onsdag 22 maj 2024

ATH 3,5 MSEK i portföljvärde

Efter en "friluftsdag" på jobbet där vi varit ute i solen på Djurgården hela dagen kommer man in ganska trött efter 23.000 steg och loggar in och ser att Pengamaskinen krupit över 3,5 MSEK för första gången idag.

Jag har tyvärr inte lika örnkoll på portföljutveckling mm som tidigare men jag noterar att förra inlägget om Portföljvärde var så länge sedan som när 3,0 MSEK passerades 2021-12-27 och strax därefter kom ett fall och jag var även tvungen att ta ut en summa vilket decimerade portföljen kraftigt.

I oktober 2023 nåddes en botten och sedan dess har jag för första gången i relativt snabb takt passerat 3,1 MSEK, 3,2 MSEK, 3,3 MSEK, 3,4 MSEK och alltså nu 3,5 MSEK.

Första uttag från portföljen beräknas göras i januari 2026 så jag tycker det finns goda möjligheter att nå 4,0 MSEK innan dess.

13 kommentarer:

  1. Grattis, det är alltid roligt när man passerar jämna värden. Lästa nyligen någon stans, kanske var på FB ”Jag arbetar nu på min 3dje miljon. De två första misslyckades” :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!. Känner igen det där. Vet också om folk som "sparar" ett antal tusenlappar per månad sedan åratal. Vad bra säger jag då! Investerar du i aktier eller fonder borde du vara så gott som ekonomiskt oberoende? Nej blir svaret. Det är alltid ett bilköp, en resa eller en köksrenovering som regelbundet tömmer spargrisen.

      Radera
  2. Grattis !! Jag har oxå haft ATH mest hela året hittills. Vi håller tummarna för att det fortsätter uppåt. Ibland vänder det ruskigt snabbt i någon annan riktning 👀.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo det vände ju väl snabbt efter inlägget med min tre-nolla i inlägget länk.

      Jag är nöjd med årets uppgång redan och status quo är tillräckligt resten av året. Och så ett genomsnittligt antal procent upp nästa år och sedan FIRE på det. Kan man lägga en beställning på det?

      Radera
  3. Stort grattis, lite extra kul när kollen varit mindre och så plötsligt kom 3.5! Mot 4!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Tycker egentligen fortfarande att varje 0,1 MSEK är en prestation och ska nog försöka hålla reda på dem hädanefter.

      Radera
    2. Det tycker jag med och rekommenderar att hålla koll på dem om orken finns.

      Radera
  4. Härligt när siffrorna pekar åt rätt håll, man brukar ju säga att aktiesparande är som ett maratonlopp och den som kämpar på och håller ut kommer också att gå i mål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är det ett maraton men precis som i Stockholm Maraton finns det en maxtid (maran har 6,5h i år, tidigare 6h) men maxtiden för aktiesparandet har vi ingen koll på - vilket blev tydligt i slutet på november för mig. Det vore väldigt tråkigt om man kämpat väl och inte hinner i mål innan man blir avplockad från banan. Man får heller ingen andra chans...

      Radera
  5. Det var trevliga nyheter! Gratulationer till ny milstolpe i portföljarbetet.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Skönt att värdet ökar stadigt. Det är ju bara 7 månader tills jag ska stämma av om portföljvärdets avkastning matchar utgiftsbudgeten.

      Radera
  6. Jo det är alltid trevligt med ATH men det är ju ändå vad du får ut och ska leva på som är det väsentliga. Går det enligt plan med utdelningarna?

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fokar inte längre på utdelningar, har faktiskt DA på bara 1,7%. Jag upptäckte att det fanns starka bolag med bra totalavkastning men låg eller ingen utdelning som jag ville ha. Nu gör jag med en modifierad 4%-modell för uttag av konsumtionspengar https://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2021/07/uttag-ur-portfolj-vid-fire-min-nya-plan.html
      Och då är det i stället just portföljvärdet som är det väsentliga!

      Radera