fredag 22 mars 2024

Tillbaka på planerad tidsaxel för FIRE igen?

Jag kastas från hopp till förtvivlan och nu till hopp igen.

Har varit på ett rutinbesök på sjukhuset hela dagen idag - och det var planerat så, då det var väldigt mycket som skulle göras.

Ett tag har jag funderat på att säga upp mig i april men nu har jag ångrat mig och möjligen är jag tillbaka på den tidsaxel jag skrev om för en månad sedan.

Arbetsgivaren har börjat trycka på om att jag ska börja leverera fullt igen om inte annat är medicinskt motiverat - och då speciellt en specifik arbetsuppgift som jag finner väldigt stressande och där det så klart är kort om folk. Från läkarbesöket fick jag dock idag med mig ett intyg om att sådan stress är mycket olämplig för mig och att arbetsuppgifterna behöver (obs starkt ord) anpassas. Detta är jag mycket nöjd med och blir arbetsanpassningen bra fortsätter jag kanske arbeta till och med april nästa år som planen är - egentligen räcker det långt som det är nu men att jag slipper chefen som trycker på om återgång.

Betyder detta att en tid i A-kassa innan FIRE inte är aktuellt längre? Nej, det gör det inte utan jag kommer att ta en månad i taget nu och känns det för jävligt på jobbet säger jag upp mig ändå, men det blir inte i april för nu har jag bestämt mig för åtminstone en månad till. Jag tror jag lovat skriva ett inlägg om A-kassan men avvaktar nu tills eller om det blir aktuellt. Lite kort bara. En ersättningsperiod på A-kassa är 300 dagar (ca 14 månader) och med en inledande avstängningsperiod på 2+45 dagar vid egen uppsägning blir det totalt ca 16 månader. Jag skulle då förlora ca 30.000 kr/mån netto de båda månaderna (47 dagar) jag är avstängd och sedan varje månad 7.000 kr/mån i 5 månader (100 dagar) och till sist 10.000 kr/mån i 9 månader (200 dagar). Total inkomstförlust alltså runt 185.000 kr netto för en hel ersättningsperiod. Är hälsan tillräckligt bra är jag inte beredd att ta den förlusten.

PS Mitt hjärtas pumpfunktion idag var enligt läkaren "nästan i nivå med nedre nivån av ett friskt hjärta". Det tar jag som ett riktigt bra resultat och jag har faktiskt känt mig riktigt pigg vissa dagar. T ex i måndags efter jobbet orkade jag med en 90 min promenad i solen med min bror och han tyckte jag hade fått upp flåset mot tidigare. 

6 kommentarer:

  1. Låter som en bra idé, även om a-kassa kan vara en bra fallskärm förlorar man ändå en hel del pengar jämfört om man vill och kan fortsätta jobba.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämfört med Ingenting är A-kassa helt OK tycker jag. Och där är väl du nu. Men jämfört med ett Jobb (faktiskt i stort sett alla heltidsjobb om man inte har inkomstförsäkring) så förlorar man en hel del pengar.

      Radera
  2. Gör det enkelt för mig och klistrar in mitt svar på din kommentar. Berör i princip samma frågeställning:

    Har fått för mig att du jobbar "i någon Myndighet", typ statligt, nuförtiden. Där är det, är min erfarenhet, enklare med arbetsanpassningar och dylika åtgärder. Det måste så att säga föregås med gott exempel. Så det är väldigt bra med ett läkarintyg som stödjer "din sak".

    Även jag blev av företagshälsovården erbjuden något liknande intyg. Det är naturligtvis inte för sent ännu, men då bad jag om att få återkomma om det behövdes. Än så länge har mitt jobb som jag skrev i inlägget varit bitvis väldigt planlöst, meningslöst och under tristess.

    Runt omkring mig har dock allt förändrats vilket gör att när det, vilket alla hoppas på, drar igång ORDENTLIGT igen så kommer det inte att funka för mig personligen. Det är nämligen så att de organisatoriska förändringar som har tvingats fram blivit nödlösningar och kaotiska i sitt genomförande samt inte hållit någon längre tid. Ledningen är helt enkelt inte kapabel att hantera människor och begripa grundläggande organisatoriska behov.

    Hårda ord, men jag har sett det så många gånger nu.

    Din AG upplever kanske "att den där rekryteringen blev ju inte riktigt bra". Vilket naturligtvis inte du har någon del i. De är kanske lite desperata och behöver resultat i någon form.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typ statligt stämmer och ingen tar beslut där utan att följa reglerna , så det krävs alltså ett läkarintyg som stödjer "min sak" för att något ska ske i längden.

      Organisatoriska förändringar i staten sker så mycket långsammare än privat. Nödlösning följs av nästa nödlösning som följs av nästa men till slut går det inte lappa längre utan man behöver riva ner och bygga nytt - men då är inte du med...

      Jag har gjort vad jag kan på jobbet med tanke på hälsan men även jag känner ju att jag inte kan prestera på min gamla nivå och inte heller i nivå med de flesta av mina kollegor. Men AG upplever nog precis det du säger.

      Radera
  3. Tråkigt med hälsan men bra ändå att testerna visade på lite bättre värden samt att din bror tyckte att flåset ökat! Bra att du fått läkarintyg. Tycker det låter klokt om att om saken inte blir bättre säger du upp dig ändå. Du har en del utstakat redan mot RE med billig bostad och även om pengarna blir mindre så är hälsan ändå viktigast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läkarintyget blir skönt att visa upp och troligen blir det lugnare på jobbet i hjärtat nu.

      Nu tar jag en månad i taget fram till mars nästa år så får vi se vad som händer.

      Hälsan är viktigast.

      Radera