lördag 30 september 2023

Uppdatering september. Optionskontot vinner över Index igen!

 Läge 2023-09-29 med 78 stenar i burken och 22 stenar i glaset

Huvudkontona med långsiktiga innehav har under andra halvan av september gått dåligt som för de allra flesta, men jag får försöka påminna mig om att det är just långsiktiga innehav.

Jag visar igen min nedräkningsburk för FIRE där glasburken fick 100 stenar 2023-05-02 när jag började mitt nya jobb. De 100 stenarna symboliserar de 100 veckorna fram till tänkt FIRE från och med april 2025 och på fredagen varje vecka plockar jag ur en sten och lägger i whiskyglaset. Med 22 stenar i whiskyglaset ser jag verkligen att jag redan kommit en bit på vägen. 

Såklart kan det hända saker som försenar FIRE men tidigare än april 2025 kan det inte bli. Om jag till exempel skulle jobba även april, maj och juni 2025 och ha semester i juli skulle dessa inkomster kunna försörja mig hela 2025 utan att behöva röra min Pengamaskin som därmed skulle få utvecklas i fred ett extra år. Även om det skulle vara utan kapitaltillskott utifrån. Detta är min huvudreservplan om Pengamaskinen är något för liten vid ingången av 2025 vilket kan bli fallet om börsen fortsätter hanka sig fram.

Månadens personliga chock var när Styrelseledamoten från mitt förra jobb ringde vilket blev till populärt inlägg.

Nya optionskontrakt är utställda sedan 18:e september men mer om detta kommer efter lösen 20:e oktober.

Träning-Kost-Vila

Ihop med optionerna blir träning huvudfokus nästa år och kanske träning kommer få egna inlägg. Jag har sedan maj börjat träna efter drygt 10 års uppehåll och nu börjar jag se lite resultat. Det tar helt naturligt lite tid att se resultat när en otränad, fet, gamling (53 år) börjar träna. Och helt ärligt var det motigt maj, juni och juli för att sedan börja släppa något. På plussidan har jag 3 friskvårdstimmar per vecka och gratis tillgång till ett toppgym precis i anslutning till arbetsplatsen. Dessutom har jag en mycket bra träningsbakgrund fram till 30-årsåldern och hoppas på ett visst muskelminne. 
Det heter ju Träning-Kost-Vila och under allt för lång tid har jag fokuserat på Vila för att sedan maj skapa en rutin av lustfylld men inte så strukturerad Träning. Det har varit ett tillräckligt och mycket stort steg att ta sig upp från soffan till regelbunden träning minst 3 gånger per vecka och jag känner fortfarande inte att det faller sig helt naturligt att träna. 

Nästa steg tas nästa år och då ska träningen struktureras och framsteg mätas och dessutom ska jag koppla på en inledande version av det tredje benet med bättre Kost.

Avkastningstävling: Optionskonto vs aktieindex

Mest spännande i detta månadsinlägg tycker jag avkastningstävlingen mellan Optionskontot och Aktieindex är.

Jag har valt att jämföra min avkastning med OMXSGI som är ett svenskt avkastningsindex som tar med både aktiernas kursutveckling och deras utdelningar i beräkningen och därför ligger närmast det sätt jag utvärderar resten av portföljen på - alltså totalavkastning.

Utdelningssmålänningen vs OMXSGI, -1,17% vs -2,03% (månad, 2 - 0)
Utdelningssmålänningen vs OMXSGI, -0,03% vs -5,72% (årsbasis, men för 2023 bara aug-dec)

För andra månaden av två möjliga vinner jag avkastningstävlingen över index, denna gång med "bara" 0,86 procentenheters differens. Eller är det "bara" då det på årsbasis skulle vara +10 procentenheter bättre än index och det borde vara godkänt? Det behövs fler månader för att veta detta och det är ju precis det mina testperioders 5 + 12 månader ska få bevisa (aug-dec 2023 resp hela 2024). 

För att överskådligt vissa denna avkastningstävling över tid har jag lagt in ytterligare en månad i min tabell på Optionssidan. Denna månad har jag förenklat tabellen mot förra månaden för att öka läsbarheten.

I det månatliga löseninlägget redovisar jag skapat kassaflöde men på något sätt är det ändå kontobehållningen som visar det riktiga värdet då det är det som blivit över till mig efter alla avdrag för avgifter, belåningsräntor och utdelningsskatter. Förutom då för ISK-skatt och ränteavdrag för aktiebelåning som återfinns på deklarationen. 

4 kommentarer:

  1. Bra inlägg. Härligt med fler Options-trejders man kan följa och läsa om. Din plan om Fire 2025, vill du avslöja hur mycket kapital du känner att du kan klara dig på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att jag som räknar så mkt inte kan ge ett rakt svar på den frågan! Men jag har vänt på frågan och frågat mig hur mkt jag netto behöver varje månad (vi talar om ca 25.000kr/mån) för att leva det liv jag vill på passiva inkomster.

      Och mängden kapital beror då på hur många procent jag kan plocka ut ur portföljen på ett hållbart sätt. Hade jag haft Glenns strategi med all in i optioner och samma skicklighet hade 2 MSEK räckt med marginal. Hade jag haft 4%-regeln hade jag behövt mycket mer: 6 MSEK ger 20.000kr/mån och tjänstepension fyller upp till målet 25.000kr.

      Jag får nog be om att återkomma men mindre än 6 MSEK och mer än 2 MSEK. Idag är portföljen värd 2,6MSEK netto och lägenheten som ska säljas och bytas till smålandshus bör ge 1,5MSEK netto i vinst när allt är betalt inkl huset. 4 MSEK har jag redan idag alltså. Räcker det? Kanske om optionshandeln går bra...

      Radera
    2. Får du bara lite snurr på dina optioner, så kommer 4miljoner att räcka väldigt långt för dig. Tror dessutom inte du behöver ta allt för stora risker för att leverera långt över 30.000kr i månaden via premier med ett så pass stort kapital.

      Fin fin start by the way. Utklassar ju index :)
      /Glenn

      Radera
    3. 4 MSEK all in på optioner tror jag inte på (ännu). Måste få kläm på risknivån för optionshandel vs långa innehav under 2023 och 2024. Jag ser ju hur du Glenn plockar in relativt jämna summor månad efter månad oavsett hur börsen går vilket tyder på lägre risknivå än för långa innehav och utdelningar? Men även 1 MSEK på optioner skulle kunna ge en bra slant.

      Tack, jo en bra start där jag slår index rejält. Vågar inte extrapolera mina 2 månaders vinst över index med 6,5% till helår för då blir det rent löjligt bra siffror. Vill nog ha några månader till innan jag gör det. Har ju en väldigt smal optionsportfölj och hur ett enskilt papper går ger stort avtryck.

      30.000 kr/mån netto som uttag är nog den nya siffran på vad jag kommer att behöva. Det är ca 26.000 kr/mån från min Utgiftsbudget plus ISK-skatt på 4 MSEK vilket med 1,2% skatt blir 4.000 kr/mån ytterligare.

      Radera