tisdag 31 oktober 2023

Uppdatering oktober: tuff månad för portföljvärdet igen

När vänder börsen uppåt igen? Inte var det oktober 2023 i alla fall.

Månaden i övrigt förflöt utan att något nämnvärt hänt. Har gått en intressant 2-dagarskurs på jobbet men kan inte berätta mer än så.


Träning

Kan väl nämna ändå att träningen flutit på bra och att jag börjar känna resultat efter 6 månader med först ett 3 månaders stapplande försök att komma igång med träning och nu med 3 månaders bra träning.

Ändå väntar jag till efter nyår med att börja mäta framsteg, men jag är helt klart lättare, piggare och starkare än för ett halvår sedan.



Avkastningstävling: Utdelningssmålänningen vs aktieindex

Men över till avkastningstävlingen mellan Utdelningssmålänningens optionskonto och Aktieindex.

Jag har valt att jämföra min avkastning med OMXSGI som är ett svenskt avkastningsindex som tar med både aktiernas kursutveckling och deras utdelningar i beräkningen och därför ligger närmast det sätt jag utvärderar resten av portföljen på - alltså totalavkastning.

Utdelningssmålänningen vs OMXSGI, -2,64% vs -3,51% (3 - 0)
Utdelningssmålänningen vs OMXSGI, -2,67% vs -9,03% (årsbasis men för 2023 bara aug-dec)

Väldigt dåliga siffror men det är inte lätt att visa positiva siffror när index trycker ner värdet så hårt. Dock är jag fortfarande obesegrad i månadsfighten mot index men när jag kollade för en dryg vecka sedan låg jag faktiskt sämre till än index för månaden.

Det är bara gnata på först november och december också så får vi se vad testperiod 1 slutar i. Vågar man hoppas på 5-0 och ett positivt resultat för hela testperioden?

För att överskådligt vissa denna avkastningstävling över tid har jag lagt in ytterligare en månad i min tabell på Optionssidan

I det månatliga löseninlägget redovisar jag skapat kassaflöde men på något sätt är det ändå kontobehållningen som visar det riktiga värdet då det är det som blivit över till mig efter alla avdrag för avgifter och skatter. Förutom då för ISK-skatt och ränteavdrag för aktiebelåning som återfinns på deklarationen. 


Uttag från Optionskontot i FIRE

En fråga som jag tänker på nu är hur mycket jag kan plocka ut ur Optionskontot när jag väl kommer till FIRE. Samt hur jag ska beräkna uttaget. För övriga konton använder jag ju Vanguards dynamiska uttagsmodell men inte för Optionskontot som jag bryter ut.

Kassaflödesbaserat uttag: Helt tydligt går det inte att bara plocka ut kassaflödet som jag redovisar i en tabell på min optionsflik. Efter 3 månader har jag skapat ett kassaflöde enligt denna på totalt 12.478kr samtidigt som portföljvärdet har minskat ca 9.000kr utan att något uttag gjorts. Detta tillskrivs såklart motvinden från index ovan. Att i detta läget ha plockat ut 12.478kr känns inte roligt. Det skapade kassaflödet jag presenterar är också väldigt "brutto" och ett inte negligerbart avdrag för omkostnader måste dras bort.

Uttag baserat på värdetillväxt: Värdetillväxten däremot är väldigt "netto" men där går det inte heller att månadsvis plocka ut värdetillväxten som ibland blir negativ och att sätta in pengar i FIRE-fasen känns inte önskvärt. Årsvis däremot borde man oftast kunna ha ett positiv tillväxt och att då i efterhand plocka ut värdetillväxten för konsumtion låter bättre. Man bör nog inte heller plocka ut hela nominella värdetillväxten utan spara en del för att inflationsskydda portföljen.

4 kommentarer:

  1. Tjenare,

    När jag väl lägger laptopen på hyllan, så tänker jag plocka ut nettopremier, nettoutdelningar samt kursvinster för att täcka mina månadskostnader och om där skulle bli något över så låter jag det ligga kvar i portföljen för att inflationssäkra.

    Det gäller i första hand att överleva tills tjänstepension och normal pension kickar in som en fin bonus. Om nuvarande räntor blir långvariga får man nog dessvärre jobba fram till 55års ålder.

    Ha d gott
    Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nettopremier, nettoutdelningar och kursvinster. Optionscourtage och andra avgifter dras direkt från kontot, liksom utdelningsskatt. Kursvinster: där är brutto och netto så gott som samma. Tack för det, jag noterar med stort intresse. Det låter rimligt.

      Såklart kan optionsportföljvärdet gå åt vilket håll som helst med det uttaget MEN det gäller ju också alla andra uttagsstrategier - inklusive de som tar ut utdelningar.

      Jag har ju inte så långt till 55 år som du - har ju fyllt 53,5 år nyligen så tjänstepension är en faktor från 55 år även om skattesatsen är väldigt hög på tidiga pensionsuttag vilket stör mig en del.

      Radera
  2. Hej.
    Extra kul att du håller i din träning! Man har inget för att dra på sig onödiga sjukdomar (vissa sägs ju kunna förebyggas av motion och lägre kropsvikt) Att sitta på en FIRE och sedan bli sjuk pga ex. övervikt är ju helt galet. Då har man ju noll glädje av allt sparande o all energi man lagt ner på att kunna gå tidigare från arbetslivet. Så, verkligen roligt att läsa att du håller i din träning!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, är så nöjd med styrketräningen att jag planerar att göra om gillestugan i FIRE-föräldrahemmet till gym (det är långt till kommersiellt gym) som ett av de allra första projekten.

      Radera