lördag 5 augusti 2023

Funderingar om optionshandel i väntan på lösendatum 18aug

Optioner tar upp mycket av min tankeverksamhet just nu och då är det naturligt att det blir några blogginlägg om det också.

Fredagen 18:e augusti är det lösendatum för mina utställda optioner och strax därefter ska jag redovisa hur lösenmånaden förflutit i både en nydesignad översiktlig tabell (OBS! tabellen är såklart inte helt ifylld för augusti ännu) och i ett blogginlägg. 

Den nya tabellen

Den nya tabellen visar erhållna optionspremier och aktieutdelningar samt kursvinster för respektive lösenmånad. Med lösenmånad avser jag måndagen efter 3:e fredagen i månaden (lösendagen) till och med lösendagen månaden efter.

Jag tycker att alla 3 värdena i tabellen behövs då det faktiskt går att maximera erhållna optionspremier med följd att kursvinsterna blir desto svagare. Uppenbar risk för suboptimering alltså!

Testperiod

Efter semestern startade en längre testperiod för min optionshandel:

  • Testperiod 1: Under lösenmånaderna augusti till och med december 2023 ska jag få ihop formatet för blogginlägg, strategi och redovisning samt sätta mål för 2024.
  • Testperiod 2: Notera kontosaldot 31/12 2023 och kör på med och finslipa strategin som satts ovan för lösenmånaderna januari t o m december. Notera kontosaldo 31/12 2024. Differensen mellan de båda kontosaldona blir den skapade värdeförändringen för året, inklusive kostnader och orealiserade kursvinster. Tillkommer gör dock ISK-skatt samt ränteavdrag för eventuellt utnyttjad portföljkredit som återfinns på Inkomstdeklarationen.
  • Utvärdering testperiod 2: Beroende på utfall 2024 så utöka med lite mer pengar, avveckla eller kör ett år till utan tillskott av mer pengar. Innan testperioderna är över är det däremot olämpligt med insättningar då det krånglar till utvärderingen.
  • FIRE: FIRE är planerat till våren 2025 men första uttag är tänkt först 2026 då 2025 ska finansieras med lön och buffertkonto. Blir utvärderingen av testperiod 2 väldigt positiv utökas kontot till 2026 med en större summa från geoarbitraget som beräknas ske under andra halvan av 2025.
 

Uttag från optionskontot i FIRE

En nyhet är att optionshandeln som ju sker på eget separat konto på Degiro ska undantas från beräkningen som görs för andra FIRE-uttag. I FIRE ska uttag från optionskontot i stället tas från det skapade kassaflödet eller värdeförändringen som måste vara större än uttaget med Vanguards dynamiska hybridmodell för att det ska vara någon mening med optionshandeln. Men exakt hur funderar jag på fortfarande.
 
En lösning är att jämföra kontobehållningen ett visst datum (företrädelsevis 31/12 som för alla andra konton) med året innan och plocka ut hela differensen eller möjligen differensen med avdrag för att täcka upp för inflation. På så sätt tas hänsyn även till courtage, räntor, utdelningsskatt och andra kostnader som kontot har belastats med under året. Därmed behöver jag inte räkna med dessa i alla andra inlägg utan kan nöja mig med bruttosiffror där.


Optionshandel är inte helt passiv inkomst

En iakttagelse som jag egentligen gjorde redan 2021 när jag gjorde mina första optionsaffärer är att man bör bevaka sina positioner vilket gör optionshandeln betydligt mindre passiv än att till exempel ha en bred portfölj och bara inkassera utdelningar. Detta för att kunna ändra sina positioner under en lösenmånad när inte allt går som man först tänkt vilket jag tror kan vara en väg till bättre affärer jämfört med alternativet att bara sitta still fram till lösendagen och se vad som händer.

Nu när jag arbetar på myndighet har jag att svårt bevaka mina positioner dagtid då jag inte bör göra det på jobbdatorn och likt Dividend Glenn inte heller vill använda mobilen till trading då det lätt blir fel. Till detta att jag ofta tränar i direkt anslutning till jobbet på eftermiddagen så hinner jag inte alltid hem innan 17:30. Detta är ett problem nu, men i FIRE blir det närmast en fördel att ha något att göra och då kan jag se över mina positioner varje dag och troligen även därmed öka intensiteten i optionshandeln.

4 kommentarer:

  1. Tjenare,

    Riktigt snygg tabell du kommit upp med. Verkligen kul att få med alla detaljer i tabellen för att verkligen se vart degen kommer in. Själv har jag endast premier och utdelningar i en klump i min tabell. Men kanske tar efter din uppställning inför nästa år :)

    MVH
    Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag kollade in din tabell och såg att jag ville ha ännu mer information. Min tabell kan komma att bli lite lång men jag tror att det kanske inte blir mer än 10-12 bolag på ett år för mig och det ska väl funka. År 2 kan jag ju börja om med nya bolag.

      Radera
    2. Ja, det kan bli en rätt lång tabell och jag uppdaterar min tabell manuellt på bloggen, då jag måste göra något fel när jag laddar upp screenshots på mitt excel dokument. Mina bilder blir små oläsbara bilder. Det hade också varit intressant att splita på premierna för att se vad som är CALLS och PUTS.

      Radera
    3. Jag provade att göra tabellen (som du) i Blogger med HTML-kod (som jag knappt kan) men det blev för jobbigt. Dock mer läsbart.

      Nu gör jag bara klipp i Google Sheets med Skärmklippvekrtyget och lägger in i blogginlägget och ändrar storlek till 'Stor' bild i Blogger.

      Dela även i CALLS och PUTS hade varit intressant men då blir det för mycket att visa på bloggen och en ytterligare sidoredovisning bara i Google Sheets blir för jobbigt.

      Radera