tisdag 6 februari 2024

Årets ekonomiska mål

Alla skriver om sina mål men efter min hälsosmäll känner jag att jag gör de ekonomiska målen extra enkla i år för att i stället satsa på hälsan.

FIRE är planerad till 2025-05-01 vilket ger mig följande plan:

  • 4 månaders lönearbete 2025 ska räcka till 7 månaders utgifter.  
  • Resterande 5 månaders utgifter för 2025 ska täckas av en kontantbuffert som jag börjat spara till. Summan jag tänker mig där är 15.000 kr/mån x 5 mån = 75.000 kr vilket alltså utgör årets hela ekonomiska mål. 
  • 2026 blir därmed första året där uttag i storleksordningen 25.000 kr/mån från Pensionspyramiden blir det som ska försörja mig. Jag har flera gånger skrivit att jag för huvudkontona ska använda en smartare men svårförstådd variant av 4%-regeln kallad Vanguards dynamiska hybridmodell. En grej med denna modell är att uttaget beräknas med ett års fördröjning för att få med värdeförändringen. Detta gör att uttaget för första året 2026 kommer att baseras på portföljvärdet 2024-12-31 och att jag därmed hinner bedöma om nivån då är tillräcklig innan jag behöver säga upp mig 2025-03-01 för att kunna göra min FIRE 2025-05-01. Detta ger mig ett 2 månader långt fönster att fundera vilket borde räcka!
Men det ekonomiska målet för i år blir helt enkelt bara att spara ihop en kontantbuffert på minst 75.000 kr.

4 kommentarer:

  1. God tanke att skapa en buffert. Jag har gjort det samma under i princip hela min sjukskrivning och sedan hela året sedan den tog slut. Men nu är jag klar med det och resterande sparkvot från lönekuvert kommer jag åter igen börja plöja in i portföljen. Sedan återstår att se hur länge det blir.

    Vi hörs min vän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men din buffert verkar vara i XXL-storlek.

      Min "buffert" är faktiskt inte tänkt för oförutsedda utgifter utan tvärtom för planerade utgifter av bastyp under en bestämd period.

      Jag kollade nu definitionen och det är väl tveksamt om det ens kan kallas buffert.

      Men ett konto med pengar som ska förbrukas under ett antal månader för att ersätta löneavierna som slutat komma är det.

      Vi hörs kompis.

      Radera
  2. Ja du, det ser ut som att du kommer att klå mig med 15 dagar när min planerade FIRE äger rum. 25-05-16 är mitt planerade datum :-)
    Precis som du så har jag börjat jobba upp en liten "ledighetsbuffert". Inte den vanliga bufferten jag har för oplanerade utgifter utan för att klara mig de fem första månaderna innan TJP kickar in.
    Min arbetsgivare är informerad om mina planer att säga upp mig och det börjar faktiskt kännas lite i magen (positivt) att man faktiskt har tagit steget nu.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter ett helt arbetsliv skiljer det 15 dagar (preliminärt)... Vad är oddsen för det? Jag ska inte sticka under stol med att jag just nu känner för att sluta jobba på stört pga hjärtat men jag litar inte på att jag är beslutsför just nu. Kanske jag förlänger en dag och låter sista dag som anställd vara 1/5 som ju ändå är arbetsfri och betald...Exakt så gjorde jag faktiskt när jag slutade på Djurparken.

      Ledighetsbuffert är precis vad jag menar som ju faktiskt bara är en kassa för den första tiden i FIRE..

      Har inte informerat arbetsgivaren men det behövs inte då jag är del av en grupp som fungerar även om jag är borta.

      Radera