torsdag 29 april 2021

Min viktigaste graf de närmaste 2 åren?

Att se hur erhållna utdelningar närmar sig de faktiska utgifterna är så intressant att jag tror jag utnämner den till viktigaste graf de närmaste 2 åren (siffror för båda på R12).

Den dag de möts har jag alltså en frihetskvot på per definition 100% och har bevisat att jag har kunnat leva det senaste året på utdelningar. Troligen kommer de båda kurvorna att skära varandra år 2023 på en höjd av runt 12.000 kr. Om jag lyckas (inte sannolikt) hålla kvar utgifterna på 10-11.000 kr då det kan ske redan 2022.

Att kurvorna skär varandra betyder också att jag har sparat hela lönen det året och levt på utdelningar vilket ger goda förutsättningar att flyga långt över 100% påföljande år.

Jag vill t o m gå så långt att jag vill kalla det ekonomiskt fri på åtminstone en grundnivå. Den utgiftsnivå jag har nu i portföljens uppbyggnadsfas är dock inte riktigt i nivå med vad jag önskar som "pensionär". Nä, jag behöver både pengar till en större konsumtion och en säkerhetsmarginal och då hamnar jag på en budget på runt 19.000 kr/mån netto.

Anledningen till att jag visar denna graf just idag är för att både utgifter och utdelningar har haft en mycket gynnsam trend de senaste månaderna:

5 kommentarer:

  1. Ser ju härligt ut.Du verkar ligga på runt 11000 kr i utgifteroch utdelningarna har ju på måga ställen återupptagits. Det bådar gott för framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack! Det ser hoppfullt ut och så länge jag är frisk och har ett jobb så tror jag att jag kommer att klara det planerade "Exit 2025".

      Radera
  2. Om derivatan håller i sig skär de redan i sommar ju! Även maj blir väl en bra utdelningsmånad antar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, dessa kurvor funkar inte så. Men jag förstår hur du tänker med tanke på grafernas lutning.

      Utgiftskurvan är verkligen är redan nu i botten och kan bara helt plana eller gå upp från nuvarande 10.400 kr. Bara fasta kostnader ligger på runt 7.000 kr + mat.

      Utdelningskurvan däremot som du skriver kommer ta ett kliv i maj och även öka något mot slutet av året. I december gissar jag på 8.800 kr mot nu 7.200 kr.

      Radera
  3. Ja, helt rätt. De där 2 komponenterna; Utgifter kontra det man kan spara av Intäkterna är viktigast.

    SvaraRadera