onsdag 19 juni 2024

Min sista sommarsemester inleds imorgon, frågetecken eller utropstecken

Nej, jag är helt säker på att det ska vara ett utropstecken i rubriken och att detta är min sista sommarsemester som anställd och att jag senast nästa sommar inträtt i FIRE enligt den tidslinje som jag skrev för faktiskt 4 månader sedan - tiden rullar på ganska fort ändå.

Jag har inte detaljplanerat semestern alls. Imorgon åker jag dock till pappa och Småland och Midsommarafton firar jag hos en kompis som ska ha stor fest på sin gårds loge. Ett perfekt tillfälle att återknyta kontakt med några smålänningar innan jag själv flyttar ner. Kompisen som har festen har förresten flyttat ner till Småland igen efter +20 år i Stockholm och det är flera som tagit den vägen - dock fortsätter de att jobba. På grund av hjärtbesvären blir det alkoholfri öl och alkoholfri Skåne till sillen på midsommar.

Efter midsommar blir det tillbaka till pappa någon vecka och då ska jag hjälpa till med hus, trädgård och kanske bil. Men eftersom planen att ta över föräldrahemmet är känd och accepterad av både min far och min bror blir det nästan som att jobba åt sig själv.

Sedan blir det att låna brorsans stuga och båt som finns några mil utanför Stockholm en vecka och dessutom ska jag passa på att pricka av några av Stockholms största turistattraktioner innan jag flyttar till Småland och det blir så mycket jobbigare (och dyrare). En varm dag räcker det med att från lägenheten gå ner till sjön med en bok, ett par badbyxor och ett badlakan för att göra mig nöjd.

Se där tror jag faktiskt att hela semestern på 4,5 vecka har passerat! Som synes blir det ingen dyr semester men jag sparar lite semesterpengar och semesterdagar för en vecka på Kanarieöarna i november när det är som mörkast - i alla fall om jag fortfarande jobbar då.

8 kommentarer:

  1. Det låter som en bra plan framöver, lugn och framåtblickande! Ja dagarna o tiden rullar verkligen på och framåt, det mesta går fort och plötsligt har ännu en månad gått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja, lugn och framåtblickande låter precis som det jag vill just nu.

      En månad är inte mycket och nu är det "bara" 6 mån till avstämningsdatum vid nyår och känner jag rätt kommer åtminstone juli och augusti bara swisha förbi och då är det bara 4.

      Radera
  2. Jag har alltid gjort som du, dvs tillbringat sommarmånaderna i Sverige och rest utomlands under den kalla/mörka delen på året. Varför resa bort när det är som bäst här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Och väl i FIRE kan man dra nytta av ALLA fina vår-sommar-höst-dagar i Sverige då man inte jobbar. De dåliga dagarna kan man hitta på något inomhus eller åka till byggmarknaden eller något annat. Planera efter vädret!

      Radera
  3. Vart ska din pappa ta vägen då, när du tar över? 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäst att vara realist då han är gammal (85 år) och hälsan sviktar, men det trevligaste alternativet är att han flyttar in i en vanlig lägenhet (hyres- eller bostadsrätt).

      Faktum är att han inte orkar med att ta hand om hus, bil och trädgård i år (jag är hemma hos honom nu) medan det förra året gick nästan bra och för 2 år sedan var han riktigt stark.

      Sedan finns det ju tyvärr andra mer otrevliga alternativ om han blir sämre i stället för bättre.

      Radera
  4. Härligt med semester hemma i Sverige, den här årstiden är verkligen guld värd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller verkligen med. De bästa dagarna i Sverige håller verkligen världsklass, men de är alldeles för få och just nu ska man pricka in dem med en rätt förlagd semester och på helger också. När vi arbetat färdigt blir det dock lättare - inneprojekt när det regnar, uteprojekt när det är fint väder.

      Radera