lördag 16 september 2023

Optionslösen 15 september. Resultat Testperiod 1 (månad 2 av 5)

Testperiod 1 (månad 2 av 5)

September är andra månaden i en första testperiod som sträcker sig över resten av året där jag ska få ihop formatet för blogginlägg, strategi och redovisning. Jag ska även sätta ett rimligt ekonomiskt mål för helåret 2024 som blir Testperiod 2. 

Om det fortsätter bra året ut kommer jag att kunna ge Optionskontot en extra insättning redan inför nästa års Testperiod 2 om ca 120.000kr, alltså ett tillskott på nära 50% av dagens kontovärde 245.000kr. Dessa pengar skulle i så fall komma från 
  • Preferenskontot som gått dåligt och avvecklas (85.000kr). Direktavkastningen har varit fin men värdeutvecklingen mycket svag så att totalavkastningen blivit riktigt svag.
  • 2 st konton på Avanza för IPOer som avvecklas (24.000kr) då IPOerna lyst med sin frånvaro sedan 2021 och dessa konton stått likvida sedan dess.
  • Samt del av decembers nysparande (10.000kr).
En iakttagelse är att då jag ofta tränar i direkt anslutning till jobbet, inte har internet på jobbdatorn eller vill göra optionsaffärer på mobilen så har jag svårt att dagligen bevaka mina optionspositioner innan stängning. Detta blir dock mycket enklare i FIRE vilket kan innebära högre kvalitet på optionshandeln.
 

Lösenmånadens kassaflöde

Ett löseninlägg som detta ska publiceras en gång per månad helgen efter lösen 3:e fredagen i varje månad och ska innehålla åtminstone nedanstående fasta avsnitt.

Optionspremier

Under lösenmånadens första dag måndag 21/8 har följande premier erhållits:
2 st CC Alfa Laval 370kr 15sep: 1.400kr. Återköpta
1 st CC Axfood 265kr 15sep: 225kr. Återköpt
2 st CC Axfood 270kr 15sep: 220kr. Förfallna
2 st CC Getinge 190kr 15sep: 450kr. Återköpta 
2 st CC HM 165kr 1sep: 420kr. Lösta
3 st CC Investor 210kr 15sep: 570kr. 1 st löst, 2 st återköpta
3 st CC Investor 215kr 15sep: 180kr. Förfallna
Summa premier: 3.465kr

Denna lösenmånad blev det bara CC då jag förra månaden blev tjock i portföljen när alla SP löstes och ingen CC löstes. Igen lyckades jag med konststycket att ställa ut HM-kontrakt med kortare löptid än tänkt vilket är lätt hänt då just HM har optioner för varje vecka.

Flera innehav har under lösenmånaden gått bra och jag var inte beredd att låta dessa gå till lösen så jag bestämde mig i sista stund på lösenfredagen för att köpa tillbaka dessa CC och i minuten efter ställa ut nya CC med nytt pris och lösen en månad framåt. Det är en konstig känsla av misslyckande när aktiekursen har gått för bra för mina utställda köpoptionskontrakt! Detta är vad jag förstår att rulla optionerna framåt och det är första gången jag gör något sådant. Kassaflödet för detta blev för lösenmånadens sista dag fredag 15/9:
2 st CC Alfa Laval 370kr 15sep: -820kr
2 st CC Alfa Laval 380kr 20okt: 1.440kr
1 st CC Axfood 265kr 15sep: -440kr
1 st CC Axfood 270kr 20okt: 320kr
2 st CC Getinge 190kr 15sep: -2.200kr
2 st CC Getinge 195kr 20okt: 1.840kr
1 st CC Investor 210kr 15sep: -550kr
1 st CC Investor 210kr 15sep: -540kr
2 st CC Investor 215kr 20okt: 920kr
Summa premier: -30kr 

Kursvinster

Under lösenmånaden har följande kursvinster erhållits:
200 st HM: -472kr
100 st Investor: 1.630kr
Summa kursvinster: 1.158kr

HMs "kursvinst"
Kontraktet för HM från ovan löstes på lösendagen 1sep och gav en "kursvinst" på -472kr till följd av en rejäl uppgång. Detta var ett köp från sent 2021 när jag gjorde mina första trevande försök med optioner. Hade jag inte legat belånad hade jag kanske rullat positionen genom att köpa tillbaka optionskontrakten samt ställa ut nya längre fram med högre lösenpris. Nu valde jag i stället att minska belåningen med 33.000kr. 

Under denna långa innehavsperiod av HM har dock utdelning på 1.950kr (-30% skatt) erhållits utanför min mätperiod som började augusti 2023. Det har även erhållits optionspremier om totalt 3.630kr varav bara 990kr inkommit under mätperioden. Detta gör att hela affären är bättre än vad jag redovisar men jag har bestämt mig för att hålla hårt på kassaflödets datum och då blir det så här.

Investors kursvinst
Jag ligger ganska tung i Investor och bestämde mig för att låta ett kontrakt gå till lösen och casha in en kursvinst för en del av innehavet. Dessutom ville jag minska belåningen ytterligare.

Utdelningar

Inga utdelningar har erhållits under lösenmånaden.

Totalt kassaflöde under lösenmånaden

Totalt kassaflöde under lösenmånaden september 2023 (mån 21/8 - fre 15/9):

Optionspremier: 3.435kr
Kursvinster: 1.158kr
Utdelningar: 0kr
Totalt kassaflöde: 4.593kr

Lösenmånadens kassaflöde har som andra månad förts in i min tabell under fliken Optioner ovan. 

Jag är nöjd med även andra lösenmånadens resultat även om kursförlusten i HM svider lite samt att det blev lite väl många rullningar. 

Årets kassaflöde vid lösen varje månad (fr o m augusti för 2023): 

augusti: 3.440kr
september: 4.593kr
oktober:
november:
december:
Totalt kassaflöde helåret: 8.033kr

2023 års månadssnitt: 4.016kr

Ovanstående kassaflöde är såklart möjligt att skala upp för att kunna ge en betydande inkomst och därför är det viktigt att ange att kassaflödet skapats med en portfölj som vid starten i juli 2023 var värd 238.884kr.

Nästa lösenmånad

Nu ser jag fram emot måndagen 18:e september när jag kan ställa ut nya optionskontrakt inför lösenmånad oktober. Några tankar inför det:
  • För stor del av portföljen är kontrakt redan utställda genom rullningarna ovan så det blir inte så mycket i premier kommande månad. Men rullningarna har som syfte att skydda orealiserade kursvinster som jag hoppas kunna realisera längre fram.   
  • Axfood har X-dag för utdelning 4,00kr 21/9 vilket lämnade mig 2 alternativ:
    a) vänta in X-dagen innan jag ställer ut CC då det bara är några dagar in på lösenmånaden och håva in utdelningen men med 30% skatt.
    b) försöka få in premier redan 18/9 motsvarande utdelningen utan skatteeffekt.
    Jag har 300 st aktier och för 100 st har jag redan ställt ut ett CC-kontrakt enligt rullningen ovan, men för de 200 st övriga aktierna kommer jag att se vad resp alternativ kan ge på måndag.
  • Eftersom både HM och Investor gick till lösen finns det tillgängligt kapital för att ställa ut par SP (Secured Puts). Det känns som att jag varje månad vill ha balans mellan utställda SP och CC.

Avslutning

Det som saknas ovan är en jämförelse för värdeutvecklingen mellan mitt optionskonto och lämpligt index men det kommer i ett inlägg efter månadsskiftet då jag där vill ha värden från kalendermånad till kalendermånad och inte minst för helåret. Denna jämförelse kallar jag avkastningstävling och för in i min andra tabell på Optionsfliken.

14 kommentarer:

  1. Hallå US,

    det är du o Glenn nu!

    Försöker följa med men inte riktigt där än...

    Kan du förklara dessa rader lite mer i detalj:

    2 st CC Alfa Laval 370kr 15sep: 1.400kr. Återköpta

    2 st CC Alfa Laval 370kr 15sep: -820kr

    Vore hyggligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag och Glenn - jo man tackar! Kolla även FIRE-Björn i min läslista som har ett intressant sätt att redovisa sina optionsaffärer i tabellform. Det tog dock en stund innan jag fattade...

      Absolut kan jag göra ett försök att förklara. Kort sagt är det samma optioner (värdepapper) som säljs 21/8 för 1.400kr som köps tillbaka 15/9 för 820kr.

      Längre version:
      Mån 21/8 ställde jag ut (sålde) 2 st kontrakt Alfa Laval Covered Call med lösenpris 15sep 370kr och fick för detta in 1.400kr till kassan.

      Spola fram tiden till kl 17.00 15/9. Alfa Laval står i 373kr och är "in the money" och troligen blir jag löst på optionerna om en halvtimme och får 370kr när marknadspriset är 373kr. Jag ville dock behålla aktierna och löser därför min (options-)position i aktien genom att köpa tillbaka mina egna optionskontrakt för 820kr (-820kr i kassan). Till sist ställer jag ut nya optionskontrakt med nytt lösendatum och nytt lösenpris och får för detta in 1.440kr till kassan.

      Att rulla optionerna vidare en månad framåt på detta sätt är INTE vad jag vill men nu hade jag kommit lite snett med mina positioner.

      Radera
    2. Jag klippte bort väsentlig info insåg jag, datumen för utställande osv. 21/8 samt 15/9.

      1 st kontrakt innbär väl 100 st aktier så summan du går in med är väl 2*100*370 så runt 75 tkr? Fast med CC så ägde du alltså dessa 200 st aktier? Och du sätter ut CC att sälja till 370 krs.

      Nu stod de den 21/9 i 373 krs och du rullade för du hoppas de fortsätter klättra upp?

      Radera
    3. Stämmer. Jag har bara handlat 2 dagar under månaden: 21/8 och 15/9 och de är separerade i inlägget.

      Stämmer att jag gav 74.000kr för de 200 aktierna (370kr/st). Hade jag inte gjort rullningen hade jag fått 1.440kr i premier men inte gjort någon kursvinst trots marknadsvärde 373,40 då lösenpris var just 370kr.

      I fredags 15/9 stod de i 373,40kr stämmer. Jag ställde ut nya CC-kontrakt 380kr med lösen 20/10 och hoppas egentligen på att de kontrakten förfaller vid en kurs på strax under lösenpris. Skulle de gå över lösenpris nästa månad kanske jag är nöjd med 10kr/st i vinst och optionspremie och struntar i rullning? Och i stället ställer ut SP för att köpa tillbaka aktierna för säg 370kr.

      Radera
  2. Hm än fråga till är inte det fundamenala här i prissättningen att de som sätter priset anser att aktien bör gå bättre? Annars hade de väl inte betelat CC premien på 1440 kr? Nu blev det precis så och du förlorade 820 kr för att köpa tillbaka och därmed blev din "vinst" 1440-820 = 620 kr? Vad blev nya premien vid rullningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var mina första rullningar och tiden var knapp med 20min för 9 affärer... Lite dyrt tycker jag det blev men inte så illa som du skriver.

      Jag betalade 820kr för att behålla 200st aktier som annars skulle sålts för 370kr när marknadspriset var 373,40 vid stängning. Detta underpris för 200st aktier á 3,40kr hade ett värde på 680kr vilket jag betalade 820kr för. Lite för mycket betalade jag alltså men en sådan detaljanalys hanns inte med.

      Nya premien blev 1.400 kr men då har jag skruvat upp lösenpriset 10kr oxå.

      Radera
    2. Ok, börjar hänga med lite nu då. Tack US!

      Radera
    3. Och det du betalade, 680 kr kom från 200 * 3.4 så man får betala ikapp värdeökningen vid rullning?!

      Radera
  3. Hejsan,

    Det ser ju riktigt stabilt och bra ut detta. Det verkar som att du kommit igång fint. Kul också att du fått testa på att rulla några positioner :)

    Övning ger färdighet...
    Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jo tack det ser bra ut. Det var intressant att rulla positioner.

      Övning ger färdighet - så är det. Det räcker inte att läsa på och titta tillbaka på hypotetiska affärer om jag hade gjort si eller så hade jag tjänat så mycket. Det krävs att man gör affärer på riktigt med den osäkerhet som då finns.

      Radera
  4. Så hr tycker ni det fungerar med DeGiro? Antar ni är positivt inställda, eller? DeGiro verkade ju initialt väldigt bra men sen dök problem efter problem upp med plattformen och själv glad jag inte bytte över. För optioner kanske saken är till DeGiros fördel och en annan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. DeGiro fungerar bra för mig. Av någon anledning måste jag stänga av VPN ibland för att kunna logga in. DeGiros plattform är torftig men fungerar stabilt. Pengaöverföringen via Trustly fungerar inte alltid men det kan jag ta. Som jag skriver på min optionsflik är priserna så höga på Avanza/Nordnet att det knappt är lönt med optionsaffärer, men på DeGiro är det så mycket billigare att det funkar.

      Radera
    2. Sen återkoppling här men hektisk vecka. Hm, knappt lönt på Avanza/Nordnet... Låter ju inget vidare alls faktiskt... Tack för all info US!

      Radera
    3. Kolla stycket (reklam!) längst ner på optionsfliken så har jag skrivit ner lite priser.

      Radera