tisdag 14 november 2023

Novembermörker - fy fan!


Tycker jag klarade de allra första dagarna för årets sämsta månad hyggligt, men nu har all energi runnit ur mig. Jag orkar (knappt!) jobba och gymträningen får jag verkligen tvinga mig till. Jag lägger ingen tid på börsen eller egen och andras bloggar - det här fick bli undantaget.

Humöret är på botten och allt är egentligen som väntat då jag brukar vara likadan varje november.

Det enda som kan lyfta mig i alla fall kortare stunder är att det kanske bara blir så nästa år också och sedan är förhoppningsvis jag i FIRE och kan åka iväg på en längre höstresa utan att bekymra mig för ekonomi eller semesterdagar. Redan nästa år ska jag dock försöka få in 1-1,5-2 veckor på Kanarieholmarna för att självmedicinera mig.

Jag skriver ju mest om optioner nu för tiden och i vanliga fall skulle jag se fram emot optionslösen nu på fredag 17nov men jag tyckte premierna var så dåliga att jag nu helt sitter med optioner som löses 15dec så det blir att vänta ett tag till.

8 kommentarer:

  1. Det låter helt ljuvligt med en resa ner tid. Vi var där för några år sedan och firade jul, eller ja det blev lite julklappsutdelning men vi struntade i hotellets julbord, var så trött på sånt. Underbart väder. Du som är själv och inte har småbarn kan väl stanna där nere betydligt längre? Bor man lite bortanför turistorterna (vi bodde nära Puerto Rico) är priserna betydligt lägre. Det som kostar är ju flygresorna. Boende går ju också att hyra nåt billigt om man inte har släktingar och småbarn med sig.

    Det är lite märkligt, jag har inte tänkt så mycket på vädret nu när man är förtidspensionär. Garaget har vattenburen värme, och huset har vattenburen golvvärme och en braskamin, det är som gjort för mys. Håller på att renovera upp "skrotbilen" nu när jag såg vad en sån i fint skick gick för på blocket... det går att tjäna sig en hacka här... och jag får ytterligare nåt att pyssla med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tidigare varit på just K-holmarna under november (och Kreta precis vid månadsskifte okt-nov mm), men i år med nytt jobb från maj brände jag av all förskottssemester som inte var full alltså redan i somras. Alltså nästa är när jag fortfarande jobbar blir det 1-2 veckor men sedan i FIRE kan jag tänka mig upp till kanske 2 månader (mitten okt-mitten dec) men då ska det helst vara lite billigare än K-holmarna?

      Låter som underbart mysläge där. Som pensionär vill jag ha full värme i även källaren (som när jag växte upp) - nu är det lite si och så med det i huset.

      Oj, vattenburen golvvärme i garage - vilken lyx. Garaget i mitt blivande FIRE-hus är oisolerat i alla riktningar och det känns som ett övermäktigt projekt (ekonomiskt och arbetsmässigt) att komma dit du är. Däremot är det rejält tilltaget så det går jobba med även stor bil från alla håll om man ställer den i mitten. Garaget blir ett av mina projekt i huset - frågan är vilken ambitionsnivå det blir? Lättare isolerat så att man tillfälligt kan värma upp det när man ska jobba där? (går redan idag men värmen går ur väldigt fort). Uppvärmningssystem? (idag elfläkt någon per år, framtid egen luftluftpump eller kanske vattenburen väggradiator från husets luftvattenpump som ligger precis intill).

      Det går säkert göra pengar om man är händig och bra på bilaffärer, men båda krävs nog. En kompis till mig köper bilar med "okända fel" billigt, lagar och säljer vidare för normalpris. Såklart springer han på en mina emellanåt men det verkar funka. Detta är dock inget för mig, möjligen att jag har en och samma hobbybil i åratal som jag försöker hålla i skick.

      Radera
  2. Det är samma visa för mig i Novembermörkret. Men här uppe får Vi trots allt snö som underlättar mer än man kan tro. Just denna gång, i början av december, ska jag faktiskt iväg till Kanarieöarna då min sambo fyller jämnt.

    Sköt om dig !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, snö brukar hjälpa. Brukar väl komma snö även i Sthlm under denna period men den får ju aldrig ligga kvar mer än några dagar.

      Aha, ni ska iväg till Kanarieöarna. Lite avis blir jag allt där.

      Tack detsamma.

      Radera
    2. Det är inte ofta som det blir av, fast ska väl bli oftare förhoppningsvis. Reste mycket, ofta ganska primitivt, i min ungdom för 35+ år sedan.

      Senaste gången var dock för snart 8 år sedan i samband med min egen bemärkelsedag.

      Radera
  3. Jo, höstdepressionen brukar komma som ett brev på posten under oktober/november. Tycker ändå att jag klarat mig hyfsat denna höst. Tror det kan ha att göra med att jag försöker promenera och spela lite golf under dygnets ljusa timmar så ofta jag bara kan. Men en liten resa nu hade man inte tackat nä till.
    Ha d gott
    Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo att komma ut hjälper lite, men det är ju knappt ljust även dagtid - bara grått.

      Ha det gott, Blev inget Öster-Blåvitt-kval men det var nära på båda sidor...

      Ha det gott du med.

      Radera
    2. Hahah... jo det är så sant att det mesta av ljuset är grått, men antar att det hjälper lite i alla fall.

      Det var verkligen i grevens tid Blåvitt klarade kontraktet :)

      Synd bara att Öster inte grejade kvalet. Jag hade hellre sett dem i Allsvenskan än BP eller Utsikten.

      Radera