lördag 18 maj 2024

Optionslösen 17 maj


Årets tredje månad med optionshandel efter det ofrivilliga uppehållet är över.
 

Lösenmånadens kassaflöde

Ett löseninlägg som detta publiceras en gång per månad helgen efter lösen 3:e fredagen i varje månad.

Optionspremier

Portföljen var helt tom vid ingången av denna lösenmånad vilket gjort att jag endast utfärdat säljoptioner.

29/4, en vecka sent p g a förra månadens långa löptider, utfärdade jag säljoptioner och fick in optionspremier enligt nedan:

2 st SP ABB 540kr 17maj: 1320kr. Förfallen
2 st SP Alfa Laval 470kr 17maj: 1280kr. Förfallen
3 st SP Axfood 285kr 17maj: 1380kr. Förfallen
2 st SP Boliden 360kr 3maj. 960kr. Återköpt
2 st SP Investor 270kr 17maj. 720kr. Förfallen
Summa premier: 5.620kr

Bolidenoptionen ovan var på väg att bli löst 3/5 så jag valde att rulla den framåt, alltså köpa tillbaka optionen och utfärda option längre fram:

2 st SP Boliden 360kr 3maj: -1100kr. Återköpt
2 st SP Boliden 360kr 17maj. 2050kr. Förfallen 
Summa premier: 950kr

Det har varit en bra börsmånad så alla mina utfärdade Sell Puttar gick till förfall utan lösen och jag sitter åter igen helt likvid.

Kursvinster

Under lösenmånaden har inga kursvinster erhållits.

Utdelningar

Under lösenmånaden har inga utdelningar erhållits.

Totalt kassaflöde under lösenmånaden

Totalt kassaflöde under lösenmånaden maj 2024 (mån 22/4 - fre 17/5):

Optionspremier: 6.570kr
Kursvinster: 0kr
Utdelningar: 0kr
Totalt kassaflöde: 6.570kr

Lösenmånadens kassaflöde har förts in i min tabell under fliken Optioner ovan.

Årets kassaflöde vid lösen varje månad (inom parentes siffror för 2023): 

januari: -.---kr (-.---kr)
februari: -.---kr (-.---kr)
mars: 2.420kr (-.---kr)
april: 8.360kr (-.---kr)
maj: 6.570kr (-.---kr)
juni: (-.---kr)
juli: (-.---kr)
augusti: (3.440kr)
september: (4.593kr)
oktober: (4.755kr)
november: (4.220kr)
december: (5.890kr)
Totalt kassaflöde helåret: 17.350kr (22.898kr)

2024 års månadssnitt för aktiva månader: 5.783kr (4.580kr)

Ingen supermånad men så förlorade jag också en dryg tusing när jag köpte tillbaka Boliden enligt ovan. Dessutom var mina optioner i marknaden en vecka kortare på grund av förra månadens långa löptider vilket gjorde att det så kallade tidsvärdet på optionerna blev lägre. Trots detta är det den näst bästa månaden någonsin. Men så ska det vara när portföljen är så mycket större i år än tidigare och jag hoppas verkligen på en ny om inte bästa så i alla fall näst bästa månad ganska snart.

Snittet närmar sig de 6.000kr/mån jag tror är möjligt med nuvarande portföljstorlek, nuvarande strategier och nuvarande risknivå men det är troligt att det kan förbättras med mer kunskap och erfarenhet. 

Ovanstående kassaflöde är såklart möjligt att skala upp för att kunna ge en betydande inkomst och därför är det viktigt att ange att kassaflödet skapats med en portfölj som i januari 2024 var värd 372.000kr.

Framtiden

Min avsikt är att låta skapade kassaflöden ligga kvar på kontot resten av 2024 och hela 2025 samt att när väl FIRE-flytten sker till Småland med en del av Geoarbitraget fylla på Optionskontot ytterligare. Inga löpande insättningar alltså utan nysparandet får gå till andra konton. Troligen handlar det då om en kontostorlek på 750.000-1.000.000kr.

Väl i FIRE blir det dessutom lättare att lära mig mer om optioner samt lägga mer tid på att välja och bevaka mina optionsaffärer vilket ska kunna ge bättre avkastning. Allt detta skulle kunna innebära kassaflöden på en nivå som ensamt kan försörja mig helt i alla fall en billig månad även efter det avdrag på uppskattningsvis 20% jag behöver göra för att ta höjd för kostnader och inflationsskydd.

Då blir optionshandeln också så omfattande att jag nog kan kalla den ett deltidsjobb i alla fall.

Nästa lösenmånad

Nästa vecka blir det igen att utfärda säljoptioner på OMXS-aktier för hela kapitalet. Detta då jag inte just nu köper aktier "frivilligt" för att direkt utfärda köpoptioner utan väntar tills jag blir tvungen att köpa aktier på grund av lösta säljoptioner. Helst vill jag dock i längden ha en mix av utfärdade sälj- och köpoptioner i olika bolag för att minska marknadsrisken så denna månad ska jag inte rulla alla säljoptioner som riskerar lösas. Av någon anledning känner jag också mig mest hemma i Covered Call-positionen så jag saknar att ha den.

2 kommentarer:

  1. Har du funderat på att titta på optioner i europeiska aktier? Upptäckte efter ett tag på Degiro att de har en del andra marknader. Det finns ett stort utbud på Eurex och avgiften är bara 8-9 kr istället för de ca 20 kr man får betala på OMX.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderat har jag, men inte kommit längre än så.

      Just nu vill jag dock ha aktier jag känner till. Men väl i FIRE kommer jag som jag skriver ovan få mer tid att välja mina optionsaffärer och då kanske eller troligen t o m sannolikt.

      Radera