tisdag 23 juli 2024

ATH 3,6 MSEK i portföljvärde men helt utan glädje

Bara 2 månader efter 3,5 MSEK nådde jag idag 3,6 MSEK. Jag lägger in milstolpen på målsidan men finner ingen glädje alls med det.

Det har varit tyst från mig under min semester vilket beror på sjukdom i familjen.

Jag har länge pratat om att flytta tillbaka till Småland vid min FIRE och att jag då högst sannolikt kommer att ta över föräldrahemmet där min far bor om timingen är någorlunda.

Nu är det mer aktuellt än någonsin då min far tyvärr avlidit på sjukhuset alldeles nyligen. Försämringen gick fort och så sent som 28/6 körde han själv till frisören även om jag som då var hos honom märkte att allt inte var helt OK. Sedan gick det fort utför med läkarbesök, ambulanser, hemtjänst, akut, vårdavdelning, korttidsboende och akuten igen innan han avled häromdagen. Min bror och jag hann dock träffa honom flera gånger på korttidsboendet innan han gick bort vilket känns bra så här efteråt. Allt tog alltså ca 3 veckor och det är såklart ett mycket snabbt förlopp från att klara sig själv i en villa till att avlida.

Vilka implikationer detta får för min FIRE vet jag idag inte men just idag känns det som att min exit från arbetsmarknaden som är tänkt till våren 2025 och flytten som planerades därefter tidigarelagts ett antal månader - men just nu vågar jag inte säga upp mig då jag möjligen inte kan fatta ett rationellt beslut just nu. Men den närmaste tiden blir det sörjande och att börja ta hand om det praktiska som följer vid dödsfall i familjen - jag är dock glad att vi är 2 bröder som båda bor i Stockholm som kan dela på ansvar och sorg.

28 kommentarer:

  1. Det var tråkiga nyheter (jag fokuserar på det verkligt väsentliga i inlägget) och ber att få beklaga sorgen.

    Med vänliga hälsningar

    Egon

    SvaraRadera
  2. Det var riktigt tråkigt att höra. Beklagar verkligen sorgen och gratulerar ändå lite till ditt ATH även om det just nu är sekundärt för dig.

    Ta hand om dig och dina nära och kära
    /Glenn

    SvaraRadera
  3. Beklagar bortgången US. Tur ni är två syskon i detta tråkiga o jobbiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Jo, det hjälper absolut att vara 2.

      Radera
  4. Beklagar din fars bortgång. Du gör nog helt rätt i att lägga alla "stora" beslut på hyllan ett tag och bearbetar allt som hänt först och främst. Är själv ensambarn och med två föräldrar över 80 vet jag att inom ett antal år kommer jag att få mycket att göra och tänka på. Du har tur som har din broder som stöd i det hela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Jo, jag är nog inte riktigt beslutsför just nu och ska nog hålla mig till att välja psalmer och vänta med stora livsavgörande beslut.

      Många i av oss 70-talister har gamla föräldrar och även om man vet vad som väntar går det inte förbereda sig.

      Radera
  5. Det är tråkigt att höra. Ta hand om er själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Troligen kommer jag ännu närmare min bor nu.

      Radera
  6. Beklagar sorgen Småland !! Vet hur det är när anhöriga dör, mycket att ta tag i. Bra att ni har ett gott samarbete du och din bror.

    Det var roligt att höra av dig. Här hos mig är det semesterstiltje på bloggen och mest även i övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Mycket att ta tag i är det, men det värsta är väl att det inte är det roligaste man kan ta sig för.

      Det börjar bli nära FIRE för din del nu. Själv är jag mest orolig för hur förhållandet till min bror påverkas när han blir kvar i Stockholm och jag flyttar still Småland - det finns ju en anledning till att vi båda hamnade i Stockholm för 25 år sedan.

      Radera
  7. Tråkigt att höra, ta hand om dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Nu har vi börjat dra i det praktiska.

      Radera
  8. Det är tydligt att du varit exceptionellt omtänksam om din pappa, till och med köpt en bil till honom, och att du planerade för en framtid efter din pension där du fortfarande skulle ha honom nära. Så oerhört tragiskt när det blir annorlunda. All styrka till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo pappa och jag var nära men med 5 timmars bilresa emellan blev det inte så ofta vi träffades ändå. Ja, precis en plan blir ofta inte som man tänkt men han var ju ändå i sina mid-eighties och då bör man vara beredd på sådant här - men ändå är man det inte.

      Radera
    2. Vet att jag för länge sedan skrev om att jag köpt bil till honom men att ngn kommer ihåg det... I vilket fall blir det tåg ner imorgon för att börja reda ut saker samt att jag faktiskt tar SAGDA BIL med upp igen till Stockholm och kommer att börja använda den.

      Radera
  9. Jag är ledsen. Så väldigt tråkigt för alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag upprepar mig själv eftersom jag är dum och fick för mig att det förra meddelandet inte gått fram. Men hellre en kondoleans för mycket än en för lite.

      Radera
    2. Ingen fara. Hellre en för mycket än en för lite... Tack så mycket.

      Radera
  10. Beklagar er förlust. Så sorgligt.
    Ta hand om er.
    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Jo, det känns tungt. Samtidigt har han levt ett liv både till innehåll och längd tycker jag. Min bror och jag fick alltså ändå träffa honom de 3 sista dagarna vilket blev ett så bra avsked det kan bli.

      Radera
  11. Mitt varma deltagande i din djupa sorg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Det börjar sjunka in något nu när jag träffat begravningsentreprenören.

      Radera
  12. Beklagar sorgen och hoppas du börjar landa i det hela nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Behöver ta det steg för steg. Just nu försöker jag foka på allt som ska ske fram till och med begravningen (inkl den obligatoriska smörgåstårtan i pappas hus efteråt).

      Därefter får vi se vad som händer med bouppteckning/arvsskifte, jobb, uppsägning, egna hälsoproblem, lägenhetsrenovering, lägenhetsförsäljning och Smålandsflytt.

      Radera