torsdag 21 september 2023

Skadeglädje är enda sanna glädjen!

Har ikväll pratat med en person (vi kan kalla honom Styrelseledamoten...) med mycket god insyn på min förra arbetsplats, en mindre (30-talet anställda) hantverksfirma som jag kallat Djurparken i en serie inlägg innan jag i maj 2023 slutade för att börja på Statlig Myndighet.

Jag arbetade där 10 år som administrativ allt i allo: controller, ekonomiansvarig, växeltelefonist, IT-ansvarig, ledningsgruppen, löneadministratör, personaladministration, innesälj, marknadsföring, inköpsansvarig, kontraktsansvarig.

Man kan säga att jag jobbade med allt UTOM praktiskt hantverksarbete, bil- och maskinservice, arbetsledning, rekrytering och sälj.

Allt detta på en deltid 70% för att VD/ägare ville spara några kronor på min heltid. Hade det inte blivit en deltid hade jag nog stannat kvar till FIRE.

Vidare till dagens läge:

  • Lönekonsulten som skulle ta över lönearbetet för 100.000 kr/år fungerar inte och det har redan missats att betala löner.
  • Redovisningskonsulten har såklart ingen förståelse för verksamheten och kostnader bokförs inte på rätt projekt utan VD har fått ta över detta och är på väg att att gå in i väggen och har redan varit hemma en del p g a stressproblem.
  • Produktionschefen som skulle ta hand om kundreskontra, controlling och kundkontrakt har ingen ekonomisk utbildning och klarar inte av det utan även detta har VD fått ta.
  • Servicechefen har tagit över IT-ansvaret och marknadsföring och det fungerar och han hade faktiskt sagt upp sig innan jag slutade men drog tillbaka uppsägningen när han fick mer avgränsade arbetsuppgifter. Hade han försvunnit hade det varit ännu värre.
  • Driftschefen fick ta över personaladministration, inköpsansvar, innesälj och telefonist men hon har sedan länge post-Covid som nu har förvärrats igen, troligen av stress, och är halvtidssjukskriven.
Innan jag kom in i bolaget hade VD/ägare alla mina uppgifter men då var företaget så mycket mindre och han ska nu ha blivit förvånad över hur mycket det var jag gjorde i det fördolda för att hjulen skulle snurra.

Kvällens samtal var en trevare om huruvida jag är intresserad av att komma tillbaka. Inte chans sa jag - inte ens med en heltid och en rejäl löneförhöjning. 

Med troligen runt 2år kvar till FIRE kommer jag att satsa på mitt eget välmående så att jag går in i FIRE frisk och kry med full kraft. Då spelar inte ett par hundra tusen mindre i lön på ett par år så stor roll.

Inte så lite skadeglad är jag faktiskt och det blir intressant att se om vinsten faller tillbaka när jag försvunnit. När jag kom in 2013 hade företaget aldrig gjort vinst under sina första 10 år. Jag vände upp och ner på allt och lyckades vända till vinst redan 2014. Därefter växte firman långsamt och med ökande lönsamhet enligt plan och 2022 var det bästa året någonsin. 2023 kommer att bli bra då det var dukat för det redan när jag lämnade i maj, men från och med nästa år kan det bli besvärligare och det ska bli intressant att följa.

16 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, lite skivfel så igen...

      Haha, jag förstår, känner och njuter med dig US! Ja, jag är övertygad om att en hel del verksamheter, både mindre och större borde visa mycket större omsorg om några av sina eldsjälar för utan dem blir det varken lugn, vinster, bonusar och annat för de högre förmågorna som mest sitter av tiden på de flesta ställen eller irriterar medarbetarna med diverse kurser och möten som ingen efterfrågat eller ens behöver..

      Men ändå, uteslut inte en comeback ännu. Den kan bli lönande av vad jag läser in. Om du sätter villkoren så blir saken annorlunda mot innan!

      Men som vanligt: MOT FIRE US!
      /Kalkyl

      Radera
    2. Jag funderar lite på det men fortfarande. Det var inget erbjudande ikväll men trevare var det.

      Hade förresten medarbetarsamtal på nya arbetsplatsen igår vilket gick såklart gick bra då jag är rätt överkvalificerad egentligen. Chefen frågade om jag riskerar bli uttråkad och jag svarade nej. Dock frågade hon om vad jag vill på lång sikt och då sa jag att jag faktiskt kan tänka mig att lämna avdelningen för en annan mer kvalificerad tjänst, dock närliggande.

      Hon kom faktiskt direkt med förslag att jag kunde gästspela i projekt på den nya avdelningen redan nästa år samtidigt som jag är med i nuvarande avdelning. Chefen är faktiskt väldigt lyhörd och riktigt bra.

      Radera
  2. Ja, nog skulle man känna en hel del skadeglädje i din situation.

    Skoj att du har det bra på nya jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog en naturlig reaktion att känna lite skadeglädje.

      Tack, jo nya jobbet trivs jag bra med - men inte mer än att jag fortfarande vill ha FIRE mer ändå.

      Radera
  3. Hej US,
    Att läsa hur det går till på vissa företag gör mig ledsen. Inte bara hur din situation varit men också att företag och personal missköts av en kombination av girighet och okunskap.
    Lite skadeglädje kan man ha men i slutändan finns bara förlorare.
    Trots detta glad att det verkar löst sig för din personliga del.
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Småföretag där VD, Ägare och Grundare är samma person gör att han ju är Företaget. Ibland märkte man han att han läst en managementteori som han ville testa i verkligheten och just nu är det outsourcing.

      Skadeglädje är absolut en negativ känsla utan vinnare men jag är bara mänsklig...

      Tack, jo nya jobbet känns bra. I början tänkte jag nog sitta av ett par år där men nu är jag lite sugen på att ta ett steg uppåt ganska snart - detta var omöjligt på Djurparken där jag "bara" kunde jobba med det att förbättra det jag redan gjorde.

      Radera
  4. Intressant läsning, har själv bakgrund från företagande i olika former. Min erfarenhet är att man verkligen ska uppmuntra och låta personal utvecklas om viljan hos dom finns. Har alltid haft tänket att duktigt folk som är lojala ska belönas, de extra kronorna och den uppmärksamhet det kostar är värt mångdubbelt i avkastning. Sedan brukar det också bidra postivt till en bra stämning på arbetsplatsen.

    Det negativa är vid hög tillväxt blir det svårare att belöna anställda pga av snåriga regelverk samt att vissa då känner sig att dom inte får betalt för det dom gör (oftast dom som kanske inte gör nåt heller).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket intresse jag fick när jag skrev ett känsloinlägg. 10 år på Djurparken och min lojalitet var hög i alla fall 9 innan det började pratas om förändringar. Men såklart skötte jag mitt jobb även då men kanske inte med det lilla extra.

      Det hade varit ganska lätt att belöna mig då min roll inte liknade något annat i företaget. Uppskattning och en heltidslön som Produktionschefen (+100.000 kr mot min heltidslön) hade räckt långt.

      Radera
  5. Ändå lite stort av din fd VD att krypa till korset. På min Cirkus vet jag inte om det skulle inträffa. Knappast, där är prestigen alldeles för hög.

    I det här fallet kan jag hålla med om att skadeglädjen kan vara stor och sann. Annars försöker jag hålla mig undan från sånt, det slår ofta tillbaka på en själv. Gräv en grop åt någon annan att ramla i, du faller strax däri själv.

    Även jag tycker att det finns en liten öppning för dig, om du nu inte vantrivdes något oerhört av multipla anledningar alternativt trivs väldigt bra nu efter bytet av arbetsgivare, att överväga. Som ngn annan sa, förutsättningarna är nu gynnsammare i alla riktningar. Inte minst ekonomiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var alltså Styrelseledamoten som jag är en riktig vän med sedan skoltiden som hjälpte mig in på Djurparken som ringde igår.

      Styrelseledamoten har varit på Djurparken och pratat med VD och de andra i inlägget och sedan ringt mig. Han har alltså lojalitet med både mig och VD vilket kanske är lite knepigt för honom.

      Skadeglädje är en negativ känsla absolut som man ska vara försiktig med, men känslor är svårstyrda och jag skrev inlägget precis efter samtalet igår...

      Anledningar till att jag inte trivdes var a) deltid som inte räckte till vare sig ekonomiskt eller för att göra ett bra jobb b) för låg lön även med 100% c) VD var inte nöjd med min prestation (då) vilket jag fick höra med multipla nålstick som vart och ett inte var så farligt men tillsammans summerade till något avgörande.

      Om det kommer ett konkret erbjudande kommer jag såklart att utvärdera det. Jag vill ha:
      1. En ursäkt
      2. En sign on-bonus
      2. Mer semester (än 5 veckor)
      3. Högre lön
      4. En utrensning av arbetsuppgifterna där "bara" de ekonomiska uppgifterna återstår. Det var säkert >90 av arbetstiden ändå men småuppgifterna störde en del.

      Radera
    2. Företaget har inte betett sig bra mot dig. Verkligen inte. Dessutom bristande självinsikt och kunskap om verksamheten när du inte gavs upprättelse, nya villkor etc innan du lämnade.

      Det är samma lika på min Cirkus, viktiga kuggar som lämnar efter flera år av försök till att skapa förståelse. Men de högsta sitter bara där med huvet uppe i arslet och från den belägenheten är det svårt att se något klart.

      Radera
  6. Bra förhandlingsläge

    SvaraRadera
  7. Men varför i hela friden skulle du vilja gå tillbaka till djurparken igen…vad jag förstår av dina inlägg så är mycket av de hälsoproblem du har haft kopplade till detta företag och för det finns inga pengar i världen. Njut du istället av att du nu har ett bra jobb med utvecklingsmöjligheter och en chef som verkligen verkar bry sig om dig och övriga anställda. Hellre arbeta 6 månader extra på en bra arbetsplats än att vantrivas en något kortare tid innan FIRE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. NEJ! Det kommer inte hända någon återgång. Du har rätt om hälsa (vill gå in i FIRE frisk, stark och positiv) och bra jobb nu.

      Radera