lördag 16 mars 2024

Optionslösen 15 mars

 

Min optionshandel har varit inställd sedan jag fick de hälsoproblem jag skrivit om men nu är jag tillbaka - åtminstone lite grann och det känns framåtinriktat och positivt att vara igång igen.

Mitt optionskonto har stått helt utan värdepappersinnehåll sedan lösen 15:e december när jag blev löst på alla mina CC när jag låg på sjukhuset. 

En lärdom som jag redan tidigare fått är att optionshandel kräver tillsyn. Men det kan det vara värt när man förstår vilka pengar man kan dra in. Tillsyn kommer också att vara superenkelt om jag inte har något jobb att ta hänsyn till.


Lösenmånadens kassaflöde

Jag vågade inte ställa ut optioner för hela mitt tillgängliga kapital på en gång i samma marknadstid så jag nöjde mig med nedanstående:

2st SP Alfa Laval 380kr 15 mars: 1.100kr. Förfallna
2st SP Assa Abloy 290kr 15 mars: 540kr. Förfallna
2st SP Axfood 285kr 15 mars: 780kr. Förfallna
Summa premier: 2.420kr

Såklart inga erhållna utdelningar eller kursvinster när jag inte har några aktier...


Avslutning

Mitt optionskonto fick precis som jag skrivit tidigare ett kapitaltillskott på ca 120.000 kr i slutet av 2023 så nu är värdet 374.000 kr vilket ska kunna öka månadskassaflödet med ca 50% mot förra året när jag är i full gång igen.

Inga tabeller är uppdaterade på min optionssida men det kommer när jag orkar göra det. Skalar man upp siffrorna från 2023 års tabell med ökningen av portföljstorleken tror jag att när jag är i full gång är 6.000 kr/mån möjligt att dra in i totalt kassaflöde där det allra mesta såklart kommer från erhållna optionspremier.

5 kommentarer:

  1. Ser fortfarande fram emot att se hur det går på lite sikt. Synd på sjukdomen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommit lite snett in i optionshandeln - menar det känns lite risky att ställa ut för aggressivt med SP då många inkl jag tror på en dipp "snart". Tack för omtanken.

      Radera
  2. Hej US, förstår att du inte alls haft möjlighet att förkovra dig i optionshandeln så mycket som du skulle önskat.

    En fråga som hela tiden gnager hos mig, Glenn får gärna besvara också även om Glenns framfart antyder att ingen risk finns alls, är hur du ser på riskerna med optionshandel. Optioner är ju derivat på underliggande värdepapper och därmed är riskerna högre. Vissa säger ju att just derivathandel är ett snabbt sätt att bli fattig på, förr eller senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, med lite kunskap (och lite räcker) och lite försiktighet är det inte så farligt men visst kan man hamna fel speciellt med SP.

      Med ovanstående SP la jag mig strax under rådande marknadspris när jag ställde ut optionen och fick några kronor. Hade optionen löst ut hade jag blivit sittande med aktier köpta till ett pris som jag tyckte var OK vid utställandet men högre än marknadspris vid förfallodatum. Hade skillnaden blivit väldigt stor hade det blivit jobbigt.

      Man kan bara läsa på till en viss gräns. Torrkörning räcker inte heller utan man måste prova skarpt. Mitt råd är att du öppnar ett konto på DeGiro med säg 100.000 kr. Då kan du hålla 3-4 kontrakt i luften samtidigt av våra vanligaste OMXS-aktier (t ex mina 3 ovan) och få en bra känsla för hur det funkar.

      Radera
    2. Hej US! Tackar för intressant svar. Har anat att praktiska kunskaper o känsla måste förvärvas och att det inte räcker med läsning o torrkörning. Ska bara få tag lite mera tid nångång...

      Radera