lördag 13 april 2024

A-kassa egen uppsägning som pre-FIRE

Flera av de bloggare jag läser närmar sig FIRE med stormsteg - så även jag. Jag ligger inte först på tur av dessa men är ganska långt fram ändå och jag är ju ändå något eller ett par år yngre än de flesta jag menar.

I mycket är detta inlägg en fortsättning och konkretisering av alla mina inlägg (utom ett optionsinlägg) sedan 2024-01-29. Men det är också A-kassa, arbete, uppsägning, hälsa och ohälsa som är det som upptar mina tankar just nu så. Förhoppningsvis löser det sig och jag kan börja skriva om optioner, FIRE, resor, hemmaprojekt mm om ett tag.


Arbetslös med A-kassa är inte FIRE

Arbetslös med A-kassa är verkligen inte FIRE men är kanske i alla fall en lågintensiv form av pre-FIRE där det med mina tidigare erfarenheter av Arbetsförmedlingen och även FIRE2025s nyvunna första erfarenheter för att få A-kassa räcker med:
  • 6 sökta arbeten/månad (kvantitet är det som gäller - inte kvalitet),
  • aktivitetsrapportering 1 gång/månad (senast den 14:e månaden efter),
  • ringa upp arbetsförmedlaren för avstämning med några månaders mellanrum (ett fönster på några dagar finns i handlingsplanen),
  • veckovis fylla i sina tidrapporter på A-kassan (max 9 månader i efterhand).
Ovanstående känns inte allt för betungande utan jag uppskattar att det utspritt på några olika inloggningar/telefonsamtal summerat och avrundat ska gå att klara på en arbetsdag/månad. Då har vi 20 arbetsdagar kvar på månaden...

Efter ett antal månader när ersättningsdagarna börjat sina kanske man blir inkallad till någon form av "vuxendagis" på Arbetsförmedlingen men det är bara att tugga i sig och i stället se fram emot mot en hägrande FIRE.

Även om sjukvården tycker jag är för frisk att sjukskrivas har jag inga större moraliska problem med att säga upp mig och gå på A-kassa i hälsans namn fram till min egentliga FIRE om/när jag bestämt för det. Under mina tidigare perioder som heltidsarbetslös har jag varit stressad av svag ekonomi och risken av att tappa kontakten med arbetsmarknaden men nu när ekonomin är i hamn och jag ändå snart ska avsluta mitt arbetsliv finns inga orsaker till sådan stress.

Det är klart att jag jämfört med att arbeta skulle förlora pengar på att frivilligt säga upp mig men om det är av hälsoskäl men sjukskrivning inte är på tal tycker jag ändå det kan vara en bra idé. 

A-kassans ersättningsnivåer i mitt fall utan inkomstförsäkring ligger på:
  • 2 dagar med 0 kr/dag (karens som drabbar alla)
  • 45 dagar med 0 kr/dag (avstängning på grund av egen uppsägning)
  • 100 dagar med 1.200 kr/dag (80% av lön eller max 1.200 kr)
  • 100 dagar med 1.000 kr/dag (80% av lön eller max 1.000 kr)
  • 100 dagar med 1.000 kr/dag (70% av lön eller max 1.000 kr)
Av ovanstående ser man att en hel ersättningsperiod summerar till 347 dagar vilket med uttag av 5 dagar/vecka blir runt 16 månader vilket gott och väl räcker för att överbrygga min tid fram till tänkt FIRE maj 2025. Det är klart att tanken därför finns att skjuta upp FIRE några månader för att stämpla ut hela ersättningsperioden och spara på eget kapital en liten tid ytterligare.

Angående ersättningsnivåerna ovan så klarar jag mina löpande utgifter bra på även på lägsta ersättningen ovan även om  nysparandet får ställas in. För de första 47 dagarna har jag redan sparat ihop 40.000 kr på ett sparkonto.

Finns det ett optimalt datum för att säga upp sig?

Kanske finns det inget optimalt datum att säga upp sig men det finns definitivt bättre och sämre.

April

April kommer jag att jobba hela då det av bland annat A-kasseskäl är bra om jag jobbat 12 månader på mitt nya statliga jobb som jag påbörjade i maj. April blir det alltså inte.

Maj 

Maj kan vara den bästa månaden för mig att säga upp mig. Inte bara det, utan det finns datum i maj som är bättre än andra också.

Jag har fått semester beviljad 20/6 (dagen innan Midsommarafton) samt 4 veckor efter det (t o m fredagen 19/7). Om jag säger upp mig i maj vill jag såklart lämna in passerkort och nycklar innan semestern och inte behöva gå tillbaka och arbeta efter semestern vilket till viss del skulle förstöra semestern.

Som statligt anställd sedan mer än 1 år och över 40 år gammal har jag en uppsägningstid på 2 månader och 280 timmars (35 dagars) förskottssemester. Om jag inte jobbar hela året kan jag såklart inte heller ta ut hela semesterkvoten på 280 timmar och då får det bli en räkneövning enligt nedan.

Räkneövning:
Uppsägningsdag: 2024-05-14
Sista anställningsdag: 2024-07-14
Anställningsdagar 2024: 196 dagar

Intjäning semester 2024: 150 timmar
Redan uttagen semester 2024: -20 timmar
Sparad semester: 0 timmar
Tillgänglig semester (timmar): 130 timmar
Tillgänglig semester (dagar): 16,25 = 16 dagar

Önskade semesterdagar 2024-06-20 t o m 2024-07-14: 16 dagar

Slutsats: Önskade semesterdagar är vid exakt detta uppsägningsdatum exakt lika som tillgängliga semesterdagar vilket gör 2024-05-14 till ett mycket bra uppsägningsdatum om jag vill säga upp mig till sommaren.

Genom att säga upp mig så lite som 1 dag senare än 2024-05-14 så skulle ovanstående beräkning kräva 17 önskade semesterdagar medan det fortfarande bara finns 16 dagar tillgängliga. Jag skulle alltså behöva komma in och jobba en dag efter semestern (2024-07-15). Helt värdelöst!

Att säga upp mig tidigare i maj än 2024-05-14 gör fortfarande att sista dag på arbetet blir 2024-06-19 men sista anställningsdag blir tidigare än 2024-07-14 vilket gör mig arbetslös tidigare helt i onödan.

Hänger ni med? Det kan vara idé att planera sin exit från arbetsmarknaden!

Edit: Efter Anonyms kommentar kl 14:28 har jag ändrat uppsägningsdag från 2024-05-15 till 2024-05-14.

> Maj

Det finns naturligtvis ännu så länge möjlighet att inte säga upp mig i maj och även framöver finns det såklart bättre och sämre datum att säga upp sig, men det är något som jag får räkna på längre fram om det blir aktuellt.

15 kommentarer:

  1. Hej. Kul att du länkade till mitt gamla inlägg. Tycker det låter som en bra och vettig plan du har.

    Jag hoppas att jag får besked från a-kassan nästa vecka hur det blir för min del, om de tycker att jag ska straffas med en 45 dagars karensperiod eller inte.

    Själv tycker jag att det är solklart att jag ska slippa, men man vet ju aldrig.

    I den bästa av världar får jag en klumpsumma motsvarande en månads ersättning utbetalt inom kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var dags att konkretisera planen.

      Jag tycker oxå du borde slippa avstängning - det var ju knappast ditt val att största kunden försvann. Men jag får svårt att göra det med egen uppsägning - däremot om jag skulle bli uppsagd pga sjukdom eller ngt annat men då drar det ut på tiden vilket jag inte är beredd till. Men vad tusan, det gör mig inte så mycket med avstängningen som ju inte förkortar ersättningsperioden utan skjuter fram den.

      Radera
  2. Som skattebetalare rygger jag tillbaka när man pratar om a-kassa som "tidig pensionering". Du skriver hur du motiverar det för dig själv ("de vill inte sjukskriva mig fast jag vill vara sjukskriven så det är moraliskt rätt av mig att sno skattepengar i ett annat system") men jag håller inte med. Det påminner om det som psykologerna kallar "rationalisering".

    Naturligtvis skulle inte du vara den första som fuskar med a-kassan om du går den vägen. Det gör det inte rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har själv tänkt som du tidigare men det var innan jag blev hjärtsjuk.

      Numera varierar energin dag för dag men oftast räcker den inte till för att jobba effektivt hela dagen och när jag kommer hem måste jag sova ett par timmar. Sedan kan jag vara uppe ett par timmar innan jag måste lägga mig igen. Helgen blir helt hållet återhämtning. Det är för dåligt och då jag måste hushålla med energin väljer jag hellre en meningsfull fritid även om jag får ta till omoraliska metoder.

      Visst är det omoraliskt och i vissa fall olagligt att utnyttja välfärdssystemen på fel sätt men på den skalan tycker jag ändå att jag ligger ganska bra till.

      Tack för inlägget. Jag uppskattar även de med en annan uppfattning än min.

      Radera
    2. Tycker inte det är fusk i detta fall:
      1. Utdelningssmålänningen mår ju inte bra men systemet anser att han ska jobba men att han inte orkar med sitt liv i övrigt bryr sig inte systemet om. Man har bara ett liv.
      2. Reglerna tillåter egen uppsägning. Man får förvisso en längre karensperiod men fortfarande är det ok.

      Så moralen då? Är det att man ska jobba sig sjuk och belasta sjukvårdssystemet som också kostar pengar eller faktiskt ta ansvar för sig själv och sitt liv?
      // Vera

      Radera
    3. Strunta i vad alla andra säger eller tycker har man sagt mig. För det första bryr sig inte folk så mycket och för det andra är det egentligen bara min åsikt som räknas. Jag vill bara ha så fullständigt beslutsunderlag som möjligt när jag tar mitt beslut för det känns som att det är en enkelbiljett att säga upp sig nu.

      Det kan faktiskt tom bli vinst för samhället genom att jag går på A-kassa. 20.000 kr/mån i A-kassa något år eller så är inte mycket pengar jämfört med vad sjukvård kan kosta.

      Radera
  3. Jag tror att uppsägningstiden ska räknas som hela månader. Så om du säger upp dig 19/5 så har du uppsägningstid 19/5-19/7. Sista arbetsdagen blir Fredag 19/7 och då behöver du inte komma tillbaka till jobbet efter semestern. Jag har själv sagt upp mig på detta vis enligt vad som gäller på Handelsanställda, men kolla upp med ditt fack vad som gäller hos dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan Kerstin! Tack som fan för det - du verkar efter en enkel googling ha rätt. Det betyder i min värld att uppsägningstiden är 2 mån + 1 dag eller kanske inte om den först anses gälla dagen efter den lämnas in.

      I min första version hade jag 1 dags marginal för felräkning och här det verkligen behövts.

      Trodde i min enfald det räknades som en provanställning som på max månader som då gäller tex 1/1-30/6. Man ska inte killgissa i vissa lägen - inte ens när det kändes så självklart och enkelt som detta.

      Radera
    2. "provanställning på max 6 månader" skulle det stå ovan.

      Uppsägning 19/5 blir dock lite sent att säga upp sig då intjänad semester inte räcker till sista veckans semester. Detta beror på att när jag ansökte om semester så tänkte jag tjäna in den semestern i efterhand i höst eftersom vi i staten har förskottssemester.

      Radera
  4. Glöm inte heller att om du utnyttjade hela förskottssemestern 2024, men bara jobbade halva året så är du återbetalningsskyldig för de dagar du faktiskt inte tjänat in. Detta kan skilja lite beroende på vilket k-avtal man har. Men ofta är det så vid egen uppsägning inom 5 år från anställningsavtal. Kolla vad avtalet säger om återbetalning av förskottsemester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag fick med allt i beräkningen. Jag började i maj förra året och har tagit ut all intjänad semester 2023 redan förra sommaren (ca 4 veckor), därav 0 sparade timmar.

      I år blir 280 timmar tillgängliga direkt 1:a januari men om jag anar att jag ska sluta tar jag såklart inte ut allt det. I stället kommer jag i exemplet att jobba drygt halva året (14:e juli) och därför oxå tjäna in drygt hälften av årets semester (150 timmar av 280). Så något överuttag av semester är det inte tal om.

      Radera
  5. Häpnar över antalet regler och tric som går att utföra (precis som vanligt). Bra du är påläst, själv är jag helkass på sådant här tyvärr...
    A-kassan känns som en härlig picknick, i alla fall under en lång skön introduktion a la ny i A-kassan!
    Du berkäftar min till FIRE2025 kommentar om cirka 1 arbetsdag för att klara v de åtaganden de kräver, känns görbart helt klart.
    Blir alltmer sugen på att ändå snart dra pluggen. Ska på riktigt börja sondera boendeterrängen. Trött på att betala skatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det kan vara värt att ha lite koll. För att uppnå Arbetsförmedlingens minimikrav krävs inte så mycket som sagt.

      Det är definitivt en process att dra pluggen men ofta kommer det något som eldar på beslutet och i mitt fall blir det troligen tyvärr hälsan.

      FIRE-boende är svårt och då har ju jag ändå nästan bestämt att det blir återgång till rötterna. Men med förra veckans aprilsnöstorm önskar man nästan att man bodde på lite varmare breddgrader. Men vad ska man göra där? Bo i en liten lgh och läsa och dricka te eller vin hela dagarna funkar ju inte.

      Radera
  6. Hoppas du kommer trivas med din jobbfria tillvaro! Jag genomförde motsvarande plan med start (uppsägning) för ungefär 18 månader sedan och trivs utmärkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det fungerar för dig! Jag tror nog det kommer fungera för mig också när jag väl bestämt mig.

      Faktiskt är det så att jag inte behöver ett jobb för vara någon utan det skulle lätt räcka med villaliv med trädgård, snickeri, matlagning, resor, natur och fiske och träning (individuell mestadels men troligen även i förening för att få lite socialt även om mina krav där inte är så stora).

      Radera