söndag 30 juli 2023

Igång med optioner igen

Dividend Glenn inspirerar fortsatt med sitt fina kassaflöde för sina optionsaffärer. Jag ger mig på att helt fräckt inspireras av ett både lysande och upplysande inlägg från Glenn från i mars.

Tredje fredagen i varje månad är det optionslösen och måndagen efter detta är den viktigaste dagen i månaden för varje optionshandlare.

Nedan anges alla mina affärer denna vecka med kommentar. Så här detaljerat orkar jag inte skriva varje månad, särskilt inte om det börjar bli flera tiotals affärer varje månad. Men så här i början känns det bra att skriva ner hur jag tänkt.

Jag anger nedan alltid bruttosiffror. Men med courtage på cirka 20 kr/kontrakt (100 st aktier) blir det inte lönsamt om aktierna är för billiga - bortåt 200 kr tycker jag är en nivå som aktien bör ligga på. Gärna 600 kr också men sedan börjar posterna bli väl stora för mig att hantera med det ISK-konto på DeGiro som är avsett just för optionshandel och har ett värde på ca 240.000 kr.


Måndag 24/7

2st CC Getinge 195kr med lösen 18aug. Premie 940kr
Kommentar: Dessa 200 st aktier har jag haft sedan i höstas med GAV 220kr men på de nivåerna finns inget intresse att köpa CALL så jag försöker att sänka mitt GAV med premierna och hoppas jag inte blir löst för i så fall blir det en stor kursförlust som realiseras. Å andra sidan är ju förlusten sedan länge redan där även om den inte är realiserad. Förhoppningsvis kan jag göra detta några gånger innan jag blir löst men en förlust lär det bli ändå. Alternativet är att "rulla" optionen, dvs köpa tillbaka min CALL och ställa ut den längre fram i tiden med nytt pris. DeGiro verkar ha en funktion för kombinationsorder som klarar detta. 

2st CC HM 180kr med lösen 4aug. Premie 290kr
Kommentar: Dessa 200 st aktier har jag haft sedan i höstas med GAV 167kr och jag lägger mig med lösen 180kr strax över både GAV och aktuellt pris. Det var dock slarv att jag fick lösendatum 4aug - det skulle ha varit 18aug som de andra. Jag ska därför ställa ut en ny CC med lösen 18aug om jag inte blir löst på denna eller köper tillbaka innan jag hinner bli löst. Just HM har förresten optioner med lösen varje vecka medan andra har en gång per månad och felet orsakades p g a att jag inte var tillräckligt uppmärksam.

4st CC Investor 220kr med lösen 18aug. Premie 600kr
Kommentar: Dessa 400 st aktier har jag haft sedan i höstas med GAV 185kr och jag lägger mig med lösen 220kr strax över aktuellt pris men långt över GAV.

2st CC Axfood 275kr med lösen 18aug. Premie 440kr
Kommentar: Dessa 200 st aktier har jag haft sedan i höstas med GAV 269kr och jag lägger mig med lösen 275kr strax över både GAV och aktuellt pris.

Gemensamt för ovanstående 4st CC är att det är gamla innehav som jag ska försöka få lite cash från. Det är också hela mitt innehav på DeGiro.

 

Onsdag 26/7

2st SP Alfa Laval 370kr med lösen 18aug. Premie 580kr
Kommentar: Alfa Laval har jag inte på huvudkontot på Nordnet men är en stabil aktie jag skulle kunna tänka mig, men kanske inte betala riktigt så mycket som de står i just nu. Dessutom får jag en liten premie.


Summering

Totalt blir inkasserade premier denna vecka 2.850 kr vilket är bra och ligger inom det jag förväntat mig ungefär. Möjligen blir det något mer övriga veckor fram till lösen, speciellt CC för HM och ett par SP ytterligare.

Mitt kapital är denna vecka inte maximalt utnyttjat men jag har medvetet varit lite försiktig då jag inte riktigt fattar hur kreditmöjligheterna fungerar ännu.

Nästa optionsinlägg kommer efter lösendatum 18:e augusti och ska bli ett månatligen återkommande inlägg som anger vad som hänt under månaden och hur det gått med kassaflödet som delas upp i utdelningar, optionspremier och kursvinster. 

8 kommentarer:

  1. Oj, här ligger du verkligen långt före mig. Inte orkat ta tag i denna möjlighet ännu. Nästan 3000 kr är ju riktigt bra som start!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är jag igång med optioner. Lite funderingar i tisdagens inlägg och så idag samt ett par halvfärdiga till på gång.

      2.850 kr är bra men det kan bakåt också med kursförlust eller tvingas köpa tillbaka något jag ställt ut dyrare - så dagens inlägg täcker bara första halvan av affärerna.

      Radera
    2. Jo så är det ju, en stor stor risk med optionshandel är just att det kan gå väldigt fort både fram o bak så att säga. En del äldre investerare brukar säga att optionshandeln är ett bra sätt att bli fattig. Dividend Glenn verkar dock klara optionshandeln synnerligen väl!

      Radera
    3. Finns absolut risker med optionshandel. Men med Covered Call (CC) som ju troligen blir min vanligaste affär är faktiskt nedsidan begränsad. Men utan att vara "Covered" är ju livsfarligt, dvs att inte äga den bakomliggande aktien men det är ju en "get-rich-quick" och inget vi håller på med..

      Radera
  2. Tjenare Smålänningen,

    Det här ser ju mycket bra ut! Det verkar som du anammat Glenn Strategin alldeles perfekt. Nästan lite gåshud när min första lärljunge börjar få vingar :)

    Om två år är du nog också All In Optioner.

    Ha d gott
    Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jo nu är det verkligen dags att köra ett rejält test. Test 1 blir aug-dec i år, test 2 hela nästa år och 2024 ska allt vara klart för skarpt läge - men portföljen passar inte mig. Kanske att jag fyller portföljen på ett par gånger och hamnar på 750.000kr.

      Radera
  3. Ingenting för mig (tror jag) men bra att det funkar för dig !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utdelningssmålänningen1 augusti 2023 kl. 11:34

      Det återstår väl att se om det funkar men jag ska ge det ett ärligt försök. En nakdel jämfört buy and hold är att man måste bevaka sina positioner. Detta gör att graden av passiv inkomst är mycket lägre än för buy and hold. Lite som krukväxter som måste ses till med jämna mellanrum.

      Radera