lördag 14 oktober 2023

IPO Rusta - så tänker jag

IPOerna duggar inte tillnärmelsevis lika tätt som under 2021 vilket såklart tillskrivs börsklimatet. När ett företag nu vågar sig på en IPO tyder det på ett visst självförtroende. Eller är det dumdristighet?

Se gärna min specialflik för IPOer.

Rusta är den första IPO jag tecknar sedan LumenRadio i december förra året.

Varför då?

1. Jag följer min strategi från länken ovan om att IPOn ska vara omskriven och helst då positivt. Flera bloggar, forum och även Affärsvärlden är positiva även om priset anses lite högt.

2. Både Avanza och Nordnet erbjuder teckning denna gång men så är det inte alltid och det är därför man bör ha konton på både Avanza och Nordnet. Jag tecknar 4 st minimiposter á 150 st aktier på Avanza ISK och KF samt Nordnet ISK och KF för att öka min chanser för tilldelning.

3. Om jag får tilldelning säljer jag första dagen. IPOer är aldrig företag som passar min långsiktiga strategi.

PS Vill ni vara med med är deadline för teckning 2023-10-18 kl 15.00. Handeln startar redan 2023-10-19 så om jag får tilldelning blir kapitalet uppbundet en väldigt kort tid.

Hur gör och tänker ni?

3 kommentarer:

  1. För mig känns det lite väl mycket som lotteri. Hade det varit ett företag som jag skulle vilja äga i längden (som engcon för ett tag sedan) så hade jag kunnat chansa på att antingen vara långsiktig eller ta en snabb vinst, men Rusta är inte det företaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotteri känner jag alltid att det är när det är IPO:
      1. Först är det lotteri om man ska vara med eller ej då det alltid går hitta diametralt motsatta åsikter.
      2. Sedan är det lotteri om man ska få tilldelning eller ej. Och full eller bara delvis tilldelning.
      3. Sedan är det lotteri om det blir vinst eller förlust vid försäljning efter eventuell tilldelning.

      Det är ju inte heller till storleken något som direkt riskerar att försena FIRE men ger lite spänning till vardagen.

      Engcon, jag tror jag tecknade den men inte fick något men är inte säker.

      Radera
    2. Tror alla ville ha engcon-aktier. Jag fick inte heller något.

      Radera