torsdag 22 juni 2023

Lägesrapport nya jobbet och nu semester!

Tänkte berätta hur det känns på nya jobbet så här efter 8 veckor. Jag hänvisar till inlägget från januari där jag fått besked om nya jobbet.

  • Karriärsmässigt är det som jag skrev ett ganska stort steg i sidled och även neråt. Detta betyder inte att jag kan göra jobbet med lillfingret utan det tar nog i alla fall ett år att komma in i jobbet helt. Men målet var inte heller att ta ett karriärsteg utan snarare att komma bort från gamla arbetsgivaren och framför allt att överhuvudtaget hålla ihop fram till FIRE och då är nog mitt nya jobb så bra det kan bli.
  • Träning. Arbetsgivaren har friskvårdstimmar och en uttalad policy att dessa ska användas vilket har gjort det enklare för mig att komma igång med träningen. Detta tillsammans med att hitta ett nytt jobb utgör alla mina mål för innevarande år. Kör jag träning ett tag till så vill jag påstå att måluppfyllnaden för året blir 100%.
  • Kollegor. Arbetsgruppen ska på papperet vara 8 personer vilket vi var den dagen jag började i maj (inklusive mig).
    Men:
    - 1 har varit långtidssjukskriven sedan förra sommaren och det är inte troligt att hon kommer tillbaka så jag räknar bort henne.
    - 1 arbetade sista dagen i fredags förra veckan och dessvärre var det hon som var den mest erfarna, drivna och kunniga i gruppen. Hon är förresten officiellt "bara" tjänstledig för att testa annat statligt jobb under ett halvår - men kommer ju inte tillbaka. Detta är ett förfarande som jag skulle kunna genomföra med ett jobb i Småland.
    - 1 fick idag antagningsbesked till studier och kommer ta tjänstledigt från augusti. Efter att hans studier blir klara hoppas jag vara i FIRE, men troligen söker han sig då någon annanstans då utbildningen inte matchar nuvarande jobb.
    Troligen är vi därför bara 5 personer några veckor efter jag kommer tillbaka från semestern. Detta låter lite då jag knappast är varm i kläderna ännu. Men chefen har sagt att det troligen kommer en ny person i september och då är jag inte nyast längre. Trots detta har jag ingen klump i magen vilket jag oftast hade hos gamla arbetsgivaren, men det beror väl på att ansvaret inte längre hänger på mig mer än till en väldigt liten del. I övrigt tycker jag gruppen fungerar väl där man gör allt för hjälpa varandra, går alltid på fika och lunch tillsammans vilket känns närmast överdrivet för en introvert som jag.
    Likväl var det för mig bara att logga ur datorn, lämna jobbtelefonen och gå därifrån för 4 veckors total semester tidigare idag. Underbart och något jag verkligen ville ha på mitt nya jobb! Och troligen för första gången på nära 20 år.
  • Gamla arbetsgivaren. Jag måste ha gjort en fantastisk överlämning då de inte hört av sig alls - och jag tror faktiskt att det var min bästa arbetsinsats där på flera år. Det är bara jag som hört av mig till dem en gång och då på grund av att lönen blev fel.

Glad midsommar!

6 kommentarer:

  1. Du kanske inte var oumbärlig på gamla jobbet trots allt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, precis den där tanken dök upp hos mig också. Good one! Alternativt höll min överlämning världsklass...

      Oumbärlig var jag garanterat inte - men jag gjorde ett bra jobb jämfört med min lön och min anställningsgrad (70%) .

      Fortfarande gäller dock att Lönekonsulten vill ha 100.000 kr (pris per lönespec egentligen. Redovisningskonsulten vägrade lämna fast pris utan där blir det timpris - oklart vad det kan landa på men flera 100.000-tals kronor. Dessutom interna fd kollegor som tar över en del annat.

      Semester nu så jag får väl cykla förbi på en kaffe nästa vecka för att uppdatera mig...

      Radera
  2. Det ska till en mindre katastrof för att man ska dra in en ex-anställd så du gjorde nog en tillräckligt bra överlämning så att de kan undvika katastrofer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan mycket väl stämma att det krävs en mindre katastrof för att de ska ta kontakt - tror nog de sitter och försöker in i det sista innan de skulle ta kontakt.

      Radera
  3. Låter ändå som att du trivs hyggligt bra på ditt nya jobb. Semester, härligt hoppas att du får det kanon! Det är dags att rota fram det gamla metspöet om du ska ner till pappsen :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trivs mycket bra på nya jobbet, men vi får se om det är tillräckligt för att jobba på övertid - alltså bortanför våren 2025.

      Semester, jag ska ner till Småland om några dagar och absolut ska det fiskas - det finns extremt mycket fiskeutrustning där nere, och då har jag ändå lite här i Sthlm.

      Radera