måndag 29 januari 2024

Trippel käftsmäll - men uppe efter räkning till 8...

Det här inlägget ville jag verkligen inte skriva, men då jag fått lite frågor om vart jag tagit vägen så skriver jag det ändå.


Incidenten

"Influensan" jag skrev om för 2 månader sedan blev inte bättre och andningen blev värre och värre. Till slut tog jag mig till Närakuten med allmänna kommunikationsmedel och promenad vilket var jobbigt då jag kunde bara ta en halvtrappa i taget eller gå i lugnt tempo max 100m.

Eftersom det handlade om andning blev jag snabbt expedierad och fick för första gången i mitt liv åka ambulans (utan blåljus) till Akuten på Huddinge sjukhus.

Det konstateras att jag fått en trippel käftsmäll vilket gjort att jag inte hade mycket andningsfunktion kvar:

  1. Covid. Nyast av smällarna men också det som fick bägaren att rinna över och mig att söka sjukvård.
  2. Hjärtsvikt
  3. Förmaksflimmer.
Jag blir inlagd en vecka med ett stort antal mediciner. Veckan avslutas med en Elkonverterng som är en omstart av hjärtat med elchocker för att få tillbaka sinusrytmen och det lyckas på andra försöket.

Jag mår bättre några dagar men inför återbesöket veckan efter har rytmen igen blivit oregelbunden och det planerade 1-timmes återbesöket blir en vecka till på sjukhus.

Nu medicineras jag med en tuffare medicin kontinuerligt i flera dagar direkt i armen och får efter några dagar sinusrytm igen och skickas hem precis innan jul..

Nuläget

Jag är tillbaka på jobbet efter nyåret men den mest stressiga arbetsgiften har plockats bort (tillfälligt eller permanent? Jag kommer att hålla emot men chefen tror att jag kan komma tillbaka). Jobbet känns verkligen oviktigt i förhållande till min hälsa och jag kommer att ta det så lugnt jag kan där. Alla tidigare eventuella planer på att försöka kliva upp ett steg är permanent inställda.

Jag är dock väldigt trött (är heltid verkligen rätt eller borde jag vara deltidsskriven?), har koncentrationsproblem och har svårt att sova. Absolut har jag en rejäl depp också som jag ska försöka få hjälp med av sjukvården. Detta beror troligen av medicinerna samt framtidsoro.

Optionskontot på Degiro som jag ska skulle dra igång med rejält har legat inaktivt men snart så kanske jag är redo. Jag är dock glad att resten av mina konton sköter sig automatiskt.


Aha-upplevelsen

Allt som har hänt har fått mig helt säker på att livet inte går ut på att gå till jobbet, komma hem och titta på TV ett par timmar och sedan stupa i säng.

Jag kan säga som så att det här med att göra min FIRE så tidigt som möjligt blev inte mindre aktuellt efter att hjärtproblemen uppdagades.

Allt som jag tänkt göra i FIRE kommer att behöva revideras till en version där tempot är lägre, och omfattningen mindre.

24 kommentarer:

  1. Har tänkt mycket på dig, vart du tagit vägen. Hoppades på att det var något positivt som hållit dig borta, ibland kan ju en Kvinna få en att bli lite distraherad med mindre tid för den virtuella världen.

    Ja fy fan. Vad ska jag säga. Skitstormen som jag skrev om i ett inlägg för några månader sedan bara fortsätter.

    Jag önskar dig bättring. Skriv på min mail om du vill ha någon att bolla med. Jag ska bli bättre på att kolla den :).

    Krya på dig gamle man. Jag vet exakt hur det är att befinna sig där du gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Ja skitstorm är det allt.

      Just dig och din situation har jag tänkt på mycket sen det hände.

      Jag är mitt i det nu och har lite svårt att se klart.

      Radera
  2. Prata med Sparo - han åkte till Danmark för att fixa sina hjärtproblem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag har hyggligt förtroende för svensk sjukvård i denna frågan. Men tack ändå.

      Radera
  3. Usch, vad tråkigt att höra om ditt jobbiga slut på året.

    Hälsan är det allra viktigaste att ta hänsyn till, allt annat som jobb, investeringar etc blir sekundärt när man inte mår hundra.

    Jag har själv under en tid också haft massa ångest angående statusen på mitt hjärta. Men kille som man är, så går man inte och kollar upp det. Men med din story i bakhuvudet, så får jag nog ta mig samman och kolla upp det snarast möjligt.

    Ha d gott och krya på dig.
    /Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gå och kolla upp dig säger jag. Jag har gått med mitt långt innan Covid och som fick glaset att tippa över. Allt detta väntande gjorde saken värre än det behövt vara - se där har du motivation att kolla upp dig!

      Tack så mycket, jag ska göra vad jag kan med kryandet.

      Radera
  4. Så otroligt jobbigt, och sån tur att du tog dig till sjukvården i tid och att de tar hand om dig.

    Krya på dig så gott du kan nu! Som du skriver så finns det risk för depression när man drabbas av sånt som du drabbats av så kanske är det ändå bra att ha jobbet som en fast punkt i tillvaron, i alla fall just nu.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken. Jo, även jag tycker att det känns bra att jobbet finns som en fast punkt i tillvaron JUST NU vilket jag tänkt en del på.

      Trots detta har tanken på att ta FIRE ännu tidigare än tänkt (typ nu!) kommit upp men jag tror det är rätt att vänta tills vågorna lagt sig.

      Radera
  5. Hallå US! Låter hemskt alltsammans... Fy fan... Anat att nåt trist hänt men hoppades som NLI att det var nåt bra.

    Ja hälsan är viktigast o precis allt annat är när den vacklar precis skitsamma. Man glömmer så lätt vara tacksam när man är frisk.

    Önskar dig allt gott o snar bättring.
    Mvh Kalkyl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för omtanken. Vi FIRE-bloggare skriver så mycket om sparande, investeringar och vad vi ska göra i FIRE men när det skiter sig med hälsan blir det så oväsentligt.

      Radera
  6. Du har varit saknad och hoppas du kommer tillbaks till nån grundnivå i alla fall. Förstår verkligen att FIRE lockar mer än nånsin nu efter den upplevelsen. Hoppas på snabb återhämtning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det. Jo, troligen är jag på upp ur hålet något. Vilket bland annat visas av att jag äntligen skrev mitt inlägg och svarade på era kommentarer.

      Radera
  7. Hoppas på snabb återhämtning. Det är oftast först när man blir sjuk som vi inser hur viktig hälsan är . Du har din FIRE att se framemot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det. Ja det är egendomligt hur allt utöver sjukdomen tappar sin väsentlighet. Absolut har jag min FIRE att se fram emot även om det även här aldrig blir som planerat.

      Radera
  8. Hej. Blivit en liten vana att läsa dina välskrivna inlägg, men tyvärr sämst på att kommentera. Dock så vill jag skriva att jag önskar dig ett snabbt tillfrisknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Vi får se vart det tar vägen. Jag är ju inte direkt påläst ännu men vad jag förstår är det nog livsvarigt men samtidigt kan jag påverka med mitt leverne.

      Radera

  9. Hej.
    Här har man suttit och vänta o vänta på inlägg från dig men nu har ju allt fått sin förklaring. Nej det där vill man inte vara med om, fy tusan! Skönt ändå att du är på bättringsvägen.
    Ja som alla skriver så är hälsan det viktigaste men ofta svårt att inse innan något drastiskt händer. Vardagsmotion är viktigt att inte glömma eller förakta. Man blir lite piggare i både kropp o knopp.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började skriva det här inlägget innan Jul, men orkade inte publicera det förrän nu Nej, fy för att vara sjuk.

      Jag brukade säga att jag knappt har haft en sjukdom värre än förkylning tidigare men skador har jag haft mer än min beskärda del av.

      Motion och mat är väl de 2 områden som fått huvudfokus den senaste månaden.

      Radera
  10. Tråkigt att höra, det sugar att vara sjuk & dålig. Krya på dig.

    SvaraRadera
  11. Usch då, detta hade jag totalt missat. Du får krya på dej rejält nu, glöm jobbet och sjukskriv dig så mycket det bara går. Hälsa och familj är prio ett. Du kan skatta dig lycklig med att du inte behöver oroa dig för att kunna betala räkningarna om du håller dig borta från jobbet lite mer än vad sjukförsäkringen täcker, det har i alla fall för mig minskat stressen rejält när det gäller att återgå till arbetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ska göra vad jag kan för att bli bättre.

      Har funderat på att vara borta från jobbet en vecka (maxtid utan sjukintyg) emellanåt för att vila upp mig då helgen är för kort. En veckas sjukskrivning kostar "bara" 2000 kr netto vilket det är värt om det behövs.

      Fattar inte vad du menar med att vara borta mer än sjukförsäkringen täcker. Sjuk utan sjukintyg och "frånvaro utan lön" på lönespecen eller?

      Blir som sagt väldigt trött på jobbet under eftermiddagen och använder mig av lite "kreativ tidrapportering" när jag går lite tidigare.

      Radera
  12. Hittade hit nu från NLI's blogg.

    Om man tycker att man har många små problem ska man skaffa sig ett stort problem så krymper de första. Hälsan är med andra ord viktigast. Krya på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, här dök det upp en kommentar på ett gammalt inlägg.

      Precis, det stora problemet OHÄLSA har tagit över stora delar av livsrummet. Troligen blir det också det som fäller avgörandet när jag bestämmer mig för att göra min FIRE. Tack så mycket!

      Radera