måndag 8 april 2024

Uppsägningsfönstret!

Jag har ju gjort en tidslinje där FIRE ska inledas 2025-05-02. Med 2 månaders uppsägningstid innebär det uppsägning 2025-03-02.

Men just nu känns det som att detta är absolut senaste datum för uppsägning om jag orkar jobba ända fram tills dess vilket inte alls är säkert på grund av mina hjärtbesvär.

Av flera skäl bestämde jag mig i alla fall för att inte lämna in uppsägningen april 2024 bland annat för att det är en fördel att ha jobbat åtminstone 12 månader på mitt statliga arbete.

Detta lämnar ett 10 månader långt uppsägningsfönster som sträcker sig från maj 2024 till och med mars 2025. Med tanke på hur långt ett arbetsliv eller ett liv är så är fönstret ändå inte så brett.

Eftersom jag bestämt för att arbeta åtminstone april 2024 antar vi att jag säger upp mig i maj 2024 och med 2 månaders uppsägningstid kommer sista arbetsmånad bli juni 2024. Detta betyder att första arbetslösa månad blir juli 2024 och att det skulle vara bara 10 månader med A-kassa fram till ordinarie FIRE maj 2025 (Sedan finns ju möjlighet att stämpla några månader till om jag vill då min stämpelperiod är 16 månader lång (2 månaders avstängning vid egen uppsägning + 14 månader med ersättning)).

Kostnaden för att stämpla 10 månader skulle bli runt 120.000 kr medan vinsten skulle vara en mjuk ingång i FIRE där jag inte behöver stressa vilket är bra för hälsan. Jag har tidigare varit arbetslös men det var långt innan FIRE fanns på kartan och då upplevde jag mycket höga stressnivåer men då var det ekonomisk stress och stress över att tappa kontakten med arbetsmarknaden - inget av detta är aktuellt nu. 

Om ni har läst mina senaste inlägg så vacklar jag en del fram och tillbaka men det är väl något man får ta sig igenom innan man tar ett slutgiltigt beslut. Sedan vill jag inte göra något överilat heller.

14 kommentarer:

  1. Jag känner (tyvärr) igen mycket av det vacklande fram och tillbaka som du beskriver från min egen period som sjuk. Bara någon månad före det var jag tvärsäker, uppsägningspapper fanns upprättade och väntade på min underskrift till och med.

    Man får "råd" från sin omgivning hur man ska agera men det är inte så lätt att ändå fatta beslutet. Måste alltid minnas att om "omgivningen" skulle varit i samma situation så kanske vacklandet funnits där även för dom. Man vet inte förrän man själv hamnar där. Tror man något annat så är det bara "ignorance" som amerikanerna säger :=)

    Förstår att du skjuter beslutet framför dig, det är bara naturligt. Det är ett stort steg att ta. för mig upplevs det som oerhört definitivt. Tror det är bra att sikta mot ett "absolut senaste datum".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det är väldigt vanligt med beslutsvånda i detta ämne då det är så livsomvälvande.

      Jag har knappt vågat kolla men förväntad livslängd går ju knappast upp när man som vi har hjärtproblem vilket gör att jag nu är mer sugen på att checka ut i förtid men kanske med ett långsammare och billigare FIRE-liv än jag tänkt från början.

      Radera
  2. Håller med ovanstående talare, det är väldigt svårt att till slut ta steget och kasta sig ut i RE.

    Själv har jag funderat på detta väldigt länge, men av olika anledningar inte kommit till skott. Det var varit flera one more year syndrome innan jag hamnade där jag är nu, i en slags mjuk övergång till FIRE.

    Väntar fortfarande på besked från min a-kassa om de godkänner min ansökan, skulle de inte göra det får jag en karens på 45 dagar utan ersättning. Men det är å andra sidan dagar som man man har tillgodo, så egentligen borde jag inte vara särskilt orolig.






    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt svårt att ta steget, ofta behövs det nog en katalyserande faktor som hjälper till: sjukdom, viktigaste kunden försvinner (!), omorganisation på arbetsplatsen etc.

      Jag tror jag hamnat i one more MONTH syndrome nu för min pre-FIRE med A-kassa. Jag har bara lite dåligt samvete om jag skulle sluta nu med min hjärtsjukdom och stämpla in i FIRE - men egentligen tycker jag inte jag skulle behöva ha det men det är min uppfostran som spökar.

      Stämmer att karens är ingen riktig karens utan flyttar fram ersättningsperioden på 300 dagar bara vilket helt säkert kommer drabba mig vid egen uppsägning. Lite trist bara att behöva söka jobb när man inte ens får någon ersättning...

      Radera
  3. Jag hoppas du säger upp dig så tidigt ekonomin tillåter.
    Hade en patient nyligen som precis tänkt gå i pension innan sommaren och som nu troligen har någon form av cancer (under utredning).
    En mycket omtyckt skolvärd på min gamla högstadieskola gick i pension till årsskiftet (som 70-åring) och dog för 2 veckor sedan.

    Nu kan bägge ha njutit som fan av sina arbeten (vilket både uttryckt) men jag känner ändå en sorg över människor som inte hinner få njuta av ledig tid i lugn och ro.

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avstämningsdatum för ekonomin är satt till 2024-12-31 men det gäller bara om jag jobbar då. En avstämning av ekonomin måste såklart även föregå en eventuell uppsägning redan under 2024.

      Men redan nu vet jag om börsen går med nollresultat fram till FIRE så är det tillräckligt för mig. Men lite bättre hoppas man ju på.

      Jag förlorade väl någon bekant i 20-årsåldern, någon i 40-årsåldern men nu efter 50 så börjar det verkligen bli krämpor på många gummor och gubbar och vissa kommer inte klara det.

      Alltså jag har nog aldrig riktigt njutit av att jobba och det har berott på mer på mig än jobben. Därför skulle jag vilja ta det lugnt i alla fall ett par årtionden nu vilket inte behöver betyda att sitta i TV-soffan 24/7. Lugnt för mig är t ex att måla ett fönster jättenoga på 5-dubbla tiden av det egentligen ska ta.

      Radera
  4. Ja det där är väldigt knepigt. I mitt fall valde kropp och själ åt mig, vilket innebär att jag av hälsoskäl gör min sista arbetsdag den 25:e denna månaden. Därefter har jag ingen aning, jag ska snacka med en rehab-koordinator, om denne har bättre koll än mig på detta med a-kassa, försäkringskassa och sånt. I värsta fall blir det 0 kr i plånkan under maj-augusti men därefter kommer jag antingen att börja jobba aktivt med min egna firma, eller plugga. Det är hälsan som styr. Kommer inte börja med något jobb förrän jag känner mig 100% återställd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du är nära nu. Egentligen ville väl både du och jag gå in i FIRE med full kraft: träning, renoveringar, resor mm i full fart. Nu blir det inte så men vi får göra det bästa av situationen.

      För vanliga människor utan FIRE-kapital är det totalt hål i huvudet att säga upp sig när man blir sjuk - men i mitt och ditt läge är jag inte helt säker. Men jag tror man faller ur socialförsäkringssystemen ganska fort?

      Radera
  5. Hur mycket semester har du? Statligt anställda över 35 år har som standard 35 dagar (och jag misstänker att du är över 35 år). Dvs ungefär 3 dagar/månad. Och vad jag minns så är det inte att man måste jobbat in det 1-5 år innan, utan får dessa direkt.
    Så säg att du säger upp dig 1:a juli. Då har du officiellt 18 (17,5) semesterdagar att ta ut, förutsatt att du inte tagit något än i år. Det blir drygt 3 arbetsveckor. Det KAN finnas särskilda skäl till att du inte får ta ut dessa dagar. Men det ska vara synnerligen särskilda, inte bara "du måste göra klart detta krångliga innan du slutar". Staten hatar att betala ut semesterdagar som lön!

    Alltså1:a juli, 2 månaders uppsägningstid. Då har du sista anställda dagen 31 augusti. Men då får du ju 3+3 semesterdagar till, totalt 24 semesterdagar! Dvs nästan 5 veckor.
    Betyder att om du säger upp dig 1:a juli och inte använt några semesterdagar i år, så kan du gå hem efter 3 veckor i juli och ha (betald) semester i 5 veckor innan du blir arbetslös.
    I den ideala världen.

    Sen förstår jag att du absolut inte vill spara semesterdagar om du skjuter upp uppsägningen till nästa år (finns ju regler på hur mycket man får spara också, eller rättare sagt: hur mycket man måste ta ut varje år). Men glöm inte att räkna på dina semesterdagar när du funderar på datum för sista dag i grottekvarnen.

    Såna här uträkningar sker då och då av kolleger på min arbetsplats. Då gäller det ofta pensionen och exakt vilken dag det är fördelaktigt att gå (här är födelsedag och månadsskifte ganska betydande). det kan slå stort i ekonomin om du går samma månad som du är född eller tre dagar senare om det är ett halvårsskifte tex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, jag har 35 dagar förskottssemester. Om jag t ex slutar min anställning 30/6 kommer jag att ha jobbat in hälften av detta i år. Inget sparat från förra året.

      Satt faktiskt och räknade på det i morse (vad är oddsen?) men med olika uppsägningsdatum i maj (+ 2mån uppsägningstid).

      Egentligen vore det perfekt att gå på 4 veckors semester vid midsommar (som jag fått OK på) och lämna in nycklarna och sedan inte komma tillbaka efter semestern. Helt kass psykologiskt vore att komma tillbaka några veckor efter semestern. Snacka om kass semester!

      Fattar inte hur månadsskifte eller födelsedag (förutom om man man blir så gammal att man får mer semester) skulle göra skillnad. Vet dock att inarbetad semester avrundas alltid uppåt 1,01 dagar blir alltså 2. Dessutom ser jag en vits att sluta så att man timear en långhelg: t ex säg upp mig 24/4 och få sista anställningsdag söndag 23/6 (betalt midsommarafton, midsommardagen och söndag).

      Radera
  6. Trots mindre erfarenhet av din situation än de flesta andra som kommenterar tror jag att jag börjat, så sakta, ta in att det är ett jättesvårt beslut att fatta. Det är som du skriver och som jag upplever och förstår det omtumlande och på de flesta sätt väldigt definitivt. Jag har fram tills för ett litet tag sedan trott att det var enkelt beslut men av alla intressanta, generösa och ofta tyvärr ledsamma skrivelser ifrån flera i vår sfär har jag nu vaknat till lite vad gäller detta känsliga område. Det är många tuffa situationer flera om inte alla av oss både varit och är i.

    Skönt att du inte verkar ändå känna någon större stress tack vare ditt Fire kapital.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt svårt beslut att ta - och då är jag ändå sjuk vilket borde göra det lättare. Och någon blir av med största kunden och en tredje råkar ut för en omorganisation.

      I mitt fall känns det som en enkelbiljett till FIRE så det måste fungera.

      FIRE-kapital är underbart att ha i ryggen. Sedan är det faktiskt så att mitt uppsägningsfönster på 10 månader är verkligen inte brett i sammanhanget.

      Radera
  7. Tjenare Smålänningen,

    Det här fixar du! Man lever bara en gång, men man vet bara inte hur länge. Så i ditt fall hade jag inte tvekat på att säga upp mig nu innan sommaren och sen leva lugn FIRE och flytta tillbaka till Småland. Vad jag har förstått så har du varken fru eller barn och ta hänsyn till, så då tror jag att du kommer fixa det ekonomiska galant även om det kan verkar skrämmande till en början och att du avviker från din ursprungliga plan.

    Just go for it
    /Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra mitt bästa. Hur länge man lever vet man inte men helt klart gör ett bakslag som med hjärtat att förväntade livslängden minskat vilket såklart borde göra en tidig lugn FIRE ännu mer prio än tidigare.

      Jag har bara mig själv att ta hänsyn till, det stämmer. Angående det ekonomiska vill jag som sagt bara ha ett enkelt villaliv i Småland och med 50-75% mer pengar än min far som levt och lever så ska det inte vara några problem även om jag vill spendera lite mer än han.

      Radera