat Testperiod 1 (månad 1 av 5)

Testperiod 1 (månad 1 av 5)

Augusti blev första testmånad i en första testperiod som sträcker sig över resten av året där jag ska få ihop formatet för blogginlägg, strategi och redovisning. Jag ska även sätta ett rimligt ekonomiskt mål för helåret 2024 som blir Testperiod 2. Testperiod 1 får dock klara sig utan ekonomiskt mål då jag inte riktigt vet vad jag kan förvänta mig.

Lösenmånadens kassaflöde

Ett löseninlägg som detta ska publiceras en gång per månad helgen efter lösen 3:e fredagen i varje månad och ska innehålla åtminstone nedanstående fasta avsnitt.

Utdelningar

Inga utdelningar har erhållits under lösenmånaden.

Om ett bolags utdelnings X-dag inträffar under lösenmånaden sjunker allt annat lika börskursen med lika mycket, vilket får implikationer för sannolikheten för lösen som måste tas hänsyn till redan vid utställandet av optioner.

Optionspremier

Under lösenmånaden har följande premier erhållits:
2 st SP Alfa Laval 370kr 18aug: 580kr. Löst
2 st CC Axfood 275kr 18aug: 440kr. Förfallen
1 st SP Axfood 260kr 18aug: 120kr. Löst
2 st CC Getinge 195kr 18aug: 940kr. Förfallen 
2 st CC HM 180kr 4aug: 290kr. Förfallen
2 st CC HM 170 kr 18 aug: 280kr. Förfallen
4 st CC Investor 220kr 18 aug: 600kr. Förfallen
2 st SP Investor 210kr 18aug: 190kr. Löst
Summa premier: 3.440kr

Enklast är om alla optioner förfaller och inte går till lösen. Då får jag behålla aktierna (för utställda CC) och kassan (för utställda SP) och är i samma läge som månaden innan och kan ställa ut nya optioner för nya premier (eventuellt med justerade lösenpriser).

Det finns ingen anledning att ställa ut alla kontrakt i samma aktie på samma lösenpris då courtaget är satt per kontrakt på Degiro. Därför kommer jag framöver i fall med flera kontrakt överväga att lägga mig på ett par olika lösenpriser. 

Denna lösenmånad avslutades med en mycket svag börsvecka där jag blev löst på alla mina SP och ingen av mina CC vilket först tömde kassan och sedan dessutom lämnade mig belånad. Dock inte överbelånad då jag räknat med detta som ett worst case-scenario. Händer detta igen köper jag tillbaka någon SP innan lösen och ställer ut en ny SP med nytt pris för att inte bli för högt belånad.

Kursvinster

Inga kursvinster har erhållits under månaden.

Totalt kassaflöde under lösenmånaden

Totalt kassaflöde under lösenmånaden augusti 2023 (mån 24/7 - fre 18/8):
Utdelningar: 0kr
Optionspremier: 3.440kr
Kursvinster: 0kr
Totalt kassaflöde: 3.440kr

Lösenmånadens kassaflöde har som första månad förts in i min nya tabell under fliken Optioner. Jag är nöjd med första lösenmånadens resultat även om sista veckan var svag. Men en månad är ingen månad utan det behövs bra prestationer månad efter månad så att jag får ett starkt genomsnitt.

Årets kassaflöde vid lösen varje månad (fr o m augusti för 2023): 

augusti: 3.440kr
september:
oktober:
november:
december:

2023 års månadssnitt:
Denna månad blir månadssnittet samma som augustisiffran eftersom det är första månaden.

Ovanstående kassaflöde är såklart möjligt att skala upp för att kunna ge en betydande inkomst och därefter är det viktigt att ange att det skapats med en portfölj som vid starten i juli 2023 var värd 238.000kr.

Nästa lösenmånad

Nu ser jag fram emot måndagen 21:a augusti när jag kan ställa ut nya optioner inför lösenmånad september. Några tankar inför det:
  • Eftersom jag är mer än fullköpt och ligger med belåning så blir det enbart CC mot nuvarande innehav. Inga "problem" med att välja vilka SP jag ska ställa ut denna månad alltså. Vid gröna siffror ställer jag ut CC för hela portföljen, men vid röda avvaktar jag åtminstone delvis någon dag.
  • Då jag ligger med 200-600st aktier i varje innehav så kommer jag dessutom kunna ställa ut CC med olika lösenpriser.
  • Nuvarande innehav har inte X-dag för utdelningar att ta hänsyn till under kommande lösenmånad.
  • Eftersom jag ligger ofrivilligt belånad kommer jag att lägga lösenpriset för några CC-kontrakt så att sannolikheten för lösen är hög så att belåningen förhoppningsvis minskar.

Avslutning

Det som saknas ovan är en jämförelse för värdeutvecklingen mellan mitt optionskonto och lämpligt index men det kommer i ett inlägg efter månadsskiftet då jag där vill ha värden från kalendermånad till kalendermånad och inte minst för helåret 2024.

12 kommentarer:

  1. Hur stor optionsportfölj har du? Har själv 50k och är nöjd med 1% i premier per månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har drygt 230k just nu (står i kursivt i inlägget).

      1% i bara premier är rimligt men inklusive utdelningar och kursvinster hoppas jag nog på bortåt 1,5%/månad vilket med ränta på ränta skulle bli 20%/år. Men jag är för oerfaren får att våga skriva det men nu gjorde jag det i alla fall.

      Radera
  2. Intressant att läsa, vilket delta kör du på dina optioner? Löptid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delta, jag vet inte riktigt om jag noterat det men ganska högt i alla fall. Har väl lagt mig 1 eller 2 nivåer från dagens pris så att premien fortfarande är betydande.

      Löptid - hittills alltid 1 månad, utom en CALL för HM där jag köpte fel... 1 månad känns som en lagom period, inte längre än att det är en överskådlig period, inte så kort att det känns meningslöst.

      Radera
  3. Hallå US, tar del din optionshandeln du gör med lika stort intresse som jag gör med Mästaren Glenns! Förstår inte riktigt allt varken i dina eller hans inlägg men med tiden så förhoppningsvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glenns optionsinlägg från senaste året har jag läst flera gånger senaste månaden.

      Funderar på om jag ska skriva ett kom-i-gång-med-optioner for Dummies i höst. Annars är det inte så svårt som det utmålas ibland.

      Radera
  4. Tjenare,

    Det ser ut som att du fått en flygande start med dina premier. Blir kul att följa detta experiment :)

    Ha d gott
    /Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jo tack. Det börjar bra. Den här testperioden 1+2 tror jag kommer bli lärorik - hoppas den får ett bra ekonomiskt utfall oxå bara...

      Radera
  5. Fråga US, cc är väl covered call, men sp? Sell put eller vad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. CC är covered call ja. Med SP menar jag Secured Put eller Cash Secured Put. Alltså en PUT där jag har täckning i kassan (+ eventuell belåning) om det skulle bli lösen - inte ställa ut PUTS där jag inte har råd att betala för aktierna utan att sälja av eller göra insättning.

      När man börjar ett nytt konto med bara kassa är det just en SP man börjar med. Jag gjorde dock fel där förra hösten och bara köpte aktierna och sedan ställde ut en CC därefter.

      Lite som CC där jag inte ställer ut option utan att först ha aktierna - fast tvärtom.

      Har funderat på hur jag ska benämna positionerna och kanske ändrar framöver.

      Aktiekemisten skrev bra om SP https://aktiekemisten.se/2023/04/19/cash-secured-puts/

      Radera
  6. Den här strategin gillar jag men så kör jag med Tastyworks i USA där det finns lite större utbud och enormt mkt bättre optiosplattformar, men kanske kan vara av intresse ändå: https://www.youtube.com/watch?v=IdbLc1JBYYI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, sparar den länken. Såklart ingår det att under 2023-2024:s Testperioder läsa in mig på optionshandel och se om kan jag bli några tiondels procent bättre varje månad än jag var vid starten.

      Radera