måndag 5 juni 2023

Att våga klippa banden till Arbetslivet!

Läste för en dryg månad sedan en mycket intressant läsarkommentar till ett inlägg hos bloggrannen Norternlightsinvestment om att lajva FIRE  (se kommentar 18 april kl 08:28) som har legat och gnagt i veckor:

"Att logga ut från arbetslivet i tio eller femtio dagar (betald semester) är inte att känna av FIRE på riktigt. Det allra svåraste är att inse att den dagen du klipper banden till din fasta inkomst och verkligen måste börja leva av portföljen det är då först du får svettpärlor i pannan. Du klipper inte bara banden till arbetet utan även till din portfölj som inte längre är din hobby. Vad ska du nu göra med portföljen. Den är ju klar. Att planera och drömma FIRE kan alla göra men drygt svårt när du klipper bandet."

Att ta beslutet att klippa banden till Arbetslivet kommer högst troligt inte bli ett lätt beslut.

Jag kommer att förbereda mig så väl jag kan genom att:

  1. Ta fram en realistisk utgiftsbudget. Här en från 2022 som ligger på 26.000 kr/mån, men såklart kommer den uppdateras strax innan FIRE.
  2. Ta fram en trovärdig inkomstbudget. Jag har även förra året tagit fram en inkomstbudget som låg på 24.500 kr/mån året och det har inte hänt så mycket sedan dess. Portföljen är upp något och jag tror att lägenheten är ner något.
Då ser man att det är bara en liten skillnad på på inkomst- och utgiftsbudget där inkomsterna är 1.500 kr/mån för låga. Detta är såklart inom marginalerna för vad som går att fixa fram till planerad FIRE 2025 om allt går rätt väg.

Men det är inte detta första år som oroar mig mest, utan de påföljande:
  • Tänk om portföljen inte utvecklas som jag tänkt mig och uttagen dränerar portföljen för fort.
  • Tänk om jag av ekonomiska skäl måste börja arbeta igen: hur lätt är det när man varit borta från arbetsmarknaden några år och börjar närma sig 60 år? Det går nog att hitta jobb av gig-karaktär  (provvakt, eventvärd mm) och det behöver ju troligen inte vara så många timmar per månad.
  • Efter något år i FIRE har man ingen sjukpenninggrundande inkomst, ingen inkomst att beräkna A-kassa på (troligen inte ens medlem i A-kassan) och säkert några saker till.

4 kommentarer:

  1. Det här var mitt svar på den kommentaren:

    "Det är därför som man inte gör det lättvindigt. Det krävs, för mig iaf goda marginaler, och en bra analys innan man klipper. Såg idag siffror för en familj som har klippt iaf delvis, om än är tillbaka för att knyta nya band, med en portfölj motsvarande 4 årsutgifter och bankkonto motsvarande 1 årsutgift (Farbror Fri).

    Min pensionsfond motsvarar 30 årsutgifter med 4 årsutgifter på bankkonto och 1,5 årsutgifter i årlig direktavkastning. Jag försöker förhindra de där svettpärlorna så gott det går när den fasta inkomsten upphör."

    Att skjuta över Målet är kanske mitt sätt att motivera mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en rejäl marginal är såklart det minst stressande. Men i andra ringhörnan har vi att gå i så tidig FIRE som möjligt.

      Radera
    2. 30 årsutgifter var inte illa. Hur gammal är du?

      Radera
    3. NLI ska vara drygt 55 men en bit från 60 år.

      Radera