onsdag 12 februari 2020

Ekonomiskt fri - olika nivåer

Jag ser idag 3 nivåer på att vara ekonomiskt fri:
  1. Nivå 1: Utdelningarna har täckt mina fasta utgifter. Detta målet nåddes 2019. Det kan diskuteras vad som fast eller rörlig utgift. Ska jag vara ärlig tycker jag värdet av detta mål är begränsat då det inte betalar alla utgifter, men en viss trygghet ger det ju. Det som det ger är möjlighet till t ex deltid, men det gör det ju redan innan målet är nått. Men en deltid skulle fördröja framfarten mot nivå 2 och nivå 3 nedan. I mitt fall handlar nivå 1 om ca 7.000 kr/mån.
  2. Nivå 2: Utdelningarna har täckt alla mina utgifter. Alltså både fasta och rörliga utgifter. Detta är ett mycket viktigt mål och betyder att jag bevisligen kan leva av enbart utdelningar. Ett annat sätt att säga det är att jag sparar hela lönen. En uppskattning idag är att detta kan ske 2023, möjligen redan 2022. Idag sparar jag hårt och har utgifter på 12-13.000 kr/mån. Detta är ingen levnadsnivå jag kan tänka mig som pensionär utan jag behöver en högre konsumtionsnivå och dessutom en säkerhetsmarginal innan jag stiger av. 
  3. Nivå 3: Utdelningarna räcker till en levnadsstandard på en nivå som jag kan tänka mig resten av mitt liv. Jag har gjort en budget där jag uppskattar att 20.000 kr/mån ger den bästa balansen mellan konsumtionsnivå och pensionstidpunkt. I mitt fall skulle detta troligen inte kunna nås förrän tidigast 2027. Nu är det dock så att jag fyller 55 år 2025 och kan ta ut tjänstepension och privat pension som fyller upp så att det ser ut som att jag kan i pension redan då med 20.000 kr/mån.
Jag är redan ekonomiskt fri på första nivån och mitt största mål på mellanlång sikt är att bli ekonomiskt fri på nivå 2, dvs utdelningarna har täckt alla mina utgifter. Nedanstående diagram är nyframtaget och visar hur långt jag kommit hittills och i år är jag helt säker på att minska gapet ytterligare och möjligen har jag helt slutit gapet 2023.

PS Alla siffror är nettosiffror räknade som genomsnittliga månadssiffror för helåret. Den extraordinära bilgåvan till pappa på 150.000 kr för 2019 är borttagen.

2 kommentarer:

  1. Trevligt diagram, kul och nyttigt med visualisering! Vad ligger bakom ökningen av utgifterna på ca 1250 kr/mån från 18 till 19?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte orkat dissekera kostnaderna för 2019 ännu (som här http://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2019/01/lyxfallan-pa-besok-sammanstallning.html). Men 300 kr/mån kommer från ökningar till bolån (räntehöjning) och CSN (högre lön). Övriga 900 kr/mån kommer kanske längre fram, men 2018 var ett "hundår"...

      Radera